Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

nalooppomp

vragen over de T4
Plaats reactie
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

nalooppomp

Bericht door roelssroyce »

Elke keer als ik onder m'n bus kruip, vind ik meer roestige delen (tenzij ik ze al vervangen had). Ik heb koelvloeistoflekkage / verdwijning.

Eerst met een drukmeter in het koelsysteem geplaatst (met dank aan Oskar) gereden, waaruit bleek dat het NIET de koppakking kan zijn.

Daarna gaan speuren en met tips van oa Peter en Oskar de nalooppomp eens bekeken. Die is dus bijna volledig weggeroest!!!(zie fotos) Ik dacht dat het verdween als ik lang hoog in de toeren reed. Maar ik denk dat het sowieso verdwijnt via die pomp (alleen harder met hetere motor). Het zou ook nog vanuit de radiateur kunnen komen, omdat je nogal wat witte troep op de pomp zelf ziet liggen en op de omhuizing van de koelvinnen. (Al is nogal veel van de onderkant van mijn bus wittig uitgeslagen, of roestig. Ik denk dat hij bij de vorige eigenaar in een natveld heeft gestaan ofzo...., zo geen sloot).

Nu heeft Reny een onderwerp genaamd 'Koelvloeistoflekkage gevonden' op dit forum, waar de oplossing/werkwijze om van die lekkage af te komen in staat. Maarrrrrrrrrrrrrr, als ik daar op klik krijg ik een Malware waarschuwing. De site http://www.johansoffice.nl" onclick="window.open(this.href);return false; zou wat trojans en ander soortige dingen hosten. Goed. Iemand een tip om dit te omzeilen, of is er een pdfje bij iemand van dat onderwerp?

Hoe (slecht) ziet bij jullie de nalooppomp eruit?

Ohja, er zijn duidelijke lekkages (nog nat/vettig) sporen op de slangen onder het pompje.
Bijlagen
nalooppomp met sporen van lekkage op slang eronder
nalooppomp met sporen van lekkage op slang eronder
naloop_en_slang_eronder_lekkagesporen.jpg (26.73 KiB) 908 keer bekeken
naloop_en_witte_ventilator_omhuizing.jpg
nalooppomp en wittige omhuizing koelvinnen
(31.59 KiB) 475 keer gedownload
naloopvanonder_en_wat_zou_die tuinslang_zijn.jpg
naloop van onder, nogal roestig
(32.37 KiB) 476 keer gedownload
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: nalooppomp

Bericht door roelssroyce »

Dus beter niet op die link van johansoffice klikken denk ik!!! link is automatisch gegaan. Sorry.

Op deze foto kun je (of net niet) een randje van de koelribben van de radiateur zien (onderkant). Die lijken niet roestig of verschoten van witte aanslag.
Bijlagen
radiateurvinnen.jpg
radiateur koelribben redelijk schoon??
(30.75 KiB) 472 keer gedownload
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: nalooppomp

Bericht door Oskar 725 »

Roeland, dat pompje is wel overleden. :huilen
Groet, Oskar.
Roel van D
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 feb 2013, 02:57

Re: nalooppomp

Bericht door Roel van D »

zie je ook nergens een lekspoor? veel afdichthuizen op de motor zijn ook van plastic deze kunnen na verloop van tijd ook krom trekken door het warm en koud worden en beginnen dan ook te lekken. bv bij de waterpomp of op de zijkant van de motor
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: nalooppomp

Bericht door roelssroyce »

Mijn bus heeft te weinig liefde gekregen in zijn voorgaande leven.

- lekkage zat niet in pompje (of erg klein)
- lekkage zat bij flens van thermostaathuis voor-onderkant blok -> niewe pakking thermostaat 3.75 bij vw en vloeibare pakking tussen flens en blok.
- lekkage zat bij de aansluiting precies boven de bovengenoemde flens van thermostaat huis. (zit redelijk verstopt). De slangklem zat niet ver genoeg op de aansluiting. Bij een beetje druk spoot het er langs. Slangklem op goede plek aangebracht. Systeem blijft nu op druk.

- in de tussentijd heb ik ook al de dop op reservoir vervangen, nalooppomp en drie ringen voor in die nalooppomp besteld (voor mocht hij ooit gaan lekken).

Eigenlijk kan ik nu pas goed gaan zien of mijn kop nog goed is, want elke vorm van druk werd via die slangaansluiting geloosd. De druk kon dus nooit oplopen in het systeem.

Voortaan: eerst koelsysteem onder druk zetten en zoeken zoeken zoeken. Daarna pas onderdelen die het mogelijk kunnen zijn vervangen. Eigenlijk best logisch.

Doe er je voordeel mee.
Plaats reactie