Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Remmen ontluchten

vragen over de T4
Plaats reactie
Coen220
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 jan 2007, 10:29
Locatie: Delft

Remmen ontluchten

Bericht door Coen220 »

Wat is de beste manier om de remmen te ontluchten, na het vernieuwen van de hoofdrem cylinder ?(zonder ABS.)
Met twee man een pompen en de ander ontluchten ,
of met een druktankje ?
Heb het gisteren beide gedaan eerst met druktankje en daarna met twee man maar geen druk , trap zo het pendaal naar de bodem.

mvg Coen
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Remmen ontluchten

Bericht door Herman744 »

Hoi,

Heb je de goede volgorde aangehouden? Eerst het wiel dat het verst van het tankreservoir zit. Achterwiel aan bijrijderszijde dus. Dan het andere achterwiel. Dan voorwiel aan bijrijderszijde, als laatste het voorwiel aan bestuurderszijde.

Misschien heb je er iets aan.

Groet,
Herman744
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Remmen ontluchten

Bericht door jorritK »

Ik wil daar ook even op inhaken. Ik heb laatst ook de boel ontlucht/ververst. Ik heb een doorzichtig slangetje met een fietsventiel erin op de remnippels aangesloten. Ik ben begonnen met linksachter (had eigenlijk eerst rechtsachter moeten doen al weet ik ook niet goed waarom de volgorde zo moet zijn maar dat terzijde). Ik heb eerrst de dop van het reservoir af gehaald en met een spuit zoveel mogelijk vloeistof uit het reservoir gezogen. Daarna het reservoir tot het randje volgegoten met verse vloeistof. Vervolgens de eerste remnippel losdraaien met een dop ipv een steeksleutel (veel meer grip) als hij los schiet meteen weer dichtzetten(losjes). Daarna het slangetje met fietsventiel op de nippel schuiven en de nippel met een steeksleutel weer losdraaien. Nu een paar keer met het pedaal pompen en kijken kijken wanneer de verse vloeistof in het potje komt en er geen luchtbellen meer in de slang te zien zijn. Zorg er wel voor dat je een blok hout achter het rempedaal zet, anders komt de rempedaal in een onnatuurlijke positie. Op deze manier doe je alle remnippels. Het fietsventiel zorgt ervoor dat er geen lucht terug in het systeem kan komen omdat het maar in 1 richting doorlaat. Let wel goed op dat je het remvloeistofreservoir steeds moet bijvullen. Vergeet het niet, want als je lucht aanzuigt, kun je weer opnieuw beginnen. Ik heb het, in mijn eentje, op deze manier gedaan. Ik moet wel zeggen dat het rempedaal daarna vrij hoog aangrijpt.

Wellicht zijn er nog mensen met andere methoden?
Coen220
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 jan 2007, 10:29
Locatie: Delft

Re: Remmen ontluchten

Bericht door Coen220 »

Ik heb het gedaan zoals jullie schrijven,eerst met een druktankje,resultaat geen pendaal druk. .
Toen met twee man links achter begonnen met vol reservor ,bijvullen rechts achter,bijvullen rechts voor bijvullen
links voor bijvullen.
Resultaat geen druk, olie op, maandag nieuwe kopen en verder proberen.
Heb het vermoeden dat er iets anders aan de hand is,Rembekrachtiger ? Remdrukregelaar ?
De olie komt er achter wel wat moeilijker uit.
Verder gebruik ik een transparant ontluchtings slangetje met aan het einde er een kogeltje wat tegen gehouden wordt door een koper spijkertje en doorbij het einde onder de olie houdend in een transparant kannetje.
In september 2012 alle remolie ververst, en alles werkte prima, tot verleden week toen mijn remmen iets bleven hangen,alle vier de wielen werden erg warm.
mvg
Coen
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Remmen ontluchten

Bericht door Egbert&Manon »

Heb je een koppeling met kabel of een hydraulische?
Een hydraulische zit op hetzelfde reservoir.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Coen220
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 jan 2007, 10:29
Locatie: Delft

Re: Remmen ontluchten

Bericht door Coen220 »

Hydrolische Kopeling maar deze doet het nog steeds goed,alleen geen rempendaal druk
Mvg Coen
Coen220
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 jan 2007, 10:29
Locatie: Delft

Re: Remmen ontluchten

Bericht door Coen220 »

Kan iemand uit bv de Etka een afdrukje van de Hoofdremcilinder met de rembekrachtiger maken.
Ik vraag me af of er tijdens de montage van de hoofdremcilinder op de rembekrachtiger niet toevallig een tussen stangetje niet goed op zijn plaats zit, en dus slag van het rempedaal te lang wordt ?
Zit er tussen deze twee een kort Stangetje ?
mvg Coen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Remmen ontluchten

Bericht door Multivan Generation »

bedoel je deze?

Afbeelding
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Coen220
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 jan 2007, 10:29
Locatie: Delft

Re: Remmen ontluchten

Bericht door Coen220 »

Zo het is weer gelukt, het gaffeltje of staafje wat van het membraam van de rembekrachtiger komt zat niet in het holepijpje van de hoofd remcilinder, als je deze demonteert dan valt hij omlaag ,daar had ik even niet voldoende aandacht aan besteed
ik was teveel bezig met de remleidingen dat deze weer goed zouden komen dat is een beetje een gepruts.
Maar nu is alles weer in orde, ik had zonder te ontluchten weer druk ,maar nog even met de remknecht ontlucht en alles is weer prima
Alle maal weer bedankt voor het mee denken, Peter bedankt voor het sturen van de tekening.
hartelijke groeten Coen :gekte
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Remmen ontluchten

Bericht door Multivan Generation »

Graag gedaan Coen, en mooi dat het opgelost is :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie