Ik was al even op zoek naar een goeie T4 voor mezelf , niet eentje om te slopen , maar gewoon eentje om mee te rijden , en om om te bouwen , ik loop namelijk al een tijdje met wat ideeën rond ...
![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
Dus , afgelopen zaterdag de T4 opgehaald :
![Afbeelding](http://i234.photobucket.com/albums/ee81/granada924/2013-10-19112722_zpse425098f.jpg)
Foto van de gekreukelde zijkant :
![Afbeelding](http://i234.photobucket.com/albums/ee81/granada924/IMG_2272_zpsf8cb0516.jpg)
En wat meer in detail :
![Afbeelding](http://i234.photobucket.com/albums/ee81/granada924/IMG_2273_zps95483c8c.jpg)
de hele zijflank blijkt flink geraakt , en ik had eerst twijfels of ik deze nog wel zou herstellen , maar aangezien deze T4 nagenoeg roestvrij is , wil ik het er toch op wagen .
Dus , eerst maar eens de auto goed inspecteren , en vooral de gedeukte zijflank eens goed gaan opmeten.
Eerst de auto eens opkrikken , en onderaan eens goed bekijken. Dan bleek dat onderaan geen schade bleek te zijn , de chassisbalk is niet geraakt , en de bodemplaat is ook schadevrij . Enkel de buitenste plaat (carrosserie) en de "drempel" onderaan zijn geraakt.
De drempel zit een 2-tal cm naar binnen , wat goed meevalt want het lijkt op het eerste zicht veel erger .
Geen schade te zien vanbinnen :
![Afbeelding](http://i234.photobucket.com/albums/ee81/granada924/IMG_2278_zpsdb72a548.jpg)
Het plan is om eerst de drempel terug op zijn plaats te brengen (met een hydraulische 'krik') . Als die terug goed staat , dan gaat de hele zijflank eruit , zowel middendeel als achterste deel (boven het wiel) .
Ik heb al een sloper klaarstaan , waar ik de hele zijflank kan uithalen .
De wielen die er op zaten ga ik niet gebruiken , ik heb andere plannen ...
Dus , eerst maar eens de wielen wisselen met een voorlopige set . Tijdens het wielen wisselen zag ik ook al dat de beide achterveren gebroken waren ...
![Afbeelding](http://i234.photobucket.com/albums/ee81/granada924/IMG_2280_zps5220802e.jpg)
![fun :werkaanT4](./images/smilies/t4workinprogress.gif)
Gelukkig had ik nog een recente set veren liggen , dus deze maar meteen gewisseld .
![Afbeelding](http://i234.photobucket.com/albums/ee81/granada924/IMG_2281_zpsa11983ef.jpg)
Ziezo , het eerste probleem is al opgelost .
Dan doe ik de wielen aan de voorzijde , valt hetvolgende me op :
![Afbeelding](http://i234.photobucket.com/albums/ee81/granada924/IMG_2282_zps246e6c46.jpg)
Kapotte aandrijfas(hoes) dus ...
Gelukkig had ik in mijn voorraad ook nog wel een aandrijfas liggen :
![Afbeelding](http://i234.photobucket.com/albums/ee81/granada924/IMG_2283_zps353edef9.jpg)
Dus de boel loshalen , en de aandrijfas wisselen . Simpel klusje , dus op een half uurtje klaar .
![Afbeelding](http://i234.photobucket.com/albums/ee81/granada924/IMG_2284_zps6d0009cf.jpg)
En de "nieuwe" aandrijfas zit terug gemonteerd :
![Afbeelding](http://i234.photobucket.com/albums/ee81/granada924/IMG_2285_zps7cf5b72a.jpg)
Probleem nr 2 ook opgelost ...
![fun :lach](./images/smilies/lach.gif)
Dan bekijk ik de motor en bak eens goed , valt het me op dat de hele motor vol olie hangt aan de zijde van de krukaspoelie .
Blijkt de dichting achter de krukaspoelie te lekken .
Dat laat ik nu nog maar even zo , dat word een klusje om samen met de distributieriem te doen ...
Bij het voorwiel was er wel wat (oppervlakkige) roest aanwezig , die waarschijnlijk ontstaan is door de spatlappen en de beschadiging daaronder .
De roest heb ik voorlopig even tot op het blote metaal afgeschuurd en in grondlaag gezet (tot dat de hele carosserie onder handen genomen word)
![Afbeelding](http://i234.photobucket.com/albums/ee81/granada924/IMG_2288_zps81331b50.jpg)
Van een andere WJW-er heb ik een setje originele T4 alu's (BBS) overgekocht , hierop komen later mijn nieuwe banden .
Maar eerst de velgen maar eens opknappen .
![Afbeelding](http://i234.photobucket.com/albums/ee81/granada924/IMG_2291_zps92951418.jpg)
word vervolgd ...
![fun :lach](./images/smilies/lach.gif)
![fun :werkaanT4](./images/smilies/t4workinprogress.gif)