Harry 341 schreef:
..ik zelf zou het kale plaat eerst lekker in de ouderwetse menie zetten... grt.Harry
Zoals iemand al zei... wat de een schrijft ontkent de ander.
Ik zou op ijzer geen menie meer gebruiken. Het is een ouderwets product, en sluit niet goed af. 't wordt som taai en "verzeept"
Voor Hout in metselwerk is het OK, maar niet "meer" voor staal. Op grote staalconstructies buiten (op zee...) wordt nooit meer menie gebruikt, maar altijd een 2k epoxylak na stralen.
Ik steun dus het advies voor een 2k primer, maarrrrr.... gebruik niet teveel harder...... dit heeft andere nadelinge invloeden.
Een gewone primer is ook heel goed, neem een non-ferro primer omdat je voor een deel op verzinkte ondergrond werkt.
Ik heb goede ervaring met de non-ferro-primer van Hamerite ;-).... de rest van Hamerite is wat Harry schreef...(Hamershite)... niet doen dus.
Owatrol... jajaja bergen discussie over... is primair bedoeld als toevoegsel aan alkydharsen om de opervlaktespanning en viscositeit te veranderen. In mijn ervaring is een goede primer en aflak (ook 1k) net zo goed. Ik heb beide geprobeerd.
Het spul (owatrol) is niet slecht, maar de voorbereiding is heel essentieel, moet ook schoon zijn.
Ze claimen dat je roest "insluit" waardoor er geen zuurstof meer bijkan... en dat is nu de nonsens....
Rustbuster: Dit zijn middelen die op basis van metaalvalentie en/of zuurbinders het ijzeroxide immobiliseren. Bijvoorbeeld fosforzuu en/of zinkverbiningen.
DE volgende blogger hgeeeft het wel een eind goed beschreven.....
https://groups.google.com/forum/#!topic ... W7pZcE557I
Al jaren geleden heb ik al eens zo'n flesje fosforzuur (in een wat
aangedikte vloeistof) bij een automaterialenzaak gekocht.: Duits product,
Teroson, teroyd Rost-umwandler. Het bevat 25% fosforzuur, tertachlooretheen
en butylglycol. Roest wegkrabben, ontvetten, insmeren, laten drogen, niet
naspoelen en lakken is het recept.
Roest = ijzeroxide = erg poreus en laat daardoor gemakkelijk vocht en
zuurstof door om vervolgens weer dieper in het metaal roestvorming te geven.
Je auto vreet langzamerhand weg (knaag knaag...). Fosforzuur zet ijzeroxide
om in ijzerfosfaat. Ijzerfosfaat is in tegenstelling tot ijzeroxide een vrij
solide/weinig poreus zout en laat dus weinig vocht en zuurstof door naar
'binnen'. Door ook nog een beetje butylglycol te gebruiken wordt het een
afgedichte laag. Da's de hele truuk.
Nadeel van zuren is dat deze blank metaal aantasten. Dus bedrading ed. kan
worden aangetast door fosforzuur. Het is ook meer bedoelt om plekjes te
behandelen en niet om je auto in onder te dompelen.
Doe er je voordeel me ennnnnnnnn success!
ennnn mede-wjwers... als ik het mis heb, corrigeer mij.. graag.