Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vraag over omkeuring Bus naar camper

vragen over de T4
Campert4
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jun 2007, 08:10

Bericht door Campert4 »

Tip van de kenner:

Als je van plan bent om een bus om te bouwen naar camper hou dan rekening met het volgende:

Een bestelbus ombouwen naar camper is altijd voordeliger dan een multivan ombouwen naar camper. (bus is goedkoper in aanschaf en luxe en BPM)
Modellen en uitvoering hebben natuurlijk ook sterke invloed op het BPM bedrag.

Richt de camper zo kaal mogelijk in, hang er nog niet teveel "luxe" dingen
aan en in, richt hem zo in dat hij wordt goedkeurd voor camperkenteken.
(Het zg. kaal aangeboden auto of bus om de BPM te drukken)

Ga nooit kwakeloos akkoord met het BPM bedrag van hetgeen de belasting
je voorsteld, je kunt ook nog altijd het tegenbewijs aanvragen of op de
proppen komen met een taxatierapport (door een expert die je ZELF uitzoekt)

Heb de afgelopen 20 jaar al heelveel verschillen gezien en meegemaakt in BPM bedragen, lees de kranten de laatste weken maar na, er zijn de laatste jaren heel veel trucs uitgehaald om het BPM bedrag te drukken, lees vooral
de MPV/SUV de PC hoofdtractor dus....... Hier zijn bij import giga BPM bedragen te besparen door slimme trucs.........

Als eenmaal de camper gekeurd is, bouw hem dan af met alles wat je lief is
en zoals jullie weten zij er heel veel leuke Transporter spullen in Nederland
(en daar buiten) te koop voor WEINIG..........
En vergeet niet meteen het kwartaal tarief aan te vragen (je betaald dan 1 kwartaal en hebt dan meteen voor 1 jaar voldaan)
Voorbeeld T4 kost prive aan belasting per jaar ca. 1600,00 euro !!!!!, bij het
kwartaal tarief betaal je dan ca. 400,00 euro per jaar !!!!!!

Vergeet uiteraard niet om je verzekering aan te passen als je je Bus ombouwd en verbouwd met "luxe" spulletjes, ik adviseer altijd mimimaal WA beperkt casco af tesluiten (zo wie zo verzekerd voor diefstal).

Laatste tip, er zijn speciale bedrijven die Goede en goedkope camperverzekeringen hebben, betaal daarom niet teveel, enkele prijsindicatie's bij 75% no claim (men kan de no claim overnemen van je autoverzekering als je die hebt)
Wa ca. 165,00 per jaar, WA beperkt casco ca. 210,00 per jaar en All risk
ca. 400,00 per jaar voor Multivan/camper 2.5 TDI bj. 2001 Nw waarde 45.000 euro. huidige waarde na in en ombouw ca. 20.000
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Bericht door Dirk/970 »

Een bestelbus ombouwen naar camper is altijd voordeliger dan een multivan ombouwen naar camper. (bus is goedkoper in aanschaf en luxe en BPM)
Een Kombi-uitvoering kost o.h.a. net zoveel incl. BTW/BPM, als een bestel excl! Dat was tenminste een GROOT voordeel voor mijn bussie :yes
Een Multivan zal als personenbus ook altijd op geel kenteken staan, dus incl. BPM zijn.
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Bericht door Wim T4 935 »

Campert4 schreef:Tip van de kenner:

Multivan/camper 2.5 TDI bj. 2001 Nw waarde 45.000 euro. huidige waarde na in en ombouw ca. 20.000
Je bouwt dus een multivan om naar camper en hij wordt MINDER waard. Tja, wat moet ik daar als leek nog aan toevoegen.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Campert4
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jun 2007, 08:10

Bericht door Campert4 »

Nee,

Ik heb hem gelukkig niet omgebouwd, maar de vorige eigenaar......
Voor de waardebepaling zijn een aantal faktoren belangrijk zoals,
optie's, staat en km. stand. (in mijn geval bij aanschaf/keuring in mindere
staat, maar inmiddels in steeds perfectere cq. uitmuntende staat)
Vorige eigenaar betaalde 4500 euro all in voor de ombouw.

Even snel rekenen dan maar, multivan van 2001 kun je kopen inclusief
BTW en BPM voor tussen de 15000 en 20000 euro (dus een nederlander
of een duitser) Meer/minder km. kan algauw oplopen tot een verschil
van 2000 tot 5000 euro !!!!!!!

Een eenvoudige camper in/ombouw kost inclusief BPM zo'n 4000 tot
5000 euro, en als je hetzelf doet kan het goedkoper.......
Er zijn natuurlijk ook camper ombouwen van 10000 euro, je kunt het zo luxe
maken als je het wilt. (wel weer meer BPM betalen dan)

Tel dat bij de aanschaf op van de mutlivan praat je minimaal over 20000
en maximaal over 25000 euro. Vergelijk je dit bv met en officiele T4 in een westfalia uitvoering dan betaal je minimaal 25000 tot algauw zo'n 35000 euro.
Voordeel van een officiele camper is dat ze overwegend weinig KM. hebben gelopen door recreatief gebruik.

Normaal gesproken heeft een T4 van 2001 bij normaal gebruik algauw zo'n 200 tot 250 dzkm. gelopen, daarin tegen een camper 50 tot 100 dzkm.
reken snel maar even voor de meer km's 0,03 cent p/km dat de T4 MINDER waard is (waardebepaling Bovag/Rai etc.) dus de T4 is dan algauw 4000 tot 5000 euro MINDERWAARD !!!!!!!

Er zijn trouwens wel eigenaren van T4 die 350 tot 500 dzkm. hebben gelopen zonder al te grote problemen !!!!!!!!

Let op mijn verhaal is maar een indicatie, er zijn mensen die liever en bestelbus ombouwen (geheel naar eigen wens) maar er zijn ook mensen
die kiezen voor de luxe afwerking van een caravelle/multivan da's een keuze.

Trouwens, van een nederlandse caravelle/multivan gebruikt is de BPM al betaald, en betaald dan bij ombouw naar camper alleen BPM over het camper gedeelte dan doet de TOEN malige waarde er niet toe !!!!!!
Aanschaf waarde T4 bestelauto +BPM + BTW is altijd lager dan een caravelle/multivan dus zal er misschien ook wel wat meer BPM ????? betaald moeten worden omdat de bestelbus in verhouding veel meer waard wordt en qua prijs dan richting een caravelle/multivan gaat, dan moet dat verschil ook worden betaald in BPM.

Let wel in mijn geval was de nieuwwaarde van de multivan in 2001 euro 45000, na camper ombouw zou de waarde in 2007 zijn minimaal 17000 en maximaal ...........!!!!??? hangt af van, staat/onderhoud/km's en de waarde van de camperinbouw.

Op tijd van de taxatie had mijn T4 rondom schade's, NU nieuwe bumpers en bijgespoten, nieuwe verlichting, diverse acc., nieuwe banden, schijven en remblokken. Nog te doen, montage luxe interieur, dus dashbord en deurpanelen, beeld en geluids installatie en ga het camper gedeelte opnieuw inrichten met draaistoelen, groter bed, en meer kastruimte.

Lijkt mij dat na dit alles mijn T4 wel "iets" meer waard is geworden......
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Bericht door Dirk/970 »

(wel weer meer BPM betalen dan)
betaald dan bij ombouw naar camper alleen BPM over het camper gedeelte
Ben ik toch niet met je eens! Het (rest-) BPM-bedrag wordt berekend op basis van de nieuwprijs bij levering, inclusief de toen meegeleverde opties (en dan verrekend met een sleutel a.d.h.v. leeftijd van de auto in maanden). Wat er na aflevering ingebouwd of verbouwd is telt niet mee voor de BPM.
In deze kan ik ook zeggen, ik kan het weten: mijn bus heb ik als marge geel kenteken gekocht, dus BPM en BTW vrij. Voor (of eigenlijk: na) de omkeuring naar camper heb door RDW en douane heb ik geen geen cent :klappen BPM afgedragen.
Daarnaast, als ik de campermarkt juist beoordeel, dan is de dagwaarde van mijn Kombi zowat verhoogd met de waarde van de ombouw :happy
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Campert4
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jun 2007, 08:10

Bericht door Campert4 »

Zit ik er dus toch niet ver naast, mijn verhaal komt op hetzelfde neer:

Teweten aanschaf gebruikte T4 + ombouwkosten naar camper is
+- de waarde van de camper.........

Alleen fabrieks campers zijn veel meer waard.......
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Bericht door Dirk/970 »

Alleen betaal je na omkeuring geen BPM over de ombouwkosten :klappen
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Bericht door Oskar 725 »

Hoe, en bij wie van Pon vraag je dit aan?
Naam? Adres en Afdeling?
Heb ook plannen, vandaar.
bij voorbaat dank,
Groet, Oskar.
Mac
Berichten: 769
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:26
Locatie: Raalte

Bericht door Mac »

Bouwfoto's zijn altijd inspirerend :yes :jumpklap
en kunnen ook leerzaam zijn voor anderen :toppie[/quote]
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Het dakje zit er op, nu de rest nog.
Afbeelding
It's not what you buy
It's what you create.
jeroenz
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 mar 2007, 12:33
Locatie: amsterdam

Bericht door jeroenz »

vandeweek is de mijne gekeurd en ik kon meteen de BPM pinnen.
T4 2.4 1995 met 252000km lange wielbasis en 1200 kilo laadverm. Cat prijs 18800,- euro
Kosten BPM 883 euro.
Ik vind t wel een beetje prijzig.
misschien ff bellen met de Pon.
Campert4
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jun 2007, 08:10

Bericht door Campert4 »

Krijg je niet een overzicht hoe het BPM bedrag is opgebouwd ??
het bedrag lijkt wel richting de 10% rest BPM regeling tegaan......
jeroenz
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 mar 2007, 12:33
Locatie: amsterdam

Bericht door jeroenz »

kreeg er n mooi berekeningetje bij. Ik heb alleen moeite met de cat.waarde van 18.800 euro in 1995. Dit is dus zonder BPM en BTW. Daar heb je tegenwoordig veel meer auto voor.
Ik ga ff bellen met pon voor dat restbedrag bpm.
Gebruikersavatar
annoyingthing
Berichten: 366
Lid geworden op: 17 jan 2007, 09:19
Locatie: Voorne-Putten ZH

Bericht door annoyingthing »

Oskar 725 schreef:Hoe, en bij wie van Pon vraag je dit aan?
Naam? Adres en Afdeling?
Heb ook plannen, vandaar.
bij voorbaat dank,
En al wat wijzer Oscar? hier nl dezelfde plannen :lach
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Bericht door Rotor »

Waren er in 1995 al euro's of moet het guldens zijn? gr Ton.
chrisx1974
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 jan 2007, 20:01
Locatie: Vlissingen

nog een paar vraagjes

Bericht door chrisx1974 »

beste mensjes....

ben dr even een poos niet geweest vanwege onderander mn werk en een verhuizing maar ik zie dat hier een onderwerp behandeld word waar ik maanden geleden al eens naar gevraagd heb.
toch heb ik nog wat vraagjes.

ik wil nog steeds... graag mijn t4 dubb. cab. veranderen.
ik zou graag het tussenschot eruit willen halen, en ipv dat ene bankje 4 luxere stoelen met leuningen (eventueel verwarming), verdeeld over de vrijgekomen ruimte plaatsen. achterste schotten eruit halen en daarin dan gewoon ruiten (geblindeerd) in zetten... dit moet toch mogen ?

zo ja in welke volgorde zou ik dat dan doen ? eerst helemaal kaal plukken de achter kant en laten herkeuren voor de af te dragen BPM en dan pas "verbouwen" ?
of moet het toch compleet afgemaakt zijn voor je gaat keuren voor de BPM ?

en ik betaal nu gewoon voor geel (256 per kwartaal ofzo), wat zou mn BPM bedrag zijn dan voor een bus uit 1995 ?

grtjs chris
Plaats reactie