Nu had ik een heel verhaal getypt, alles weg (telefoon...). Anyway. Sinds het buiten kouder is geworden is het koelvloeistof verbruik erg hoog. Om de 200 km moet ik er zeker een halve liter bijgooien. Ik zie geen zichtbaar lek. Geen gekke geur. Wel witte rook, de eerste 10-15 seconden nadat ik de auto heb gestart. Ik las dat het kan duiden op een lekke koppaking of iets met de waterpomp. Beide zijn echter een 2000/3000 km geleden vervangen.
Wat is het advies?
Vriendelijk bedankt,
Groetjes,
Kusjes,
Veel liefs,
Hoi. Ik had van Harry vorig jaar een ander dopje gekregen. Toen was er een soort gelijk scenario. Dit dopje moet ik met een waterpomptang open draaien omdat die zo stevig zit. Kan er dan evengoed vocht ontsnappen?
Ik moet vandaag en morgen naar DE, eigenlijk niet zoveel tijd om naar de garage te gaan. Wat denken jullie, kan ik het voor nu afdoen met bijvullen?
Blij dat ik toch even naar de garage ben geweest. Hij was toch wel aan het lekken. De 'opvoerpomp' van de koelvloeistof was de boosdoener. Die laag schuim in de beschermbak kan een boel vloeistof dragen. Ze zouden van hetzelfde spul keukenrol moeten maken.
Die dop heb ik helemaal niet aangedraaid!!!
ik rij al een paar jaar drukloos.
waarom zou ik druk op dat systeem willen hebben??
misschien verdampt we een klein beetje G12 (1 bekertje per jaar??) dat schud ik wel bij...
met druk op het systeem is de kans veel groter dat er een slang knapt (zeker bij de al wat oudere T4's)
of een zwakke plek kan het net niet meer aan. heb geen zin om eventueel zwakke plekken in het systeem onnodig te gaan belasten.
En die motor loopt echt nooit heet!!!! zelfs met 35 graden
nog niet want dat koelsysteem is zeer royaal overbemeten bij de TDI's
Icebox schreef:Is dat hetzelfde Peter? Indien ja, deze was lek. Dat is alles wat ik er van weet.
Was het de waterpomp , of de nalooppomp ?
De waterpomp zit achter de distributieriem , en is dus niet zomaar eventjes op een halfuurtje te vervangen .
De nalooppomp is een elektrisch pompje dat tussen de koelwaterslangen gemonteerd zit onder de radiator ongeveer. (Dat is dus wel snel en (vrij) goedkoop te vervangen)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper