Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

centr. vergrendeling ingebouwd, achterklep doet niet mee

vragen over de T4
Plaats reactie
Spliffy
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 feb 2015, 21:40
Locatie: Leeuwarden

centr. vergrendeling ingebouwd, achterklep doet niet mee

Bericht door Spliffy »

Goedemiddag op deze mooie dag

Gister vol enthousiasme centrale deurvergrendeling ingebouwd in mijn t4 uit '92.. Zo'n universeel setje met 4stelmotoren waarvan een dus op de klep aangesloten. Bij de deuren werkt t vlekkeloos, maar bij mijn achterklep helaas niet. Normaal haal je de klep van het slot door de sleutel 90 graden te draaien.
Nu werkt de c.v. wel als de sleutel in de achterklep zit (en draait deze netjes mee met het ver- en ontgrendelen), haal ik de sleutel eruit dan doet ie het niet meer. De stelmotor probeert het wel maar het stangetje/mechanisme aan de achterkant beweegt niet mee. Wsl vanwege dus de blokkering die enkel met de sleutel opgeheven kan worden
Ik vermoed dat dit bij het slot hoort (anders zou je hem ook met een schroevendraaier kunnen openen) , en niet zozeer komt omdat mijn slot niet goed functioneerd. Is er iemand die dit kan bevestigen?

En ik vraag me dan wel af hoe het zit met de oudere t4'tjes die wel origineel cv hebben. Hoe werkt het daar dan bij de achterklep? Of moet je die sowieso altijd met de sleutel ontgrendelen?

Hartelijk dank alvast voor het delen van jullie kennis:)
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: centr. vergrendeling ingebouwd, achterklep doet niet mee

Bericht door matje86 »

het slot heeft 3 standen met sleutel links- midden- rechts , een voor opslot, een voor opslot via cv , een voor open zonder cv
volg orde weet ik ff niet :nuts :werkaanT4
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4867
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: centr. vergrendeling ingebouwd, achterklep doet niet mee

Bericht door Hanz »

matje86 schreef:het slot heeft 3 standen met sleutel links- midden- rechts , een voor opslot, een voor opslot via cv , een voor open zonder cv
volg orde weet ik ff niet :nuts :werkaanT4
Sleutel helemaal naar links in horizontale stand: achterklep doet mee met centrale deurvergrendeling, handig als alles in een keer open moet.
Sleutel in verticale stand: achterklep is op slot en gaat niet open met centrale deurvergrendeling, handig als je op een plek staat of rijdt waar je niet wilt dat iemand zo maar de achterklep open trekt.
Sleutel helemaal naar rechts in schuine stand: achterklep openen zonder centrale deurvergrendeling te gebruiken, dus andere deuren blijven dicht. Handig als je even iets achteruit de auto moet pakken. In deze stand kan de sleutel ook niet uitgenomen worden, je moet hem eerst weer terugdraaien in een van de andere standen. De klep kan dus niet per ongeluk van slot blijven.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: centr. vergrendeling ingebouwd, achterklep doet niet mee

Bericht door Multivan Generation »

zie hier voor een plaatje (komt uit het instructie boekje :knipoog )

Afbeelding

groeten Peter
Spliffy
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 feb 2015, 21:40
Locatie: Leeuwarden

Re: centr. vergrendeling ingebouwd, achterklep doet niet mee

Bericht door Spliffy »

dank je wel matje, hanz en peter. Ik denk dat mijn slot gewoon anders (en simpeler is). volgens mij heb ik standje c gewoon niet. ik zal t morgen nog eens ff checken maar weet t eigenlijk wel zeker...

En ik zal ook eens kijken wat m'n eigen instructieboekje erover zegt hehe :bonk :lach
Spliffy
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 feb 2015, 21:40
Locatie: Leeuwarden

Re: centr. vergrendeling ingebouwd, achterklep doet niet mee

Bericht door Spliffy »

Goh, leuke puzzel zo'n slot;-)
Mijn boekje zegt iig hetzelfde als bij jou Peter.
Toch is mijn sleutel met geen mogelijkheid in stand C te krijgen. Aan de achterzijde is duidelijk te zien dat met de sleutel in stand B het draaimechanisme tegen een palletje aanloopt, en dus niet verder kan draaien tot in stand C.
slot in stand B
slot in stand B
Op de foto zie je dat t hoekje van het mechanisme bij nummertje 1 (bijna) tegen t plastic zwarte hoekje bij nr 2 komt, en dus onmogelijk verder kan draaien naar stand C

Dit laat volgens mij 2 mogelijkheden over:
- of het slot is gewoon anders dan in het boekje, en heeft geen stand C
- Iemand heeft eerder lopen rommelen en het slot verkeerd terug in elkaar gezet. Zodat bv de cilinder pas in stand B (verticaal) staat terwijl het mechanisme al in stand C staat(45 graden verkeerd zeg maar). Maar dit klopt dan weer niet met het feit dat de klep in stand C open moet kunnen, en dat is bij mij in stand B niet het geval. Denk dus dat deze optie afvalt. Verder zie ik ook niet hoe het mechanisme wel zou moeten werken icm c.v...

Het nummer op het slot is 701829239B. Google ik hierop dan kom ik wel op originele T4 AAB sloten uit, maar krijg er niet uitgefilterd of deze wel of niet geschikt zijn voor CV. Iemand die me hier mss verder mee kan helpen? Zie foto 2:)
achterzijde slot
achterzijde slot
Spliffy
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 feb 2015, 21:40
Locatie: Leeuwarden

Re: centr. vergrendeling ingebouwd, achterklep doet niet mee (opgelost)

Bericht door Spliffy »

Lang leve onze oosterburen:)

ik ben eruit. http://www.t4forum.de/wbb3/board19-tech ... au-auf-zv/
Mijn slot is gewoon niet geschikt voor CV, en ik zal er eentje moeten hebben met nummer 703829239B.

Iemand die er toevallig nog eentje heeft liggen :jump ?
Plaats reactie