Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

turbo op 2.4D ?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1165
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

turbo op 2.4D ?

Bericht door brugseb »

Hallo

met de winter voor de deur weer een lijstje met "to do's". De motor es deftig laten nakijken/timing zit daar al bij. Nu zag ik toevallig op de website van poptop een 2.4 diesel "met achteraf opgebouwde turbo wat hem toch een stuk levendiger maakt dan...".

Heeft iemand hier al van gehoord? Is dit een winterklus of een hoop gesleutel met aanpaswerk?

greetz
Bart
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: turbo op 2.4D ?

Bericht door Multivan Generation »

Lees hier maar eens:

http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?t=122283

Ik heb eventueel nog wel wat onderdelen voor je liggen :knipoog

Succes

Peter
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: turbo op 2.4D ?

Bericht door Pascal-141 »

brugseb schreef:Hallo

met de winter voor de deur weer een lijstje met "to do's". De motor es deftig laten nakijken/timing zit daar al bij. Nu zag ik toevallig op de website van poptop een 2.4 diesel "met achteraf opgebouwde turbo wat hem toch een stuk levendiger maakt dan...".

Heeft iemand hier al van gehoord? Is dit een winterklus of een hoop gesleutel met aanpaswerk?

greetz
Bart
werd wel vaker gedaan

een originele 2.4D motor voorzien van een turbo , betekend ook een aanzienlijke vermindering van de levensduur . Omdat de 2.4d zowieso al een motor is die heel temperatuurgevoelig is . Door de turbo gaat hij dan nog heter lopen , met overhitting tot gevolg . De cilinderkoppakking van een 2.4d is ook al niet van de beste , met een turbo erbij vliegt de kopppakking er vaak nog sneller door .

Vroeger waren er een paar Duitse firma's die de 2.4d voorzagen van een turbo , maar die hadden dan meestal ook een aangepaste cilinderkop , met verbeterde koelkanalen ...

Door een 2.4D van een turbo te voorzien , kun je van 75/78PK naar 95a100PK gaan . Maar de pret duurt meestal niet zo lang .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1165
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: turbo op 2.4D ?

Bericht door brugseb »

Bedankt voor de reactie; leek me al een vreemd idee om een "gevoelige" pakking nog meer onder druk te zetten; filmpje bekeken op die Engelse site, lijkt wel doenbaar, maar toch een hoop gedoe voor beperkt resultaat; eerst maar even de meer dringende zaken onder handen nemen :zwaai

PS @ Pascal - door omstandigheden nog niet in HodB geraakt, je hoort nog van me
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Plaats reactie