Nadat ik hier meer dan een halfjaar mee heb zitten gluren en al uitgebreid de zoekfunctie getest heb, vorige week maar eens een account aangemaakt en dan is het ook wel netjes om me even voor te stellen.
Mijn vrouw en ik zeiden al jaren tegen elkaar: "Later, als de kinderen niet meer mee op vakantie gaan, kopen we een kampeerbusje en gaan we Europa verkennen." Vorige zomervakantie besloten we eens te proberen hoe leuk dat dan is, zo'n busje. Eerst een keer eentje huren. Mijn twee dochters (10 en 13) hadden er ook wel oren naar. Na wat orienteren kwamen we erop uit dat het in elk geval iets met een klapdak moest worden. Reden: compact om mee te rijden (m.n. veerboten en parkeergarages) en mooi ruim en luchtiger dan een 'dichte' camper om in te wonen. We kwamen via Marktplaats uit bij een T4-liefhebber in Beekbergen die een aantal California's in de verhuur heeft. Na twee weken met zo'n busje op vakantie te zijn geweest kan ik wel zeggen dat het virus is overgeslagen... Ik ben prompt T4-gek geworden. De vrouw vindt kamperen ineens niet vervelend meer (California bed met oplegmatras slaapt heerlijk). Ook de dochters vonden het reizen met de camper helemaal fantastisch, terwijl ze anders een hekel hebben aan autorijden.
Afijn, het hek was van de dam en een paar maanden later de kogel ook door de kerk: Er moest een busje komen en wel z.s.m. Dus in plaats van over 10 jaar met z'n tweetjes gaan we liefst komend jaar al met zijn vieren. Kamperen doen de meisjes dan in een tentje naast de bus, want met zijn vieren erin is wel een beetje krap hebben we al ontdekt.
We hadden van de zomer een mooie T4 California uit 1999 mee met de heerlijke 102 pk TDI-motor, voorzien van alle luxe incl. airco: Zoiets dus graag. Maar allemachtig wat zijn die dingen duur

Het rijdt wel 'anders' dan de TDI, maar hé, we hebben toch geen haast als we op vakantie zijn en trekken doet 'ie in de lage versnellingen prima, dus we komen vast altijd wel boven.
De bus is door de vorige eigenaar (plaatwerker/schadehersteller) helemaal opgeknapt en overgespoten en dus (voorlopig) roestvrij. Wel een paar mindere plekken in de bodem die (nog) niet behandeld zijn, maar nergens door ofzo. Het interieur is opvallend schoon en netjes voor een busje van 24 jaar oud en afgaande op alle typeplaatjes en informatie die ik hier op het forum gevonden heb is het een originele fabrieks Westfalia. De enige verdere luxe aan boord is centrale deurvergrendeling en een toerenteller. Oh ja en elektrische spiegels, maar die haperen. Ook zit er een achteraf ingebouwde cruise control in die het niet doet en een CD-wisselaar die de helft van één van de keukenkastjes in beslag neemt. Van die luxe-items nemen we dus afscheid.
Technisch (motorisch/elektrisch) is er verder nog wel het nodige aan de hand, maar zo te zien niets wat ik niet op kan lossen. En sleutelen is een hobby van me, dus het komt goed.

Ik ga de zoekfunctie van dit geweldige forum zeker nog verder benutten, T4-wiki en Eldiape heb ik ook al gevonden en als ik er dan nog niet uit kom kunnen jullie t.z.t. vast nog de nodige 'beginnersvragen' verwachten.
Op het interieur van het busje zijn mijn dames al helemaal los aan het gaan: Andere gordijntjes maken, serviesgoed puzzelen in de kastjes, enz. Dus eigenlijk is het een hobby van ons allemaal.
Dit was het verhaal tot nu toe.
Toen ik ontdekte dat er speciaal voor ons bussie een smiley is

Forumstickers

Groeten, Pieter