Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
rijden op grote hoogtes
-
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
- Locatie: haarlem
rijden op grote hoogtes
Hoi weetjewel,
Ik kwam in de topics niks tegen, zijn er hier mensen met ervaring in het oversteken van grote bergpassen? Oftewel, op welke hoogte houdt onze trouwe vriend er mee op en wat is er aan te doen om nog verder te komen?
Groet, Bart
Ik kwam in de topics niks tegen, zijn er hier mensen met ervaring in het oversteken van grote bergpassen? Oftewel, op welke hoogte houdt onze trouwe vriend er mee op en wat is er aan te doen om nog verder te komen?
Groet, Bart
-
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 01 nov 2015, 20:16
- Locatie: Maasbracht
Re: rijden op grote hoogtes
Bart ,wij zijn al boven de 3000 meter geweest en geen problemen gehad.
- Multivan Generation
- Berichten: 34504
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: rijden op grote hoogtes
Een TDI heeft in de motorcomputer een buitenluchtdruk sensor,
en compenseert automatisch de inspuiting aan de hand van de lagere luchtdruk.
Een afname van het prestatie niveau zoals koppel en pk's is merkbaar.
Iedere 1000 meter dat je hoger gaat, zo is mijn schatting, heb je een afname van ongeveer 10% van prestatie niveau.
3000 meter boven zeeniveau is geen probleem, 4000 boven zeeniveau wordt al veel kritischer..
Doe er je voordeel mee en hou het in je achterhoofd.
en compenseert automatisch de inspuiting aan de hand van de lagere luchtdruk.
Een afname van het prestatie niveau zoals koppel en pk's is merkbaar.
Iedere 1000 meter dat je hoger gaat, zo is mijn schatting, heb je een afname van ongeveer 10% van prestatie niveau.
3000 meter boven zeeniveau is geen probleem, 4000 boven zeeniveau wordt al veel kritischer..
Doe er je voordeel mee en hou het in je achterhoofd.
Re: rijden op grote hoogtes
In Zeeland en Flevoland kun je harder rijden, want onder zeeniveau nemen de prestaties toe 
Zonder turbo wordt het (veel) lastiger op hoogtes, want de turbo zorgt voor hogere (lucht)druk in het inlaattraject.
VW heeft 6.080 m bereikt, met een "standaard" Touareg, in 2005;

http://www.gizmag.com/go/3741/

Zonder turbo wordt het (veel) lastiger op hoogtes, want de turbo zorgt voor hogere (lucht)druk in het inlaattraject.
VW heeft 6.080 m bereikt, met een "standaard" Touareg, in 2005;

http://www.gizmag.com/go/3741/
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
-
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: rijden op grote hoogtes
Als gezegd een turbo doet t voor je.bart seinwezen schreef:Hoi weetjewel,
Ik kwam in de topics niks tegen, zijn er hier mensen met ervaring in het oversteken van grote bergpassen? Oftewel, op welke hoogte houdt onze trouwe vriend er mee op en wat is er aan te doen om nog verder te komen?
Groet, Bart
Een atmosferische (AAB bijvoorbeeld) moet je helpen door m goed in toeren te houden. Anders krijgt ie te weinig lucht en blaast ie zwarte rook van onverbrande diesel. Ben er mee op 2700m
geweest..met een beetje tijd..
Suc6
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Re: rijden op grote hoogtes
Met een 1.9TD is ons hoogtepunt 2800m (Col de la Bonette). Gem stijging 7% met pieken naar 10%. Vers luchtfilter, weinig gewicht, thermometer in de gaten houden en geen haast. Vond het best wel de limit.
@Bart: resulterend vermogen / ( gewicht x hellingshoek ) bepaald de finale limiet. Vermogen is rechtevenredig met vuldruk. Met een 100PK TDI en een beetje nadenken moet >4000m, zonder aanpassingen, goed mogelijk zijn. Lijkt me aannemelijk dat er wel eens een T4 over de Karakoram of High way #1 in India gekomen is.
@Bart: resulterend vermogen / ( gewicht x hellingshoek ) bepaald de finale limiet. Vermogen is rechtevenredig met vuldruk. Met een 100PK TDI en een beetje nadenken moet >4000m, zonder aanpassingen, goed mogelijk zijn. Lijkt me aannemelijk dat er wel eens een T4 over de Karakoram of High way #1 in India gekomen is.
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
Re: rijden op grote hoogtes
Een T4 TDI produceert niet al te veel warmte en heeft best wel een flinke koelcapaciteit
door het max totaal gewicht incl lading en 2 ton toegestaan aan de haak
waar kom je tegenwoordig nog een wagen tegen met 2 dikke ventilatoren voor de radiateur

door het max totaal gewicht incl lading en 2 ton toegestaan aan de haak
waar kom je tegenwoordig nog een wagen tegen met 2 dikke ventilatoren voor de radiateur


moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: rijden op grote hoogtes
Met een van mijn vorige campers 2.5TDI bijna alle hoge passen in Oostenrijk, Italie en Zwitserland gehad, geen enkel probleem.
Het enige is soms een beetje extra zwarte roet uit de pijp als je gas geeft.
Rij voorzichtig en veel plezier!
leo
Het enige is soms een beetje extra zwarte roet uit de pijp als je gas geeft.
Rij voorzichtig en veel plezier!
leo
T4 2.5TDI automaat RIP
-
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
- Locatie: haarlem
Re: rijden op grote hoogtes
Bedankt voor de reacties allemaal! Ik zal na het Altaigebergte een berichtje posten hoe het ging
Het schijnt daar tegen de 4000 meter te lopen, ben zeerrr benieuwd!


Het schijnt daar tegen de 4000 meter te lopen, ben zeerrr benieuwd!
Re: rijden op grote hoogtes
Ik ben ook wel benieuwd! Met mijn 2,4 AAB tussen de 2000 en 3000 diverse passen gehad, en geen problemen ondervonden. Gewoon geen haast hebben
Daarnaast is volgens mij niet alleen de hoogte van belang, maar ook het stijgingspercentage (hoe hard moet je bus 'werken' om naar boven te komen.

-
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: rijden op grote hoogtes
Klopt, stilstaan rookt ie t minst....;-)jornk schreef:..... Daarnaast is volgens mij niet alleen de hoogte van belang, maar ook het stijgingspercentage (hoe hard moet je bus 'werken' om naar boven te komen.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--