Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Aanschaf van een T5?

vragen over de T5
Frankdexx
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 aug 2016, 21:17

Aanschaf van een T5?

Bericht door Frankdexx »

Goedeavond allemaal,

Ik ben Frank en ben woonachtig in Goch in Duitsland, dit is en klein plaatsje net over de grens bij Nijmegen, getrouwd en 1 dochter en een Duitse Herdershond.
Sind langere tijd denk ik aan om een T5 highline te kopen, met 174pk en het liefst een automaat van het bouwjaar +/- 2007.
Nu ben ik eergisteren bij 2 van deze bussen wezen kijken en wat een kanon van een auto.
Nu Heb ik gisteren eens rondgekeken met Google betreffende problemen.
Ik ben eigenlijk best geschrokken.
Ik bekeek een filmpje op you tube van autobild.de en die vertelde koop nooit een automaat omdat er veel problemen mee zijn, bakken moeten regelmatig worden gespoeld, vaak bij 200000km is hij toe aan een revisie.
De 2,5 liter motoren hebben vaak verstuiverproblemen, cilinderkop, waterpomp e.d
Na 2007 schijnen deze problemen te zijn opgelost?
Mijn conclusie, het is beter om een 2.0 TDI 140pk aan te schaffen dan de 2,5 liter motor alhoewel mijn hartligt bij een 2,5ltr, maar ik heb geen zin in dure reparatiekosten van duizende euro's.
Wat is jullie mening/ervaringen over bovenstaand.
Zijn er nog andere punten waarop ik moet letten?

Thanks allemaal :driveT4

Grt Frankdexx
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33810
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Aanschaf van een T5?

Bericht door Multivan Generation »

Ik ben het met je conclusie eens.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Aanschaf van een T5?

Bericht door odorf »

Peter was me net voor :zwaai

Ik zou zeggen gebruik de zoekfunctie eens :toppie

Maar hieronder een voorzet met een nuttige samenvattig van Robs:

viewtopic.php?f=3&t=51722#p369476

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: Aanschaf van een T5?

Bericht door Henk250 »

Ik heb zelf jaren met plezier met een 5 cilinder gereden zonder gekke dingen.
Hij was vlot,130pk automaat,weggedaan bij 160k meen ik.
Collega's vervloekten soms VW vanwege hoge kosten,daar had ik geen last van.
:sjaal
Nu heb ik een T5GP 140pk dsg.Gechipt naar 180.
Deze rijdt zeker zo soepel als de 5 cilinder,maar schakelt beter,drinkt minder en is stiller.
Hoewel er pas 24k op de teller staat,heb ik er alle vertrouwen in dat hij lang
mee gaat.
Alles staat en valt door de berijder vermoedt ik en het onderhoud.

:toppie
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: Aanschaf van een T5?

Bericht door Anno »

TS,
Ik heb 3 jaar lang een T5 5 cilinder camper, gechipt, gehad.

Ik heb nu een gechipte T5 2.0 met gechipte DSG bak.

Volgens sommigen is de 2.0 een karakterloze motor, ik zou zelf nooit meer een terug willen. Stiller en zuiniger. Tevens fijne combo, 2.0 + DSG.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
Gerrit354
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 mei 2009, 16:30

Re: Aanschaf van een T5?

Bericht door Gerrit354 »

2.0 is karakterloze motor, maar maakt naar mijn gevoel toch makkelijker toeren. Stationair, niet al te hoge toeren is de 2.5 TDI geweldige motor. T5GP is gewoon een betrouwbaardere auto, auto heeft zich ontwikkeld en eerste serie zaten toch veel kinderziektes in. In jouw situatie zou ik op zoek gaan naar 2.0tdi 140 pk DSG en die evt tunen. Dan heb je verreweg de betrouwbaarste combi als je automaat wilt en toch vlot wilt zijn.
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: Aanschaf van een T5?

Bericht door otzie »

2.0 is karakterloze motor, maar maakt naar mijn gevoel toch makkelijker toeren. Stationair, niet al te hoge toeren is de 2.5 TDI geweldige motor. T5GP is gewoon een betrouwbaardere auto, auto heeft zich ontwikkeld en eerste serie zaten toch veel kinderziektes in. In jouw situatie zou ik op zoek gaan naar 2.0tdi 140 pk DSG en die evt tunen. Dan heb je verreweg de betrouwbaarste combi als je automaat wilt en toch vlot wilt zijn.
helemaal mee eens, afgelopen weken flink wat kilometers gemaakt op vakantie,
door diverse bergpassen en snelwegen, stijl omhoog, maar ook weer omlaag.. tot op heden geen gekkigheden,
ondanks dat de bus nu 250.000 kilometer gelopen heeft.

de oude generatie motoren met de "pompverstuivers" zijn qua motorvermogenopbouw (dus ineens kracht) plezierig om te rijden, de laatste generatie met common rail is een goede motor maar wat saaier om te rijden, wel is deze motor zuiniger en is net iets sneller 0-100

ook de dsg-automaatbak is een erg prettige versnellingsbak, en rijd geweldig...

otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Aanschaf van een T5?

Bericht door heemskerk »

otzie schreef:
2.0 is karakterloze motor, maar maakt naar mijn gevoel toch makkelijker toeren. Stationair, niet al te hoge toeren is de 2.5 TDI geweldige motor. T5GP is gewoon een betrouwbaardere auto, auto heeft zich ontwikkeld en eerste serie zaten toch veel kinderziektes in. In jouw situatie zou ik op zoek gaan naar 2.0tdi 140 pk DSG en die evt tunen. Dan heb je verreweg de betrouwbaarste combi als je automaat wilt en toch vlot wilt zijn.
helemaal mee eens, afgelopen weken flink wat kilometers gemaakt op vakantie,
door diverse bergpassen en snelwegen, stijl omhoog, maar ook weer omlaag.. tot op heden geen gekkigheden,
ondanks dat de bus nu 250.000 kilometer gelopen heeft.

de oude generatie motoren met de "pompverstuivers" zijn qua motorvermogenopbouw (dus ineens kracht) plezierig om te rijden, de laatste generatie met common rail is een goede motor maar wat saaier om te rijden, wel is deze motor zuiniger en is net iets sneller 0-100

ook de dsg-automaatbak is een erg prettige versnellingsbak, en rijd geweldig...

otzie

Eens. Nog aan toe te voegen:

De 2.5 is:

- Een lawaaimaker (ratelen, alsof er een zak knikkers in zit)
- In combinatie met de klassieke automaat vrij hoogtoerig t.o.v. de DSG

Een regressie vergeleken bij de oude 2.5 in de T4 die echt veel soepeler en stiller was en een mooier vijf-roffeltje had, waarschijnlijk bij de T5 overstemt door het hinderlijke geratel.

Wat mooi zou zijn: Een zespitter gebaseerd op de 2.0 van nu...
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Aanschaf van een T5?

Bericht door Beckontheroad »

Net terug van rondje Frankrijk met onze 2.0 TDI 140 pk- DSG
Wat een genot na 10jaar T4 AAB 5 cyl atmosferisch.

Motor werkt prima, bak werkt geweldig, bijna zonder dat je t merkt, berg op-af en alles er tussen.

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: Aanschaf van een T5?

Bericht door t-vierder »

heemskerk schreef:
otzie schreef:
2.0 is karakterloze motor, maar maakt naar mijn gevoel toch makkelijker toeren. Stationair, niet al te hoge toeren is de 2.5 TDI geweldige motor. T5GP is gewoon een betrouwbaardere auto, auto heeft zich ontwikkeld en eerste serie zaten toch veel kinderziektes in. In jouw situatie zou ik op zoek gaan naar 2.0tdi 140 pk DSG en die evt tunen. Dan heb je verreweg de betrouwbaarste combi als je automaat wilt en toch vlot wilt zijn.
helemaal mee eens, afgelopen weken flink wat kilometers gemaakt op vakantie,
door diverse bergpassen en snelwegen, stijl omhoog, maar ook weer omlaag.. tot op heden geen gekkigheden,
ondanks dat de bus nu 250.000 kilometer gelopen heeft.

de oude generatie motoren met de "pompverstuivers" zijn qua motorvermogenopbouw (dus ineens kracht) plezierig om te rijden, de laatste generatie met common rail is een goede motor maar wat saaier om te rijden, wel is deze motor zuiniger en is net iets sneller 0-100

ook de dsg-automaatbak is een erg prettige versnellingsbak, en rijd geweldig...

otzie

Eens. Nog aan toe te voegen:

De 2.5 is:

- Een lawaaimaker (ratelen, alsof er een zak knikkers in zit)
- In combinatie met de klassieke automaat vrij hoogtoerig t.o.v. de DSG

Een regressie vergeleken bij de oude 2.5 in de T4 die echt veel soepeler en stiller was en een mooier vijf-roffeltje had, waarschijnlijk bij de T5 overstemt door het hinderlijke geratel.

Wat mooi zou zijn: Een zespitter gebaseerd op de 2.0 van nu...
Ik kan het hier niet mee eens zijn, sorry. De 2,5 TDI in mijn auto is inderdaad niet erg stil, maar van geratel is helemaal geen sprake. En hij loopt echt beter dan de 2,5 TDI in mijn T4 van weleer. Ik vind hem echt verfijnder, beter afgesteld. Ik heb (had) geen klachten over de T4, echt een fijne auto en het liep perfect, maar de T5 is echt een verbetering in alles, ook motorisch. Heb er nu in een jaar tijd bijna 60.000 km mee gereden. In het begin wat extra geld er aan gespendeerd om de boel goed voor elkaar te krijgen (EGR en roetfilter weg, nieuwe software en daarmee een upgrade van 131 naar 173 PK) en daarna geen spatje last meer. Bijna 270.000 km op de teller en het klinkt alsof ie met gemak de volgende 270.000 km gaat verslinden. :adhd
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Aanschaf van een T5?

Bericht door heemskerk »

t-vierder schreef:
heemskerk schreef:
otzie schreef:
helemaal mee eens, afgelopen weken flink wat kilometers gemaakt op vakantie,
door diverse bergpassen en snelwegen, stijl omhoog, maar ook weer omlaag.. tot op heden geen gekkigheden,
ondanks dat de bus nu 250.000 kilometer gelopen heeft.

de oude generatie motoren met de "pompverstuivers" zijn qua motorvermogenopbouw (dus ineens kracht) plezierig om te rijden, de laatste generatie met common rail is een goede motor maar wat saaier om te rijden, wel is deze motor zuiniger en is net iets sneller 0-100

ook de dsg-automaatbak is een erg prettige versnellingsbak, en rijd geweldig...

otzie

Eens. Nog aan toe te voegen:

De 2.5 is:

- Een lawaaimaker (ratelen, alsof er een zak knikkers in zit)
- In combinatie met de klassieke automaat vrij hoogtoerig t.o.v. de DSG

Een regressie vergeleken bij de oude 2.5 in de T4 die echt veel soepeler en stiller was en een mooier vijf-roffeltje had, waarschijnlijk bij de T5 overstemt door het hinderlijke geratel.

Wat mooi zou zijn: Een zespitter gebaseerd op de 2.0 van nu...
Ik kan het hier niet mee eens zijn, sorry. De 2,5 TDI in mijn auto is inderdaad niet erg stil, maar van geratel is helemaal geen sprake. En hij loopt echt beter dan de 2,5 TDI in mijn T4 van weleer. Ik vind hem echt verfijnder, beter afgesteld. Ik heb (had) geen klachten over de T4, echt een fijne auto en het liep perfect, maar de T5 is echt een verbetering in alles, ook motorisch. Heb er nu in een jaar tijd bijna 60.000 km mee gereden. In het begin wat extra geld er aan gespendeerd om de boel goed voor elkaar te krijgen (EGR en roetfilter weg, nieuwe software en daarmee een upgrade van 131 naar 173 PK) en daarna geen spatje last meer. Bijna 270.000 km op de teller en het klinkt alsof ie met gemak de volgende 270.000 km gaat verslinden. :adhd

Daar is een naam voor: 't Stockholmsyndroom haha! Zonder gekheid; ieder z'n beleving natuurlijk. Ik kan toch echt van (relatief verre) afstand vernemen wanneer er een tandwieltreintje aankomt hoor daar heb je echt geen Db-meter voor nodig om het verschil op te merken. :knipoog

Ik had het specifiek over de motor niet over het overige als comfort, levensduur (al is daar zeker ook op af te dingen t.o.v.) Laat ik het zo stellen: Veel vooruitgang behalve de motor v.w.b. T4>T5.

Nog zo'n ding, ik had destijds mijn AXD nog maar net: Heb je ooit wel eens bij het wegrijden de koppeling iets te snel op laten komen zodat ie afsloeg? Nee? Moet je eens proberen, echt je schrikt je rot wanneer je het niet verwacht! Alsof je hele blok vastslaat/ vastloopt.

Maar, de GP heeft veel goedgemaakt wat mij betreft.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Aanschaf van een T5?

Bericht door Pascal-141 »

heemskerk schreef:

Eens. Nog aan toe te voegen:

De 2.5 is:

- Een lawaaimaker (ratelen, alsof er een zak knikkers in zit)
- In combinatie met de klassieke automaat vrij hoogtoerig t.o.v. de DSG

Een regressie vergeleken bij de oude 2.5 in de T4 die echt veel soepeler en stiller was en een mooier vijf-roffeltje had, waarschijnlijk bij de T5 overstemt door het hinderlijke geratel.
Volledig mee akkoord !
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Frankdexx
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 aug 2016, 21:17

Re: Aanschaf van een T5?

Bericht door Frankdexx »

GOedemorgen Allemaal,

Dank allemaal voor de geweldige reacties, het is mij duidelijk, we gaan op zoek naar een 2.0TDI met DSG bak.
Valt niet mee om deze in Duitsland te vinden, Maar we hebben de tijd.
Als hij is gekocht dan zal ik de foto's sturen.
Nogmaals bedankt :driveT5

Grt Frank
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3232
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Aanschaf van een T5?

Bericht door J vd Pal »

Succes met de zoektocht, ben benieuwd naar het resultaat!
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33810
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Aanschaf van een T5?

Bericht door Multivan Generation »

Frankdexx schreef:GOedemorgen Allemaal,

Dank allemaal voor de geweldige reacties, het is mij duidelijk, we gaan op zoek naar een 2.0TDI met DSG bak.
Valt niet mee om deze in Duitsland te vinden, Maar we hebben de tijd.
Als hij is gekocht dan zal ik de foto's sturen.
Nogmaals bedankt :driveT5

Grt Frank
Gebruik eens mobile.de,
dat zoekt een stuk gemakkelijker.

groeten Peter
Plaats reactie