Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

AMG huishoud accu vervangen

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
kamiel
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 jan 2011, 14:20

AMG huishoud accu vervangen

Bericht door kamiel »

Beste mede (T4) camperaars

Hoewel ik me realiseer dat er al heel veel geschreven is over huishoud accu’s en de laders wil ik toch graag het volgende vragen.

Mijn huidige, 4 jaar oude accu (VRLA –AMG Dyno DAB12-110EV) laad blijkbaar niet meer bij. De accusspanning staat op 10,4 volt en koelkast werkt dus niet. Aan de paal heb ik 13,6 volt laadspanning en rijdend 14,1 volt. Dat klopt volgens spec's en zou voldoende moeten zijn maar leven zit er niet meer in de accu, zelf niet naar langdurig laden; 10,4 volt blijft het.

Ik vraag een een paar dingen af.
• Wat zou een geschikt model accu zijn ter vervanging (is er een standaard vervanglijstje met typen). Gel, Lood, of toch weer AMG? (is er een standaard vervang accu type lijstje )
• Ik zit zelf te denken een de Exide ES 950, heeft iemand ervaring en is dat wat ?
• Is de standaard T4 lader (de oude philips 2169) wel geschikt voor of moet ik als de BLG20M12V oid inzetten. (https://www.fraron.de/faq/batterieladegeraete/ )
• 4 jaar en nu al stuk, is dat niet wat snel?
• Hebben lang (koude) perioden van niet laden invloed (Tiefentladung) gehad en is een druppellader een dan niet een must bij AMG/GEL accu’s ?

Alvast dank voor het delen van jullie inzicht in deze materie

Kamiel
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 806
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: AMG huishoud accu vervangen

Bericht door HenkK »

Kamiel,
Welke accu je ook neemt, dat is aan jezelf De 2169.xx lader is een prima lader die wellicht een onderhoudsbeurt nodig heeft. Als je 2169 in orde is heeft deze een paar eigenschappen die je niet terug vind in de intelligente lader. Je lader werkt niet een vaste tijd\laadcyclus af, maar meet de klemspanning en past de laadspanning en stroom hierop aan. Staat de lader de accu te laden en je koelkast wordt bijgeschakeld gaat de laadstroom precies met het verbruik omhoog.

De genoemde Fraron lader lijkt plug en play, maar is dat niet, deze lader kan 20A\h leveren en dit kan niet op de bestaande stekker worden aangesloten.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
kamiel
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 jan 2011, 14:20

Re: AMG huishoud accu vervangen

Bericht door kamiel »

Dag Henk,

dank voor je reactie

>>Welke accu je ook neemt, dat is aan jezelf
snap ik maar de vraag was meer type/merk accu concreet te prefereren is gegeven het feit dat de lader het standaard type is. Is dat Gel of AMG? En is er een 'standaard lijstje' met accu types die goed passen in een T4'?
Verder verbaas ik me erover dat de huidige accu zo snel stuk ik. Heb ik met de AMG Dyno DAB12 onhandig gekozen of had ik moeten druppelladen in de winter?

Hoe zie jij dit?

Dank, Kamiel
Plaats reactie