Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Nog een startprobleem
Nog een startprobleem
Mijn bus, 1.9 TDT 75 kW, start prima en heeft ook geen elektrisch probleem, alleen wanneer hij 2á3 dagen stil heeft gestaan slaat hij wel direkt aan maar valt onmiddelijk weer stil.
Dan moet ik ongeveer 10 seconden doorstarten en start hij zonder vreemde verschijnselen moeiteloos.
Als ik dagelijks start zijn er geen problemen.
Kan er verder nog geen vinger opleggen wat betreft een nadere diagnose.
Ik hoop dat er iemand een verlossend antwoord kan geven.
Dan moet ik ongeveer 10 seconden doorstarten en start hij zonder vreemde verschijnselen moeiteloos.
Als ik dagelijks start zijn er geen problemen.
Kan er verder nog geen vinger opleggen wat betreft een nadere diagnose.
Ik hoop dat er iemand een verlossend antwoord kan geven.
Re: Nog een startprobleem
Lijkt de aanvoer van diesel wat even problemen geeft
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
Re: Nog een startprobleem
Heb ook aan iets dergelijks gedacht Martin.
Lijkt te zijn alsof er iets "leegloopt"na enige tijd.
Nu de vraag hoe het brandstofaanvoersysteem werkt wat een dergelijk probleem kan veroorzaken.
Lijkt te zijn alsof er iets "leegloopt"na enige tijd.
Nu de vraag hoe het brandstofaanvoersysteem werkt wat een dergelijk probleem kan veroorzaken.
Re: Nog een startprobleem
Klink als een bekend probleem bij de T4
Dieselaanvoer is in principe een gesloten systeem. Wanneer er een kleine lekkage is zuigt het systeem lucht en loopt de diesel bij langere stilstand terug in de tank. Dan hou je een kleine hoeveelheid in je brandstoffilter over. Als je start gebruikt de motor deze hoeveelheid diesel. Daarna is er even lucht en slaat hij af. Wanneer je daarna doorstart wordt de diesel vanuit de tank aangezogen en zou hij probleemloos door blijven draaien. Tot hij weer langer stilstaat.
Ik weet niet hoe het bij een T5 zit, maar tussen het brandstoffilter en de inspuitpomp zit misschien een stukje transparante slang. Wellicht zitten daar luchtbellen in, deze luchtbellen duiden op zo'n lek.
Vanaf de inspuiting lopen misschien ook retourslangen naar het brandstoffilter deze willen wel eens ouder worden. Of ... Mogelijk een rubber ring op de aansluiting van de brandstoffilter die versleten is en wat lucht lekt.
Maar zoals ik al zei, dit is T4 kennis, misschien zit dat bij een T5 net ff anders.
Odorf
Dieselaanvoer is in principe een gesloten systeem. Wanneer er een kleine lekkage is zuigt het systeem lucht en loopt de diesel bij langere stilstand terug in de tank. Dan hou je een kleine hoeveelheid in je brandstoffilter over. Als je start gebruikt de motor deze hoeveelheid diesel. Daarna is er even lucht en slaat hij af. Wanneer je daarna doorstart wordt de diesel vanuit de tank aangezogen en zou hij probleemloos door blijven draaien. Tot hij weer langer stilstaat.
Ik weet niet hoe het bij een T5 zit, maar tussen het brandstoffilter en de inspuitpomp zit misschien een stukje transparante slang. Wellicht zitten daar luchtbellen in, deze luchtbellen duiden op zo'n lek.
Vanaf de inspuiting lopen misschien ook retourslangen naar het brandstoffilter deze willen wel eens ouder worden. Of ... Mogelijk een rubber ring op de aansluiting van de brandstoffilter die versleten is en wat lucht lekt.
Maar zoals ik al zei, dit is T4 kennis, misschien zit dat bij een T5 net ff anders.
Odorf
Re: Nog een startprobleem
Bij op contact zetten hoor je duidelijk de electrische opvoerpomp aanslaan? Probeer eens na meerdere dagen stilstand, 10x contact aan (3 sec)en uit. Dit is ook de gangbare manier om na een brandstoffilter-wissel de zaak te ontluchten. Kijk eens of de motor met dit truukje wel direct aanslaat bij starten. Zo ja, dan is er zeer waarschijnlijk een luchtlek cq. opvoerprobleem.
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Re: Nog een startprobleem
Goeie reacties mannen.(vooroordeel!?)
Zal de laatste over 2 dagen proberen.
Jullie horen van me.
Zal de laatste over 2 dagen proberen.
Jullie horen van me.
Re: Nog een startprobleem
Werkt je tankdop naar behoren?
Ik heb ooit een auto gehad waar de tank vacuum werkt gezogen door de brandstofpomp,en bij stilstand
voor 1 nacht of zo de leidingen leeg liepen in de tank.
de beluchting bleek verstopt na lang zoeken.
Probeer eens de auto zonder tankdop weg te zetten,mogelijk helpt dat?
Succes.
Ik heb ooit een auto gehad waar de tank vacuum werkt gezogen door de brandstofpomp,en bij stilstand
voor 1 nacht of zo de leidingen leeg liepen in de tank.
de beluchting bleek verstopt na lang zoeken.
Probeer eens de auto zonder tankdop weg te zetten,mogelijk helpt dat?
Succes.
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Re: Nog een startprobleem
Waar vind je tegenwoordig nog een goede timmerman. Vrij naar Leen Jongewaard (wie?)
Nou, hier op het forum vind je mannen met kennis! (en helaas niet bij de VW dealer bij mij in de buurt)
Advies van Wouterw opgevolgd en.... direkt starten.
Met deze volledige diagnose moet het toch geen probleem zijn voor een gemiddelde garagist.
Ook alle ander meedenkers bedankt.
Eindresultaat horen jullie nog van mij.
Nou, hier op het forum vind je mannen met kennis! (en helaas niet bij de VW dealer bij mij in de buurt)
Advies van Wouterw opgevolgd en.... direkt starten.
Met deze volledige diagnose moet het toch geen probleem zijn voor een gemiddelde garagist.
Ook alle ander meedenkers bedankt.
Eindresultaat horen jullie nog van mij.
Re: Nog een startprobleem
Na drie! weken zoeken eindelijk opgelost.
Bij een busjesspecialist in Hengelo.
Eerst het "laaghangende fruit"geplukt: de hogedrukpomp verpakt-geen resultaat, daarna de o-ringen van de verstuivers vervangen-geen resultaat.
Uiteindelijk het inspuitsysteem onder druk gezet, deze hield geen stand.
Na lang zoeken (en waarschijnlijk enkele krachttermen-mijn interpretatie-) bleek dat er een veerschotel in 1 der verstuivers defekt was.
Nieuwe verstuiver geplaatst en busje gedraagt zich weer als vanouds.
Bij een busjesspecialist in Hengelo.
Eerst het "laaghangende fruit"geplukt: de hogedrukpomp verpakt-geen resultaat, daarna de o-ringen van de verstuivers vervangen-geen resultaat.
Uiteindelijk het inspuitsysteem onder druk gezet, deze hield geen stand.
Na lang zoeken (en waarschijnlijk enkele krachttermen-mijn interpretatie-) bleek dat er een veerschotel in 1 der verstuivers defekt was.
Nieuwe verstuiver geplaatst en busje gedraagt zich weer als vanouds.
Re: Nog een startprobleem
correct wat blackbulli zegt