Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Busmuts

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
EibboR
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 aug 2016, 12:56

Busmuts

Bericht door EibboR »

Hey!

Ik vroeg me af of een Busmuts ook tijdens een warme zomer nut heeft? Kan dit de warmte wat uit de bus houden?

Thx!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Busmuts

Bericht door Multivan Generation »

Nou Geert,
Kom er maar in....
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4802
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Busmuts

Bericht door Hanz »

Een busmuts is van stof en valt over het hefdak heen, je krijgt dan een soort dubbeldaks tent. Dit isoleert bij kou doordat er een stilstaande luchtlaag ontstaat en doordat wind beter wordt tegengehouden. Bij warmte zou dit ook enigszins moeten isoleren maar uit mijn tentkampeertijd weet ik dat een dubbeldaks tent na een poosje ook erg warm wordt en het nadeel is dat je het hefdak niet meer kan ventileren.
Een hefdaksjaal wordt meestal van isolatiemateriaal gemaakt met aluminiumfolie aan de buitenkant. Dit reflecteert de zonnewarmte en het isolerende effect zal waarschijnlijk groter zijn. Ook hier het nadeel dat er geen ventilatie meer is.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Busmuts

Bericht door Mickel Moen »

Hanz heeft het verschil tussen een busmuts en een hefdaksjaal al uitgelegd.

Natuurlijk zullen beide in eerste instantie ook tegen de warmte isoleren. Echter zodra de warmte er in is, heb je er niet zoveel meer aan. En.... de warmte komt zeker niet alleen door het dak naar binnen. Bij warmte is dan juist de ventilatie belangrijk.

Nu blijft bij mijn hefdaksjaal de bovenste ventilatiesleuf wel geopend. Voldoende voor de ventilatie 's nachts, maar niet om de warmte uit je bus te krijgen.

Als het warm is, moet je hopen op wat wind. Dan heeft alle ventilatie open meer effect.

Een hefdaksjaal of busmuts waarbij je de ventilatieopeningen geheel vrij kunt laten zou dus theoretisch het meest effect hebben. Ik verwacht echter dat dit zo minimaal zal zijn, dat je je de moeite kunt besparen.

Wat meer effect heeft op het tegenhouden van de warmte is het afschermen van de ramen met buitenisolatie. Ik heb een silverscreen voor de cabineramen. Dat in combinatie met alle ventilatie van het hefdak open en zo mogelijk de schuifdeur en of de achterklep open heeft het meeste effect.

Als je weg bent en de bus dus op slot wilt hebben, kun je in de achterklep nog een airlock zetten, zodat er nog enige trek in de bus ontstaat.

De luifel uitzetten helpt ook nog, omdat je dan een deel van de bus in de schaduw zet.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
EibboR
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 aug 2016, 12:56

Re: Busmuts

Bericht door EibboR »

Dank voor deze nuttige en verhelderende uitleg!

Zo'n airlock ken ik niet en ga ik wel eens opzoeken :yes
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4802
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Busmuts

Bericht door Hanz »

Airlock of airsafe, zie linkje. Er zijn wel meer aanbieders, ik dacht dat Brandrup ook zoiets levert
http://www.poptopshop.nl/a-9168088/t4-v ... irsafe-t4/
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie