Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
een T5 aanschaffen
een T5 aanschaffen
Hallo
Ik ben mij aan het orienteren voor een T5.
Zijn er nog belangrijke dingen waar je op moet letten?
Welke motor is beter?
Ik kijk voor bj 2004-2005
Ik ben mij aan het orienteren voor een T5.
Zijn er nog belangrijke dingen waar je op moet letten?
Welke motor is beter?
Ik kijk voor bj 2004-2005
M.vr.groet Erik
ik spoor wel alleen mijn rails loopt verkeerd
ik spoor wel alleen mijn rails loopt verkeerd
Re: een T5 aanschaffen
sommigen zeggen dat de 2.5 van 2004 een probleem motor is
ik heb zelf een 2.5 van 5-2004 (ongeveer) en er tot nu toe geen problemen mee gehad
gekocht met 140.000 nu 215.000 km
een 1.9 kan het prima doen ,ligt er aan hoeveel haast je hebt ,wat je laad en\of trekt
ik heb voor een 2.5 gekozen om de 6 bak ,het rijd wat relaxter op de autobaan en het vermogen is ook fijn
een 1.9 is een heel eind goedkoper en kun je ook tunen tot 130pk
eigenlijk kun je zeggen dat beide motoren voor en tegen hebben
het enige wat ik je af zou raden is een automaten bak
reparaties erg duur en er is nog wel eens wat mee
sucses met je keuze
ik heb zelf een 2.5 van 5-2004 (ongeveer) en er tot nu toe geen problemen mee gehad
gekocht met 140.000 nu 215.000 km
een 1.9 kan het prima doen ,ligt er aan hoeveel haast je hebt ,wat je laad en\of trekt
ik heb voor een 2.5 gekozen om de 6 bak ,het rijd wat relaxter op de autobaan en het vermogen is ook fijn
een 1.9 is een heel eind goedkoper en kun je ook tunen tot 130pk
eigenlijk kun je zeggen dat beide motoren voor en tegen hebben
het enige wat ik je af zou raden is een automaten bak
reparaties erg duur en er is nog wel eens wat mee
sucses met je keuze
Re: een T5 aanschaffen
Erik, misschien heb je hier wat aan: viewtopic.php?f=3&t=36023#p247601
De T5 is best een goede bus, zoals de T4 ook z'n zwakke puntjes heeft, heeft de T5 dat ook. Succes met je keuze.
Zie dat je nu een '98-er ACV hebt, hoe gehecht ben je aan de 5cyl-sound? Qua vermogen en koppel doet de 1.9 AXC in de T5 niet onder voor de 5-pits ACV in de T4. Alleen de beleving is een beetje anders. Rij je vooral solo dan is de 1.9 een regelrechte aanrader. Ook qua kosten, met € 1.40 aan de pomp gaat de fun er wel af om extra diesel te verstoken. De 1.9 loopt met solowerk en licht beladen zeker 20% zuiniger, zo niet meer. Met 120dkm moet er een andere distributieriem op, that's it qua onderhoud los van de gangbare beurten (met longlife iedere 30dkm verse olie (op de 4-pitter hoort 5w30 507.00). De 1.9 is alleen geleverd met 5-bak. De motor is in verschillende configuraties in het hele VAG-programma geleverd.
De 2.5 AXD (131pk)en AXE(174pk) zijn met zowel 6-bak manueel alswel 6-traps automaat geleverd (let wel: gewone automatenbak met koppelomvormer, géén DSG). De automaat heeft, net als bij de T4, een probleempje qua levensduur, is genoeg over te vinden op dit forum hier. Deze motor is, los van de T5 alleen in de Touareg geleverd, daar lag 'ie alleen in de lengterichting. Deze 2.5 heeft i.t.t. tot de oude T4 (AJT/ACV/AXG) motor geen distributie- en multiriemen maar een tandwieltrein. Volledig onderhoudsvrij, allleen de hulpaggegraten (servo, dynamo, a/c-compressor) worden ook door deze tandwieltrein aangedreven dmv torsie-elastische koppelingen. Deze moeten iedere 150dkm worden vervangen.
Aandachtspunten voor beide typen:
De eerste typen 2004 en 2005 hebben een gemodificeerde kruiskoppeling gekregen nét boven het stuurhuis. Dus let op bij het sturen, mag niet gepaard gaan met vreemde geluiden,
Koppeling: alle handgeschakelde T5's hebben af-fabriek een 2 massa vliegwiel. Resonanties in het koppelingspedaal en schokkend oppakken kunnen duiden op een dure reparatie dwz vervanging van 2mv en vaak ook drukgroep en plaat zelf. Ook vreemde onbalans in de voortrein waarbij de banden uit te sluiten zijn, kan duiden op een defect 2mv
Aandrijfassen: Bij zowel de 1.9 als de 2.5 zijn de aandrijfassen soms aan de beurt. De homokineetkoppelingen gaan eigenlijk nooit stuk, 9vd10 keer zijn de splines aan de bakzijde weggesleten. Hoe het met de staat gesteld is, valt alleen te checken door de boel te demonteren. zie:viewtopic.php?f=13&t=35104#p239464
Let bij de 2.5 even op olie en koelvloeistof, de waterpomp is het stiefkindje van de motor. Wanneer deze lekt, dan loopt vaak de koelvloeistof rechtstreeks het blok in en dat is niet bevorderlijk voor de oliekwaliteit- en kwantiteit. De eerste gaat naar beneden, de tweede gaat omhoog. Let op bij stationair draaien, er mag geen getik van de motor komen. Er zijn gevallen bekend waarbij AXD en AXE motoren op olie met de onjuiste specs draaiden en dit schade aan m.n. de nokkenas gaf. De AXD/AXE motoren moeten gevuld worden met 0w30 506.01 longlife II. Op de 1.9 kan gewoon longlife III 507.00 in, ook de eerste types.
De T5 is best een goede bus, zoals de T4 ook z'n zwakke puntjes heeft, heeft de T5 dat ook. Succes met je keuze.
Zie dat je nu een '98-er ACV hebt, hoe gehecht ben je aan de 5cyl-sound? Qua vermogen en koppel doet de 1.9 AXC in de T5 niet onder voor de 5-pits ACV in de T4. Alleen de beleving is een beetje anders. Rij je vooral solo dan is de 1.9 een regelrechte aanrader. Ook qua kosten, met € 1.40 aan de pomp gaat de fun er wel af om extra diesel te verstoken. De 1.9 loopt met solowerk en licht beladen zeker 20% zuiniger, zo niet meer. Met 120dkm moet er een andere distributieriem op, that's it qua onderhoud los van de gangbare beurten (met longlife iedere 30dkm verse olie (op de 4-pitter hoort 5w30 507.00). De 1.9 is alleen geleverd met 5-bak. De motor is in verschillende configuraties in het hele VAG-programma geleverd.
De 2.5 AXD (131pk)en AXE(174pk) zijn met zowel 6-bak manueel alswel 6-traps automaat geleverd (let wel: gewone automatenbak met koppelomvormer, géén DSG). De automaat heeft, net als bij de T4, een probleempje qua levensduur, is genoeg over te vinden op dit forum hier. Deze motor is, los van de T5 alleen in de Touareg geleverd, daar lag 'ie alleen in de lengterichting. Deze 2.5 heeft i.t.t. tot de oude T4 (AJT/ACV/AXG) motor geen distributie- en multiriemen maar een tandwieltrein. Volledig onderhoudsvrij, allleen de hulpaggegraten (servo, dynamo, a/c-compressor) worden ook door deze tandwieltrein aangedreven dmv torsie-elastische koppelingen. Deze moeten iedere 150dkm worden vervangen.
Aandachtspunten voor beide typen:
De eerste typen 2004 en 2005 hebben een gemodificeerde kruiskoppeling gekregen nét boven het stuurhuis. Dus let op bij het sturen, mag niet gepaard gaan met vreemde geluiden,
Koppeling: alle handgeschakelde T5's hebben af-fabriek een 2 massa vliegwiel. Resonanties in het koppelingspedaal en schokkend oppakken kunnen duiden op een dure reparatie dwz vervanging van 2mv en vaak ook drukgroep en plaat zelf. Ook vreemde onbalans in de voortrein waarbij de banden uit te sluiten zijn, kan duiden op een defect 2mv
Aandrijfassen: Bij zowel de 1.9 als de 2.5 zijn de aandrijfassen soms aan de beurt. De homokineetkoppelingen gaan eigenlijk nooit stuk, 9vd10 keer zijn de splines aan de bakzijde weggesleten. Hoe het met de staat gesteld is, valt alleen te checken door de boel te demonteren. zie:viewtopic.php?f=13&t=35104#p239464
Let bij de 2.5 even op olie en koelvloeistof, de waterpomp is het stiefkindje van de motor. Wanneer deze lekt, dan loopt vaak de koelvloeistof rechtstreeks het blok in en dat is niet bevorderlijk voor de oliekwaliteit- en kwantiteit. De eerste gaat naar beneden, de tweede gaat omhoog. Let op bij stationair draaien, er mag geen getik van de motor komen. Er zijn gevallen bekend waarbij AXD en AXE motoren op olie met de onjuiste specs draaiden en dit schade aan m.n. de nokkenas gaf. De AXD/AXE motoren moeten gevuld worden met 0w30 506.01 longlife II. Op de 1.9 kan gewoon longlife III 507.00 in, ook de eerste types.
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
- Multivan Generation
- Berichten: 33806
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: een T5 aanschaffen
als het budget het toe zou laten, dan zou ik rondkijken voor een 130 pk,
de reden? Door het meergewicht van de T5 t.o.v. de T4 zal dat ongeveer dezelfde rijbeleving geven als de 102 pk TDI die je nu hebt(gehad). Met als voordeel de 6 bak voor een rustigere loop.
de reden? Door het meergewicht van de T5 t.o.v. de T4 zal dat ongeveer dezelfde rijbeleving geven als de 102 pk TDI die je nu hebt(gehad). Met als voordeel de 6 bak voor een rustigere loop.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: een T5 aanschaffen
bedankt voor de reacties,
Hier kan ik wat mee.
1 vraag nog ik krijg ook veel te horen dat
de 130pk T5 een slechte motor is.
Is dat waar?
Hier kan ik wat mee.
1 vraag nog ik krijg ook veel te horen dat
de 130pk T5 een slechte motor is.
Is dat waar?
M.vr.groet Erik
ik spoor wel alleen mijn rails loopt verkeerd
ik spoor wel alleen mijn rails loopt verkeerd
-
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 28 dec 2011, 10:49
Re: een T5 aanschaffen
Ik heb hier zelf op mijn bedrijf voor personeel een T5 130pk handbak met ongeveer 140.000 km rijden en nog helemaal geen problemen mee gehad, bouwjaar 2007.Erik-368 schreef:bedankt voor de reacties,
Hier kan ik wat mee.
1 vraag nog ik krijg ook veel te horen dat
de 130pk T5 een slechte motor is.
Is dat waar?
Heb zelf een T5 130pk automaat uit 2008 in 3 jaar naar 223.000km gereden en ook helemaal geen problemen mee gehad, buiten krakende veerschotellagers.
wat Peter ook al aangeeft ben ik het wel mee eens: als je nu een T4 102pk hebt en je wil er niet op achteruit gaan, dan zou ik voor de 130pk kiezen. De 102 pk T5 komt echt niet overeen met de 102 pk T4.
Wat WouterW aangeeft dat de tandwieltrein volledig onderhoudsvrij verdient nog enige aanvulling. Afhankelijk van het motortype en bouwjaar zit er aan de distributieketting nog ergens een koppeling (weet niet precies waarvoor en wat) die ook rond de 160.000 vervangen dient te worden. Kosten hiervan komen redelijk in de buurt van het vervangen van distributieriem.
- Pascal-141
- Berichten: 10818
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: een T5 aanschaffen
Inderdaad , ik heb zelf ook gekozen voor een 130PK (25tdi) in de T5 , omdat ik eerder ook met een T5 1.9tdi (105pk) gereden had , en die was inderdaad langzamer dan mijn T4 (102pk ACV) en de T5 voelde slomer aan . Door het hogere gewicht van de T5 t.o.v. de T4 heeft de T5 toch wel wat extra PK's nodig om hetzelfde rijgenot van de T4 te kunnen bereiken .mulrivan-edition schreef:wat Peter ook al aangeeft ben ik het wel mee eens: als je nu een T4 102pk hebt en je wil er niet op achteruit gaan, dan zou ik voor de 130pk kiezen. De 102 pk T5 komt echt niet overeen met de 102 pk T4.Erik-368 schreef:bedankt voor de reacties,
Hier kan ik wat mee.
1 vraag nog ik krijg ook veel te horen dat
de 130pk T5 een slechte motor is.
Is dat waar?
.
Het chippen van de 1.9TDI in de T5 zal uiteraard wel een uitkomst bieden om de 1.9TDI een extra duw in de rug te geven om de zware T5 vooruit te helpen.
De 1.9TDI is best een goede betrouwbare motor hoor , en hij zal je overal brengen zonder morren .
De 130PK motor had zijn problemen bij de "oude " versies , de upgrade versie motoren hebben deze problemen veel minder .(upgrade motoren zijn er gekomen in de tweede helft van 2007) (te herkennen aan de "B" in de motorcode : BNZ ipv AXD )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: een T5 aanschaffen
als je de bus particulier rijdt dan is de 1.9 TDI minder zwaar (wegenbelasting)Multivan Generation schreef:als het budget het toe zou laten, dan zou ik rondkijken voor een 130 pk,
de reden? Door het meergewicht van de T5 t.o.v. de T4 zal dat ongeveer dezelfde rijbeleving geven als de 102 pk TDI die je nu hebt(gehad). Met als voordeel de 6 bak voor een rustigere loop.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: een T5 aanschaffen
Hey,
Even een korte vraag: vandaag ga ik met mijn zus en zwager bij een m'n bus kijken, hoe kom ik er achter of het een Bnz motor is?
Even een korte vraag: vandaag ga ik met mijn zus en zwager bij een m'n bus kijken, hoe kom ik er achter of het een Bnz motor is?
Re: een T5 aanschaffen
Kijken op de stikker, zit als het goed is in boekje geplakt: