Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
aansturing wastegate acv
aansturing wastegate acv
Hallo,
mijn bus '98 2.5 tdi ACV trekt niet helemaal meer zoals het hoort.
nu is "turbo" nogal iets nieuws voor mij, daarom stel ik hier mijn vraag maar even.
een garagehouder die mij hiermee hielp vanmiddag, vroeg mij de motor te starten. bij en kort na het starten zag hij niet dat de wastegate klep bewoog. volgens hem zou dit moeten, net na het starten, we hebben de vacuum leiding aan het potje voor de wastegate getest, en daar kwam geen vacuum op.
Klopt het dat bij het starten de wastegateklep bediend (moet) worden?
Ik heb ook de ?N75 klep (net boven de koelvloeistofreservoir) gewisseld met een die ik weet dat het doet, dit maakt geen verschil. bovendien gaan de slangen daarvan naar het potje van de EGR die geblokkeerd is.
grt, Bart
mijn bus '98 2.5 tdi ACV trekt niet helemaal meer zoals het hoort.
nu is "turbo" nogal iets nieuws voor mij, daarom stel ik hier mijn vraag maar even.
een garagehouder die mij hiermee hielp vanmiddag, vroeg mij de motor te starten. bij en kort na het starten zag hij niet dat de wastegate klep bewoog. volgens hem zou dit moeten, net na het starten, we hebben de vacuum leiding aan het potje voor de wastegate getest, en daar kwam geen vacuum op.
Klopt het dat bij het starten de wastegateklep bediend (moet) worden?
Ik heb ook de ?N75 klep (net boven de koelvloeistofreservoir) gewisseld met een die ik weet dat het doet, dit maakt geen verschil. bovendien gaan de slangen daarvan naar het potje van de EGR die geblokkeerd is.
grt, Bart
Groet, Bart
Re: aansturing wastegate acv
Heb je de LMM ook nagekeken. De klep die jij hebt gewisseld is de N18 klep. De N75 klep zit daaronder.
Mvg
Mevlüt
Mvg
Mevlüt
Re: aansturing wastegate acv
Ok, mag ik vragen wat de LMM ermee te maken zou kunnen hebben? en hoe controleer ik die?
dus de N18 klep regelt de EGR? en de N75 zit met één slangetje met banjobout op de koude kant van de turbo, met één slangetje op het luchtfilter, en met één slangetje op het vacuumpotje van de wastegate bediening?
Nu even puntje logistiek; onderdelen bestellen duurt hier een eeuwigheid. ik heb een Golf3 staan met een 1Z (1,9tdi) zou ik de LMM en de N75 klep met die om kunnen wisslen, kijken of dat resultaat heeft?
dus de N18 klep regelt de EGR? en de N75 zit met één slangetje met banjobout op de koude kant van de turbo, met één slangetje op het luchtfilter, en met één slangetje op het vacuumpotje van de wastegate bediening?
Nu even puntje logistiek; onderdelen bestellen duurt hier een eeuwigheid. ik heb een Golf3 staan met een 1Z (1,9tdi) zou ik de LMM en de N75 klep met die om kunnen wisslen, kijken of dat resultaat heeft?
Groet, Bart
Re: aansturing wastegate acv
Google eens op luchtmassa meter vermoge probleem.
Lmm zit in het lucht filterhuis . Kijk eerst eens of er geen vuiligheid in het lucht filter huis zitten. Verwijder lmm ,2 schroeven, kijk of deze nog schoon is.
Start dan en ga een stuk rijden. Kijk of je verschil voelt. zo ja, vervang lmm
Lmm zit in het lucht filterhuis . Kijk eerst eens of er geen vuiligheid in het lucht filter huis zitten. Verwijder lmm ,2 schroeven, kijk of deze nog schoon is.
Start dan en ga een stuk rijden. Kijk of je verschil voelt. zo ja, vervang lmm
- m.c van den berg
- Berichten: 1457
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
- Locatie: Beesd
Re: aansturing wastegate acv
Ja de wastegate beweegt een klein beetje .Ook met gas geven. Maar alleen met rijden beweegt het meer.
Controleer ook de bekabeling net voor de N75 klep. kan draadbreuk zijn.
Controleer ook de bekabeling net voor de N75 klep. kan draadbreuk zijn.
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
foto nr 602
- Multivan Generation
- Berichten: 34505
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: aansturing wastegate acv
Misschien heb je hier iets aan?

Groeten Peter

Groeten Peter
Re: aansturing wastegate acv
Zekers wel, bedankt Peter, Misschien een rare vraag, ik zag dat de slang na de LLK die naar de computer gaat in een "minder briljante" toestand is, en bij het uitlezen zag de computer dat de turbodruk niet opliep.
Nu denk ik eraan, als ik die slang eens vervang, zou het dan eventueel zo kunnen zijn dat de computer ineens weer wel een turbodruk ziet, en zo ineens ook weer de wastegateklep werkt? of is dit alleen wishful thinking?
Nu denk ik eraan, als ik die slang eens vervang, zou het dan eventueel zo kunnen zijn dat de computer ineens weer wel een turbodruk ziet, en zo ineens ook weer de wastegateklep werkt? of is dit alleen wishful thinking?
Groet, Bart
- Multivan Generation
- Berichten: 34505
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: aansturing wastegate acv
Die slang kun je zeker vervangen, want dat is een meetslang voor de turbodruk sensor in de motorcomputer.
Re: aansturing wastegate acv
zo, slang vervangen. maakt geen verschil, althans niet dat ik het merk.
is er een manier om die N75 klep te testen of zo?
op stationair haalde ik de slang van de intercooler af, en dat maakte ook geen verschil, ook merkte ik geen lucht die uit dat pijpje op de intercooler stroomde.
wat ik niet begrijp, de bus rijd redelijk normaal, trekt alleen onderin niet echt. je merkt dat als ie rond de 3000RPM zit, dan gaat ie!
maar wat ik begrijp, moet ie toch ook al eerder behoorlijk trekken?
En nu denk ik, doordat ie op 3000RPM wél gaat, dat de turbo wel ok is?
alle help is welkom.
helaas heb ik geen mogelijkheid voor vagcom, ik heb de motor laten uitlezen met een snapon apparaat, codes opgeschreven, daarna alles verwijderd, en ik moest eerst maar een even een paar dagen rijden. zover zijn we nog niet.
is er een manier om die N75 klep te testen of zo?
op stationair haalde ik de slang van de intercooler af, en dat maakte ook geen verschil, ook merkte ik geen lucht die uit dat pijpje op de intercooler stroomde.
wat ik niet begrijp, de bus rijd redelijk normaal, trekt alleen onderin niet echt. je merkt dat als ie rond de 3000RPM zit, dan gaat ie!
maar wat ik begrijp, moet ie toch ook al eerder behoorlijk trekken?
En nu denk ik, doordat ie op 3000RPM wél gaat, dat de turbo wel ok is?
alle help is welkom.
helaas heb ik geen mogelijkheid voor vagcom, ik heb de motor laten uitlezen met een snapon apparaat, codes opgeschreven, daarna alles verwijderd, en ik moest eerst maar een even een paar dagen rijden. zover zijn we nog niet.
Groet, Bart
- Multivan Generation
- Berichten: 34505
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: aansturing wastegate acv
kijk eerst maar eens naar de brandstofpomp timing,
die kan goed flink verlopen zijn..
die kan goed flink verlopen zijn..
Re: aansturing wastegate acv
bedoel je de mechanische, of de electronische? zoals je al kon lezen heb ik geen beschikking over vagcom, en de dealer 50km verderop kan het niet meer zegt ie.
Groet, Bart
- Multivan Generation
- Berichten: 34505
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: aansturing wastegate acv
Hij start, dus mechanisch staat hij wel op tijd,
bij een TDI (want ACV) komt het qua electronische brandstofpomp timing wat kritischer.
Dus elektronisch en bij stationair toerental, met warme motor en zonder softwarematige compensatie..
bij een TDI (want ACV) komt het qua electronische brandstofpomp timing wat kritischer.
Dus elektronisch en bij stationair toerental, met warme motor en zonder softwarematige compensatie..
Re: aansturing wastegate acv
Best Peter, maar vertel me eens hoe ik dat aanpak? (zie vorige post)
Ik heb werkelijk het idee dat jullie niet weten hoe het hier werkt. Het werkt niet!
sorry dat ik zo bot moet zijn, maar het zijn hier gewoon hele erge Afrikaanse omstandigheden.
Niets hebben we, de rest is een mirakel, en duurt minstens een week.
en geef me aub geen speech dat ik hier zelf naartoe ben gegaan, dat is niet de eerste keer dat ik dat hoor, misschien is het mijn roeping als ontwikkelingswerker wel???
Mis ik alleen nog de ontwikkelingshulp nog.
sorry, botte mode off.
grt, Bart
Ik heb werkelijk het idee dat jullie niet weten hoe het hier werkt. Het werkt niet!
sorry dat ik zo bot moet zijn, maar het zijn hier gewoon hele erge Afrikaanse omstandigheden.
Niets hebben we, de rest is een mirakel, en duurt minstens een week.
en geef me aub geen speech dat ik hier zelf naartoe ben gegaan, dat is niet de eerste keer dat ik dat hoor, misschien is het mijn roeping als ontwikkelingswerker wel???
Mis ik alleen nog de ontwikkelingshulp nog.
sorry, botte mode off.
grt, Bart
Groet, Bart
Re: aansturing wastegate acv
Hallo Peter? nog ideën?
busbart schreef: 07 apr 2017, 17:04 Best Peter, maar vertel me eens hoe ik dat aanpak? (zie vorige post)
Ik heb werkelijk het idee dat jullie niet weten hoe het hier werkt. Het werkt niet!
sorry dat ik zo bot moet zijn, maar het zijn hier gewoon hele erge Afrikaanse omstandigheden.
Niets hebben we, de rest is een mirakel, en duurt minstens een week.
en geef me aub geen speech dat ik hier zelf naartoe ben gegaan, dat is niet de eerste keer dat ik dat hoor, misschien is het mijn roeping als ontwikkelingswerker wel???
Mis ik alleen nog de ontwikkelingshulp nog.
sorry, botte mode off.
grt, Bart
Groet, Bart
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: aansturing wastegate acv
Het advies van Peter was:
Uit laten lezen, want er kunnen vele oorzaken zijn.
Dat hoeft niet bij de VW dealer.
Ik kan het ook bij diverse universele garages in de buurt doen.
Hopelijk zit er ook eentje bij jou in de rimboe.
Je hebt 1 slangetje vervangen.
Vervang ze allemaal maar.
Egbert
Uit laten lezen, want er kunnen vele oorzaken zijn.
Dat hoeft niet bij de VW dealer.
Ik kan het ook bij diverse universele garages in de buurt doen.
Hopelijk zit er ook eentje bij jou in de rimboe.
Je hebt 1 slangetje vervangen.
Vervang ze allemaal maar.
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel