Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Turbodruk lijkt te laag bij laag toerental
- arjanzevenaar
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43
Turbodruk lijkt te laag bij laag toerental
beste weetjewellers,
Ik zit al enkele jaren met een vraag. Mijn bus lijkt onderin het toerengebeid erg lui te zijn. Gisteren maar eens de stoute schoenen aangetrokken en enkele logfiles gemaakt met mijn bus en die van mijn schoonvader. Ik heb getracht op dezelfde weg ongeveer hetzelfde weggedrag na te bootsen. zoals volgas in zijn 3 en de turbodrukken te vergelijken.
IK probeer hier nu ongeveer 2 dezelfde grafieken neer te zetten waarbij ik de volgende acties heb uitgevoerd. Van de 1e versnelling volgas tot 2000RPM en zo tot aan zijn 4. Ik heb gelogd met 001, 007 en 011.
De grafieken zijn wat onduidelijk maar wat ik eruit haal is dat bij de bovenste grafiek de gevraagde turbodruk niet gehaald word en bij de onderste grafiek kan je zien dat de gevraagde turbodruk en de werkelijke turbodruk naar elkaar toe bewegen.
Beide bussen zijn een ACV 2.5 TDI. De bovenste heeft bouwjaar 1997, de onderste bouwjaar 1999. Ik weet dat de ECU's niet dezelfde zijn. Tevens is de LMM, brandstoffilters, wastgate, EGR, ed allemaal gecheckt en gecontroleerd. De bus in de bovenste grafiek is getuned en loopt boven de 2000rpm erg goed. Mijn topsnelheid ligt rond de 160 a 170 km/h. Ik wil hiermee alleen aangeven dat het lijkt also de systemen gezond zijn.
De bus van de onderste grafiek pakt gewoon veel sneller op en rijd daardoor een stuk soepeler. Je hoeft hem niet in de toeren te drukken.
Ik heb het forum al afgestruind en heb al veel dingen daardoor kunnen uitsluiten. Ik ga vanavond de N75 testen en ik wil ook weten of het vaccuum goed is.Hebben de TDI specialisten misschien hier een idee wat het kan zijn of hoort dit gewoon bij het aart van het beestje door de andere ECU ?
Ik zit al enkele jaren met een vraag. Mijn bus lijkt onderin het toerengebeid erg lui te zijn. Gisteren maar eens de stoute schoenen aangetrokken en enkele logfiles gemaakt met mijn bus en die van mijn schoonvader. Ik heb getracht op dezelfde weg ongeveer hetzelfde weggedrag na te bootsen. zoals volgas in zijn 3 en de turbodrukken te vergelijken.
IK probeer hier nu ongeveer 2 dezelfde grafieken neer te zetten waarbij ik de volgende acties heb uitgevoerd. Van de 1e versnelling volgas tot 2000RPM en zo tot aan zijn 4. Ik heb gelogd met 001, 007 en 011.
De grafieken zijn wat onduidelijk maar wat ik eruit haal is dat bij de bovenste grafiek de gevraagde turbodruk niet gehaald word en bij de onderste grafiek kan je zien dat de gevraagde turbodruk en de werkelijke turbodruk naar elkaar toe bewegen.
Beide bussen zijn een ACV 2.5 TDI. De bovenste heeft bouwjaar 1997, de onderste bouwjaar 1999. Ik weet dat de ECU's niet dezelfde zijn. Tevens is de LMM, brandstoffilters, wastgate, EGR, ed allemaal gecheckt en gecontroleerd. De bus in de bovenste grafiek is getuned en loopt boven de 2000rpm erg goed. Mijn topsnelheid ligt rond de 160 a 170 km/h. Ik wil hiermee alleen aangeven dat het lijkt also de systemen gezond zijn.
De bus van de onderste grafiek pakt gewoon veel sneller op en rijd daardoor een stuk soepeler. Je hoeft hem niet in de toeren te drukken.
Ik heb het forum al afgestruind en heb al veel dingen daardoor kunnen uitsluiten. Ik ga vanavond de N75 testen en ik wil ook weten of het vaccuum goed is.Hebben de TDI specialisten misschien hier een idee wat het kan zijn of hoort dit gewoon bij het aart van het beestje door de andere ECU ?
- arjanzevenaar
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43
Re: Turbodruk lijkt te laag bij laag toerental
Nee roetkat zit er niet meer onder. De hele uitlaat is zelfs vervangen 2 weken geleden. Maakte geen verschil.
Re: Turbodruk lijkt te laag bij laag toerental
Is het inspuit tijdstip van beide motoren ook het zelfde ?
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
- arjanzevenaar
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43
Re: Turbodruk lijkt te laag bij laag toerental
ja de inspuiting staat hetzelfde
- arjanzevenaar
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43
Re: Turbodruk lijkt te laag bij laag toerental
Vanavond het vaccuum en de turbodruk getracht te controleren. Ook de werking van de n75 is gecontroleerd. Samen met VAG COM de verschillende testen uitgevoerd en alles lijkt te functioneren. Wastgate functioneerd ook.
Dus ik heb samen met Wim wel het een en ander weer geleerd maar het "probleem" is gebleven. Als jullie nog ideen hebben dan hoor ik dat graag.
Dus ik heb samen met Wim wel het een en ander weer geleerd maar het "probleem" is gebleven. Als jullie nog ideen hebben dan hoor ik dat graag.
Re: Turbodruk lijkt te laag bij laag toerental
Hoe is die bus van de bovenste grafiek getuned?
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Re: Turbodruk lijkt te laag bij laag toerental
Het verschil in deze heeft alles met het bouwjaar van beide bussen te maken. Ondanks dat het beide dezelfde turbo's zijn pakken de nieuwere type's verschillend op en lijkt het toch alles met het regelapparaat te maken te hebben. Wij zien het hier eigenlijk steeds weer voorkomen.
Jos.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Re: Turbodruk lijkt te laag bij laag toerental
Samen met Arjan zoals beschreven alles op functie gecontroleerd.
Volgens ons kan de wastegate niet werken als de turbo druk te laag is en wel kan werken als de druk hoger is.
Hoeft ook niet bij laag toerental/stationair lopen lijkt mij.
Klopt deze stelling?
Groeten Wim
Volgens ons kan de wastegate niet werken als de turbo druk te laag is en wel kan werken als de druk hoger is.
Hoeft ook niet bij laag toerental/stationair lopen lijkt mij.
Klopt deze stelling?
Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Re: Turbodruk lijkt te laag bij laag toerental
Turbo kan pas werken bij een voldoende uitlaatgasstroom, deze moet hem aandrijven. Wastegate staat bij lage toeren gewoon dicht, meer kan niet, dus moeten er voldoende gassen zijn om hem aan te drijven.LAYCA schreef: ↑25 apr 2017, 23:39 Samen met Arjan zoals beschreven alles op functie gecontroleerd.
Volgens ons kan de wastegate niet werken als de turbo druk te laag is en wel kan werken als de druk hoger is.
Hoeft ook niet bij laag toerental/stationair lopen lijkt mij.
Klopt deze stelling?
Groeten Wim
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
- arjanzevenaar
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43
Re: Turbodruk lijkt te laag bij laag toerental
@Jos, Bedankt voor je reactie. Ik heb die bewering vaker gehoord dat het aan het type ECU kan liggen maar alle systemen die aanwezig zijn waarmee de ECU te maken heeft dienen als doel om de turbodruk niet te hoog op te laten lopen (verbeter mij als ik het fout heb) en niet om de turbodruk eerder of sneller te laten inkomen.
Als er geen mechanische verschillen zijn zou je denken dat de turbodrukken bij de beide t4's dezelfde zouden zijn. Ik zat zelf nog te denken om bij bepaalde toerentallen de drukken te noteren/loggen bij beide t4's en dan kijken of er verschil is dit om uit te sluiten dat ze mechanisch hetzelfde zijn.
Een ander punt is waarom geeft de ene turbo wel sneller druk en de andere niet, dat ligt volgens mij toch niet aan de besturing ?
Als er geen mechanische verschillen zijn zou je denken dat de turbodrukken bij de beide t4's dezelfde zouden zijn. Ik zat zelf nog te denken om bij bepaalde toerentallen de drukken te noteren/loggen bij beide t4's en dan kijken of er verschil is dit om uit te sluiten dat ze mechanisch hetzelfde zijn.
Een ander punt is waarom geeft de ene turbo wel sneller druk en de andere niet, dat ligt volgens mij toch niet aan de besturing ?
- arjanzevenaar
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43
Re: Turbodruk lijkt te laag bij laag toerental
@Olaf, De bus is chip getuned. Heeft iets meer turbodruk. Het verschil is ook te lezen in de grafieken. De bovenste kan doorlopen tot bijna 2050 mBar de onderste grafiek gaat ongeveer tot 1850 mBar.
Re: Turbodruk lijkt te laag bij laag toerental
Een groot verschil is de meting van de turbodruk, bij de ene zit de MAPsensor in de ecu, de nieuwere heeft een MAPsensor in het intercoolersysteem. Ook zitten er in de nieuwere ecu andere/meer mogelijkheden om afstellingen te maken.
Jos.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Re: Turbodruk lijkt te laag bij laag toerental
Beste
Wij zijn in de war gebracht door dit schema en kwamen er achter dat de wastegate op overdruk werkt.
Dus deze overdruk van de turbo krijgt en dan naar de N75 loopt.
Zijn er meer versies in de praktijk?
Zie groene verbinding naar turbodruk.
Blauw aansluiting naar inlaat atmosferische druk (EGR).
Groeten Wim
Wij zijn in de war gebracht door dit schema en kwamen er achter dat de wastegate op overdruk werkt.
Dus deze overdruk van de turbo krijgt en dan naar de N75 loopt.
Zijn er meer versies in de praktijk?
Zie groene verbinding naar turbodruk.
Blauw aansluiting naar inlaat atmosferische druk (EGR).
Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Turbodruk lijkt te laag bij laag toerental
Schema is volgens mij ook van een 4 cilinder tdi motor.
Niet van de acv......
Niet van de acv......
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
Re: Turbodruk lijkt te laag bij laag toerental
Kan evt. te maken hebben met inspuittiming.
Je kan dit checken met de vagcom.
Ideaal is 55 in basic settings, als je erboven zit (timing vroeger) heb je wat meer vermogen onderin, en wat minder vermogen met hogere toeren.
Bij mij had ik 'm bij de riemenwissel op 57 staan, 20.000km later stond die op 60, trekt goed onderin.
Meer info : http://www.gerritspeek.nl/vag-com_pomptiming.html
En check alle vacuum slangen op breuk ed.
Je kan dit checken met de vagcom.
Ideaal is 55 in basic settings, als je erboven zit (timing vroeger) heb je wat meer vermogen onderin, en wat minder vermogen met hogere toeren.
Bij mij had ik 'm bij de riemenwissel op 57 staan, 20.000km later stond die op 60, trekt goed onderin.
Meer info : http://www.gerritspeek.nl/vag-com_pomptiming.html
En check alle vacuum slangen op breuk ed.