Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
waar moet ik op letten als ik een T5 wil kopen ?
waar moet ik op letten als ik een T5 wil kopen ?
hoi,
ik ben nieuw in Transporter land en heb mn oog laten vallen op een T5 TDI 1.9 uit 2003 met 160.000 op de teller. waar moet ik extra alert op zijn ? heb wel wat ervaring met auto's, maar zou wel van de T5 specialisten hier de tips en truucs willen weten
ik heb hem o.a. nodig om een caravan en wat andere meuk naar spanje te brengen, dus hij gaat het wel warm krijgen denk ik....
alvast bedankt !
p.s. heb van sommigen gehoord dat ze de voorkeur geven aan de T4 boven de T5 als het gaat om betrouwbaarheid en duurzaamheid. zijn daar voorstanders van hier ?
gr
jeff
ik ben nieuw in Transporter land en heb mn oog laten vallen op een T5 TDI 1.9 uit 2003 met 160.000 op de teller. waar moet ik extra alert op zijn ? heb wel wat ervaring met auto's, maar zou wel van de T5 specialisten hier de tips en truucs willen weten
ik heb hem o.a. nodig om een caravan en wat andere meuk naar spanje te brengen, dus hij gaat het wel warm krijgen denk ik....
alvast bedankt !
p.s. heb van sommigen gehoord dat ze de voorkeur geven aan de T4 boven de T5 als het gaat om betrouwbaarheid en duurzaamheid. zijn daar voorstanders van hier ?
gr
jeff
Re: waar moet ik op letten als ik een T5 wil kopen ?
Een T4 van 2003 is een van de laatste uit een productieserie van 12 jaar
(dus die waren helemaal vrij van kinderziekte's)en 2003 zijn de 1e T5's.
verder heb ik liever een 5 cylinder met 102 pk en 250 nm koppel dan een 4 cylinder
met 105 pk en 250 nm koppel
T 4 ACV 102 pk geen pompverstuivers, geen variabele turbo (allemaal eenvoudiger en degelijker)
een T4 weegt minder (wegenbelasting als je hem particulier rijdt)
van de T4 zijn de onderdelen goedkoper.
en ja dat is persoonlijk ik vindt de wijsneus van de T4 mooier als die grote container plastic
bumper van de T5
verder zijn de hoeken van de achterbumpers van de T5 zeer zwak, ik zie er regelmatig met een flinke deuk erin.
De T4 is allemaal net wat lomper (bedrijfsachtiger/degelijker) dan de T5
(dus die waren helemaal vrij van kinderziekte's)en 2003 zijn de 1e T5's.
verder heb ik liever een 5 cylinder met 102 pk en 250 nm koppel dan een 4 cylinder
met 105 pk en 250 nm koppel
T 4 ACV 102 pk geen pompverstuivers, geen variabele turbo (allemaal eenvoudiger en degelijker)
een T4 weegt minder (wegenbelasting als je hem particulier rijdt)
van de T4 zijn de onderdelen goedkoper.
en ja dat is persoonlijk ik vindt de wijsneus van de T4 mooier als die grote container plastic
bumper van de T5
verder zijn de hoeken van de achterbumpers van de T5 zeer zwak, ik zie er regelmatig met een flinke deuk erin.
De T4 is allemaal net wat lomper (bedrijfsachtiger/degelijker) dan de T5
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: waar moet ik op letten als ik een T5 wil kopen ?
een t5 zit wat ruimer en rijd ...anders, wij hebben een t4 en een t5 en het rijd allebei prima
maar zijn gewoon beide prima auto's
en een t4 wijsneus is een erg mooi auto
als je de keuze hebt tussen:
t4 wijsneus en 102pk (5cil) 2003
t5 102 pk 4cil 2003
dan denk ik dat ik voor de t4 zou gaan
want aan de t5 zit inderdaad wat techniek wat iets storings gevoeliger is dan de t4
maar voor beide geld, dat het belangrijkste is dat er niet mee "geragd" is want bussen van die leeftijd
zijn vaak nogal uitgeleefd
maar de t4 heeft ook wel zijn mankementen zoals hydraulische stoters die gaan lekken en vacuüm pompen die tikken ,waterpompen waar de vinnen af zijn of los op de as zitten
en de t5 die u op het oog heeft is inderdaad van de 1e serie wat meestal probleem auto's kunnen zijn
maar ik dacht dat vooral de 1.9 best goed was (is) want dat is een motor die op dat moment al veel gebruikt werd
kort gezegd :
gebruikt kopen is altijd een beetje een gok
dus sucses met de gok
maar zijn gewoon beide prima auto's
en een t4 wijsneus is een erg mooi auto
als je de keuze hebt tussen:
t4 wijsneus en 102pk (5cil) 2003
t5 102 pk 4cil 2003
dan denk ik dat ik voor de t4 zou gaan
want aan de t5 zit inderdaad wat techniek wat iets storings gevoeliger is dan de t4
maar voor beide geld, dat het belangrijkste is dat er niet mee "geragd" is want bussen van die leeftijd
zijn vaak nogal uitgeleefd
maar de t4 heeft ook wel zijn mankementen zoals hydraulische stoters die gaan lekken en vacuüm pompen die tikken ,waterpompen waar de vinnen af zijn of los op de as zitten
en de t5 die u op het oog heeft is inderdaad van de 1e serie wat meestal probleem auto's kunnen zijn
maar ik dacht dat vooral de 1.9 best goed was (is) want dat is een motor die op dat moment al veel gebruikt werd
kort gezegd :
gebruikt kopen is altijd een beetje een gok
dus sucses met de gok
Re: waar moet ik op letten als ik een T5 wil kopen ?
Ik heb destijds toch de t5 gekocht en ben ondertussen wijzer. De zwakke plekken zijn:
De veren op het vliegwiel/drukgroep van de koppeling. Hoorbaar als je in neutraal je koppeling laat opkomen. Dan ga je een rammeltje horen. Best duur om te laten vervangen.
De vertanding op de rechtersteekas zal je een keer laten staan. Alleen een zacht ratelend geluid in alle versnellingen bij koppeling oplaten en je blijft op de plek staan.
Heb ook nog de airco radiator moeten vervangen maar dat is niet echt een zwakkeplek te noemen, meer pech.
Buiten bovenstaande moet ik zeggen dat het een bijzonder fijn rijdende bus is.... Oh ja, nog laten chiptunen dus ben van 86 maar 135 pk gegaan. Dat merk je wel
Grtz
J.
De veren op het vliegwiel/drukgroep van de koppeling. Hoorbaar als je in neutraal je koppeling laat opkomen. Dan ga je een rammeltje horen. Best duur om te laten vervangen.
De vertanding op de rechtersteekas zal je een keer laten staan. Alleen een zacht ratelend geluid in alle versnellingen bij koppeling oplaten en je blijft op de plek staan.
Heb ook nog de airco radiator moeten vervangen maar dat is niet echt een zwakkeplek te noemen, meer pech.
Buiten bovenstaande moet ik zeggen dat het een bijzonder fijn rijdende bus is.... Oh ja, nog laten chiptunen dus ben van 86 maar 135 pk gegaan. Dat merk je wel
Grtz
J.
- Henk-1
- Site Admin
- Berichten: 4455
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
- Locatie: Stadskanaal
- Contacteer:
Re: waar moet ik op letten als ik een T5 wil kopen ?
Heb mijn T5 ook laten chippen bij JD engineering.
Ik heb een 1.9TDI uit 2008 met een BRR motorblok, deze heeft 85PK (een afgeknepen 105PK)
Na chippen heb ik nu 140PK
De 2.5TDI motorblokken zijn niet zo goed zeggen ze.
1.9TDI is beter.
Ben nog steeds zeer tevreden met mijn Transporter
Ik heb een 1.9TDI uit 2008 met een BRR motorblok, deze heeft 85PK (een afgeknepen 105PK)
Na chippen heb ik nu 140PK
De 2.5TDI motorblokken zijn niet zo goed zeggen ze.
1.9TDI is beter.
Ben nog steeds zeer tevreden met mijn Transporter
Groetjes webmaster Henk-1 VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Re: waar moet ik op letten als ik een T5 wil kopen ?
Hoi Henk,
Ja dat ga je zeker merken. Hebben ze jouw gaspedaal reactie ook bijgesteld ? Hij is nu heel gevoelig geworden. Heb nu zelfs dat ik met wielspin wegrij (onbedoeld natuurlijk). Om die reden denk ik ook dat ze de traction controle onklaar hebben gemaakt (dat gele lampje op het dashboard doet ook niks meer als je wielspin hebt, heeft vroeger wel gewerkt (met gladheid bv).
grt
jeff
Ja dat ga je zeker merken. Hebben ze jouw gaspedaal reactie ook bijgesteld ? Hij is nu heel gevoelig geworden. Heb nu zelfs dat ik met wielspin wegrij (onbedoeld natuurlijk). Om die reden denk ik ook dat ze de traction controle onklaar hebben gemaakt (dat gele lampje op het dashboard doet ook niks meer als je wielspin hebt, heeft vroeger wel gewerkt (met gladheid bv).
grt
jeff
-
- Berichten: 1489
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00
Re: waar moet ik op letten als ik een T5 wil kopen ?
Heb in 2004 mijn eerste T5 gekocht, een 1.9
10 jaar in gereden en afgezien van een kapotte turbo (eigen schuld, powerbox) heb ik er nooit wat mee gehad.
Nooit zuinig op geweest.
Rij nu alweer 3 jaar in mijn 2e T5 en nog nooit wat mee gehad.
Conclusie, een T5 heeft niet echt slechte punten maar je hebt wel een beetje mazzel nodig
10 jaar in gereden en afgezien van een kapotte turbo (eigen schuld, powerbox) heb ik er nooit wat mee gehad.
Nooit zuinig op geweest.
Rij nu alweer 3 jaar in mijn 2e T5 en nog nooit wat mee gehad.
Conclusie, een T5 heeft niet echt slechte punten maar je hebt wel een beetje mazzel nodig
Re: waar moet ik op letten als ik een T5 wil kopen ?
Dat geval van de koppeling is inderdaad niet alleen een T5 euvel, maar meer een VAG ding. Heb het ook in een Golf V5 meegemaakt. Ben ondanks die paar dingen er nog steeds erg blij mee
- Henk-1
- Site Admin
- Berichten: 4455
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
- Locatie: Stadskanaal
- Contacteer:
Re: waar moet ik op letten als ik een T5 wil kopen ?
In de lage toeren is het rustig en de hoge toeren danoontje powerrrrrrrrrrrrrrrrrrjeffga schreef: ↑07 jul 2017, 12:12 Hoi Henk,
Ja dat ga je zeker merken. Hebben ze jouw gaspedaal reactie ook bijgesteld ? Hij is nu heel gevoelig geworden. Heb nu zelfs dat ik met wielspin wegrij (onbedoeld natuurlijk). Om die reden denk ik ook dat ze de traction controle onklaar hebben gemaakt (dat gele lampje op het dashboard doet ook niks meer als je wielspin hebt, heeft vroeger wel gewerkt (met gladheid bv).
grt
jeff
Ik heb nog nooit met wielspin weggereden .
Groetjes webmaster Henk-1 VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK