Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Olie veversen, mening weetjewellers
Olie veversen, mening weetjewellers
Dag weetjewellers...
Ik wil mijn olie laten verversen door een gerenomeerde garagebedrijf( Volkswagen ).
de keuze voor volgend olie en oliefilter:
olie: 10W-40 Shell Helix hx7
origineel oliefilter merk: Mahle.
Dus geen longlife olie, was ook niet nodig.
Wat is jullie idee/mening hierover.
Mijn bus staat nu op 224.000, is een 2.5 TDI uit 1999, korte uitvoering, automaat.
oliewissel/oliefilterwissel gehad op km-stand :
122.509, olie 10w40
137.036, olie 10w40 Chrono, brega motoroil
150.046, olie 10w40
171.055, olie 10w40
180.079, olie 10w40
189.780, olie 10w40
201.374, olie 10w40
208.828, olie 10w40
Ik wil mijn olie laten verversen door een gerenomeerde garagebedrijf( Volkswagen ).
de keuze voor volgend olie en oliefilter:
olie: 10W-40 Shell Helix hx7
origineel oliefilter merk: Mahle.
Dus geen longlife olie, was ook niet nodig.
Wat is jullie idee/mening hierover.
Mijn bus staat nu op 224.000, is een 2.5 TDI uit 1999, korte uitvoering, automaat.
oliewissel/oliefilterwissel gehad op km-stand :
122.509, olie 10w40
137.036, olie 10w40 Chrono, brega motoroil
150.046, olie 10w40
171.055, olie 10w40
180.079, olie 10w40
189.780, olie 10w40
201.374, olie 10w40
208.828, olie 10w40
Re: Olie veversen, mening weetjewellers
Zoals je ziet aan het rijtje van de oliewissels, snap ik even niet hoe je de tekst heb geinterpreteerd,maar ik heb altijd netjes de oliewissels laten uitvoeren naar eer en geweten. Altijd bij de garage trouwens, misschien dat je had begrepen dat ik het zelf had uitgevoerd ???
En nu wou ik juist Longlife laten uitvoeren, maar dat vond de garage niet nodig, daarom deze vraag ook.
Re: Olie veversen, mening weetjewellers
Had ook eerst via het forum gedaan, maar krijg meestal geen reactie, omdat er iets is met de alert functie bij sommige, dus daarom nog een extra via PB. Ckeck ckeck dubbelcheck
Re: Olie veversen, mening weetjewellers
MiNiER schreef: ↑11 jul 2017, 16:07 Dag weetjewellers...
Ik wil mijn olie laten verversen door een gerenomeerde garagebedrijf( Volkswagen ).
de keuze voor volgend olie en oliefilter:
olie: 10W-40 Shell Helix hx7
origineel oliefilter merk: Mahle.
Dus geen longlife olie, was ook niet nodig.
Wat is jullie idee/mening hierover.
Mijn bus staat nu op 224.000, is een 2.5 TDI uit 1999, korte uitvoering, automaat.
oliewissel/oliefilterwissel gehad op km-stand :
122.509, olie 10w40
137.036, olie 10w40 Chrono, brega motoroil
150.046, olie 10w40
171.055, olie 10w40
180.079, olie 10w40
189.780, olie 10w40
201.374, olie 10w40
208.828, olie 10w40
Olie "laten" verversen doe ik zowieso niet (een van de meest simpele klusjes aan de wagen) Mahle filter gebruik ik ook OC 105 omdat er een 6 kant onder aan de filter zit, en bij de 2.5 tdi is het een heel stuk gemakkelijker om de filter dan eraf te krijgen,met een 1/2" doppendoos een kruiskoppeling en een verlengstuk dan een (gladde filter) Ik heb er 5 W 40 in en geen 10 w 40. (officieel is 5 w 30 maar die is van 2002 en deze hierboven is van 1999) verder vind ik die intervallen wel heel erg kort, 201374 <----> 208828 kan gemakkelijk meer dan het dubbele zijn aan kilometers, en met veel lange ritten het 3 dubbele. maar ik weet niet hoeveel maanden er tussen zit.... wij rijden 17.000 - 18.000/jaar en (te) veel korte stukjes voor deze motoren, dus ik wissel de olie gewoon 1x/ jaar net voor de winter (eind oktober) dan heeft die als het koud is de schoonste/beste olie.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: Olie veversen, mening weetjewellers
Ye.. s die heb laten reviseren en 2 keer laten flushen inmiddels...het is echt een troetelbak...ben er ook zuuniiig mee
Maar maak ook best veel kilometers
Re: Olie veversen, mening weetjewellers
Frank, had het graag ook zelf willen doen, maar kan niet zoveel meer onder de auto kruipen door beperking aan het lichaam. Inderdaad zijn sommige intervallen korter, maar daar ging wat tijd overheen, vandaar. Ik heb de bus nu al wel 10 jaar. ..tijd voor een jubileumfrank884 schreef: ↑11 jul 2017, 19:54MiNiER schreef: ↑11 jul 2017, 16:07 Dag weetjewellers...
Ik wil mijn olie laten verversen door een gerenomeerde garagebedrijf( Volkswagen ).
de keuze voor volgend olie en oliefilter:
olie: 10W-40 Shell Helix hx7
origineel oliefilter merk: Mahle.
Dus geen longlife olie, was ook niet nodig.
Wat is jullie idee/mening hierover.
Mijn bus staat nu op 224.000, is een 2.5 TDI uit 1999, korte uitvoering, automaat.
oliewissel/oliefilterwissel gehad op km-stand :
122.509, olie 10w40
137.036, olie 10w40 Chrono, brega motoroil
150.046, olie 10w40
171.055, olie 10w40
180.079, olie 10w40
189.780, olie 10w40
201.374, olie 10w40
208.828, olie 10w40
Olie "laten" verversen doe ik zowieso niet (een van de meest simpele klusjes aan de wagen) Mahle filter gebruik ik ook OC 105 omdat er een 6 kant onder aan de filter zit, en bij de 2.5 tdi is het een heel stuk gemakkelijker om de filter dan eraf te krijgen,met een 1/2" doppendoos een kruiskoppeling en een verlengstuk dan een (gladde filter) Ik heb er 5 W 40 in en geen 10 w 40. (officieel is 5 w 30 maar die is van 2002 en deze hierboven is van 1999) verder vind ik die intervallen wel heel erg kort, 201374 <----> 208828 kan gemakkelijk meer dan het dubbele zijn aan kilometers, en met veel lange ritten het 3 dubbele. maar ik weet niet hoeveel maanden er tussen zit.... wij rijden 17.000 - 18.000/jaar en (te) veel korte stukjes voor deze motoren, dus ik wissel de olie gewoon 1x/ jaar net voor de winter (eind oktober) dan heeft die als het koud is de schoonste/beste olie.
Re: Olie veversen, mening weetjewellers
Tja dan houd het op, als het niet gaat, (rij hem ook op hoge bokken thuis, (zelf in melkaar gelast) of bij de baas op de smeerput van de vrachtwagens) deze 2.5 TDI heb ik nu 11 jaar en daarvoor hadden we een 1.9 TD (we rijden al 15 jaar ) onze 2 jongste kinderen weten niet anders dan dat we dit model wagen hebben, betaal wel relatief (te) veel mrb maar die wagens zijn zo verrekte handig. het is een all-in one aanhanger en auto ineen op een lengte die korter is dan de langte van een passat. (het is ook een deel van de familie geworden)
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: Olie veversen, mening weetjewellers
Jazeker Frank..de kinderen weten ook bij ons niet beter...het is elke keer als we er erop uitgaan wordt er gevraagd wanneer we rijden met het rijdend huisje...onze schilpadje ...frank884 schreef: ↑11 jul 2017, 20:12 Tja dan houd het op, als het niet gaat, (rij hem ook op hoge bokken thuis, (zelf in melkaar gelast) of bij de baas op de smeerput van de vrachtwagens) deze 2.5 TDI heb ik nu 11 jaar en daarvoor hadden we een 1.9 TD (we rijden al 15 jaar ) onze 2 jongste kinderen weten niet anders dan dat we dit model wagen hebben, betaal wel relatief (te) veel mrb maar die wagens zijn zo verrekte handig. het is een all-in one aanhanger en auto ineen op een lengte die korter is dan de langte van een passat. (het is ook een deel van de familie geworden)
Re: Olie veversen, mening weetjewellers
Jan, daar heb je zeker een punt..bij ons is het wisselwallig geweest de afgelopen jaren. vooral door mijn beperking is het gebruik van de bus niet te voorspellen per jaar. In ieder geval zou dan zeker de longlife een beter optie zijn. Ik heb een DutchID als daily driver...jan2009 schreef: ↑11 jul 2017, 20:13Als je wat langer op dit forum leest weet je wat goed is voor je T4 en geef je dat zelf aan bij je garagehouder!
De klant is koning weetjewel.
Zelf rij ik gewoon op longlife , elke 2 jaar vervangen , omdat ik bij de garage aangeef dat ik dat wil , met max 10.000 km per jaar.
Mijn vorige garagehouder flikkerde er gewoon elk jaar nieuwe olie en filters in zonder iets te overleggen met max 10K per jaar , leuk voor zijn omzet.
Die tijd is voorbij en scheelt mij weer een rekening.
Daarbij rijden wij uitsluitend lange recreatie ritten waarbij de motor warm wordt ! , rij je korte ritjes zou ik gewoon elk jaar die olie verversen , iets met water weetjewel.
Daarbij rijdt vrijwel elke auto tegenwoordig met longlife , ben je een dikke kilometervreter wordt het een ander verhaal maar mijn daily driver is een Gazelle orange plus.
Beter voor het milieu weetjewel.
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Olie veversen, mening weetjewellers
MiNiER schreef: ↑11 jul 2017, 16:07 Dag weetjewellers...
Ik wil mijn olie laten verversen door een gerenomeerde garagebedrijf( Volkswagen ).
de keuze voor volgend olie en oliefilter:
olie: 10W-40 Shell Helix hx7
origineel oliefilter merk: Mahle.
Dus geen longlife olie, was ook niet nodig.
Wat is jullie idee/mening hierover.
de door de garage voorgestelde olie (half synthetische 10W40) is een goede keuze voor een TDI . Met die olie kun je tot max.15.000km (ik zou wel 10.000 aanraden) tussen de oliewissels rijden. Als je niet veel km's rijd , is longlife olie overbodig (en veel duurder dan de gewone olie) .
Ik gebruik op al mijn T4's de halfsynthetische 10W40 , nog nooit olieverbruik gehad.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Olie veversen, mening weetjewellers
ik ga eens even goed overleggen met de baas wat we de komende jaren gaan doen met de bus...veel reizen of alleen binnestad..Pascal-141 schreef: ↑11 jul 2017, 20:45MiNiER schreef: ↑11 jul 2017, 16:07 Dag weetjewellers...
Ik wil mijn olie laten verversen door een gerenomeerde garagebedrijf( Volkswagen ).
de keuze voor volgend olie en oliefilter:
olie: 10W-40 Shell Helix hx7
origineel oliefilter merk: Mahle.
Dus geen longlife olie, was ook niet nodig.
Wat is jullie idee/mening hierover.
de door de garage voorgestelde olie (half synthetische 10W40) is een goede keuze voor een TDI . Met die olie kun je tot max.15.000km (ik zou wel 10.000 aanraden) tussen de oliewissels rijden. Als je niet veel km's rijd , is longlife olie overbodig (en veel duurder dan de gewone olie) .
Ik gebruik op al mijn T4's de halfsynthetische 10W40 , nog nooit olieverbruik gehad.
Re: Olie veversen, mening weetjewellers
Ga ook een motorreiniger 250 kilometer van te voren erin pleuren. om het vuil weg te nemen in de motor..daarna olieverversen en teven de filter.
Heb de motorreiniger gekocht bij de dealer...
Heb de motorreiniger gekocht bij de dealer...
Re: Olie veversen, mening weetjewellers
Mag je dus 250km met motorreiniger rondrijden?
Dacht 15 min stationair.
En zijn na 250km niet alle vluchtige stoffen van de reiniger verdampt.?
Ben benieuwd want wil mijn blok ook eens reinigen.
Nog geen ervaring mee staat nu 250k op de klok.
Dacht 15 min stationair.
En zijn na 250km niet alle vluchtige stoffen van de reiniger verdampt.?
Ben benieuwd want wil mijn blok ook eens reinigen.
Nog geen ervaring mee staat nu 250k op de klok.
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Olie veversen, mening weetjewellers
Loop je nu zonder kop Peter?Multivan Generation schreef: ↑22 jul 2017, 18:33Als er altijd kwalitatief goede olie is gebruikt dan heeft een reiniger geen zin. Toen ik mijn kop en carterpan er af haalde zag alles er als nieuw uit.