Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Alarm gaat spontaan af, accu?

vragen over de T5
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Alarm gaat spontaan af, accu?

Bericht door whizzi »

Gisterenavond, uit het niets terwijl de bus al 3 dagen op dezelfde plaats op de oprit staat, ging ineens het alarm af. Eerst natuurlijk denken dat er iemand bezig was met inbreken maar op onze camera's was niks te zien (3 weken geleden is er wel ingebroken bij ons, dus vandaar dat we nu een camera systeem hebben). Alarm uitgezet, deuren gecontroleerd en opnieuw gesloten...

Een paar minuten later was het weer raak, weer ging het alarm af. Dit keer ook in de bus gekeken en alles zat keurig dicht, bus op slot gedaan en alarm er niet op gezet.

Kort hierna heb ik een stukje gereden (kilometer of 60 met 2 stops, 2e stop stond de bus vlakbij en het alarm is niet afgegaan). Bij thuiskomst bus weer op dezelfde plek gezet en alarm er gewoon op gezet. Niet meer afgegaan.

Echter, een half uurtje geleden is het alarm weer af gegaan.

In mijn T5gp uit 2014 zit een achteraf ingebouwd alarm van Defa.

Waarom ik de accu verdenk, starten gaat probleemloos overigens, is dat ik een maand geleden ergens stond te wachten. Motor uit maar wel radio aan. Op een bepaald moment verscheen op het display van de RN310 radio dat de accuspanning te laag was en dat het systeem werd uitgeschakeld. Daarna motor gewoon aangezet en verder gewacht met draaiende motor.

Ook opvallend vind ik dat de lampen veel korter lijken te branden als ik de deur open (als het donker is).

Klopt mijn aanname dat dit een accu-probleem is met een te lage spanning?
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Alarm gaat spontaan af, accu?

Bericht door whizzi »

Additionele vraag als het de accu is, kan ik deze accu met een druppellader herstellen of is het aan te raden dat er een nieuwe accu in komt?
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Alarm gaat spontaan af, accu?

Bericht door Multivan Generation »

Misschien vloog er een vlieg rond in je auto..
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Alarm gaat spontaan af, accu?

Bericht door whizzi »

Een vlieg die eerst dagen stil zit en als het wat kouder wordt gaat vliegen?
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Alarm gaat spontaan af, accu?

Bericht door Jeroen T5 204 »

Vocht is ook altijd feest met alarmsystemen, bij mij tenminste wel :lach

Zomers als mijn bus in de brandende zon staat gaat hij soms ook spontaan joelen :huilen
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Alarm gaat spontaan af, accu?

Bericht door heemskerk »

Accuspanning meten. Laadspanning meten. Misschien nog beter: evende accu laten testen met een vermogenstester. Vaak, (ook niet altijd!) komt de aap dan wel uit de mouw (kan bijvoorbeeld een rotte cel zijn die af en toe kortsluiting maakt waardoor de spanning (te veel) daalt).
Kan ook een slechte laadspanning zijn, ff (laten) uitlezen is mijn devies..
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Alarm gaat spontaan af, accu?

Bericht door whizzi »

Inmiddels heb ik de handleiding gevonden en het LED-lampje schijnt netjes aan te geven wat het alarm daadwerkelijk doet aanslaan, dus ik ga vanavond eens kijken. Ik kan nergens vinden dat het Defa alarm af zou gaan bij een te lage accuspanning..

Doordat ik ben gaan zoeken naar accu-gedoe, kom ik wel weer wat interessante informatie tegen over wat er allemaal accu verbruikt als de auto uitgeschakeld is. Het is dus vrij normaal om 100mA te gebruiken. Ik ga vanavond eens de multimeter erbij pakken en controleren wat de T5 nu werkelijk gebruikt in mijn situatie.

Overigens heb ik die melding van 'accu te laag' maar eenmalig gehad en dat is een maand geleden, daarna nog enkele lange afstanden gereden.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Alarm gaat spontaan af, accu?

Bericht door heemskerk »

whizzi schreef: 07 nov 2017, 12:14 Inmiddels heb ik de handleiding gevonden en het LED-lampje schijnt netjes aan te geven wat het alarm daadwerkelijk doet aanslaan, dus ik ga vanavond eens kijken. Ik kan nergens vinden dat het Defa alarm af zou gaan bij een te lage accuspanning..

Doordat ik ben gaan zoeken naar accu-gedoe, kom ik wel weer wat interessante informatie tegen over wat er allemaal accu verbruikt als de auto uitgeschakeld is. Het is dus vrij normaal om 100mA te gebruiken. Ik ga vanavond eens de multimeter erbij pakken en controleren wat de T5 nu werkelijk gebruikt in mijn situatie.

Overigens heb ik die melding van 'accu te laag' maar eenmalig gehad en dat is een maand geleden, daarna nog enkele lange afstanden gereden.
Kan natuurlijk wel een indicatie zijn van (bijna) versleten koolborstels in de dynamo. Dat begint meestal met een keer niet helemaal en dan weer een poosje oke totdat de veerdruk op de koolborstels te veel wegvalt, dan zijn ze echt op.. Wat is de km-stand momenteel en al eens de alternator (laten) vervangen?

Trouwens, is het een Blue-motion uitvoering?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Alarm gaat spontaan af, accu?

Bericht door Multivan Generation »

Een beetje alarmsysteem heeft toch zijn eigen accu en vertrouwd niet op de startaccu alleen.
Dat zou namelijk betekenen dat als je de startaccu kabels loshaalt, dat je dan meteen het loeiende alarm het zwijgen op kunt leggen.
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Alarm gaat spontaan af, accu?

Bericht door whizzi »

heemskerk schreef: 07 nov 2017, 17:18 Trouwens, is het een Blue-motion uitvoering?
Nee. De 140pk versie met 2.0 motor. Uit 2014 met nu 89xxx op de teller
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Alarm gaat spontaan af, accu?

Bericht door whizzi »

jan2009 schreef: 07 nov 2017, 18:02 Hoe oud is die accu ?
Mijn advies , na plusminus 5 jaar gewoon je startaccu vervangen !
Zeker als je bus wat langer stil staat.
Bus is uit 2014. Dus ik zit sowieso niet aan die 5 jaar. Ik heb het ding pas 4 maanden en sinds 4 maanden zit het alarm er ook in
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Alarm gaat spontaan af, accu?

Bericht door heemskerk »

whizzi schreef: 07 nov 2017, 20:27
heemskerk schreef: 07 nov 2017, 17:18 Trouwens, is het een Blue-motion uitvoering?
Nee. De 140pk versie met 2.0 motor. Uit 2014 met nu 89xxx op de teller
Prijs jezelf gelukkig zonder BM. Beetje te vroeg voor normale slijtage. Wel ff de accu (laten) testen. Kon afgelopen winter gratis bij VW (met gratis accu bij defect) of is dat al weer langer geleden? Kan je dat afvinken. Wanneer het niet tijdig doet en je straks met de vrieskou stil blijft/komt te staan is het vloeken geblazen.. :lach

Trouwens; Je hebt 'm toch bij de VW dealer gekocht? Vrij recent ook nog (Juni/Juli?) Garantie wel toch..
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Alarm gaat spontaan af, accu?

Bericht door whizzi »

heemskerk schreef: 07 nov 2017, 20:39
Prijs jezelf gelukkig zonder BM. Beetje te vroeg voor normale slijtage. Wel ff de accu (laten) testen. Kon afgelopen winter gratis bij VW (met gratis accu bij defect) of is dat al weer langer geleden? Kan je dat afvinken. Wanneer het niet tijdig doet en je straks met de vrieskou stil blijft/komt te staan is het vloeken geblazen.. :lach

Trouwens; Je hebt 'm toch bij de VW dealer gekocht? Vrij recent ook nog (Juni/Juli?) Garantie wel toch..
Juli gekocht en inderdaad bij Volkswagen dealer, toen is ook het alarm ingebouwd. Dus er zit sowieso nog garantie op.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Alarm gaat spontaan af, accu?

Bericht door whizzi »

Net effe bij een lokale garage geweest voor accu-test:

Accu is op 88% (569EN van de 640EN), laadconditie 60%

Startspanning: 9.93v normaal
Verbruikers uit: 14.35v
Verbruikers aan: 14.19v

Conclusie: Accu is in goede conditie, geen probleem daar.

Een collega merkte op dat de wel sonar bij mijn alarm zit, bij een spontane verandering in temperatuur of luchtvochtigheid kan dit een alarm af laten gaan. Dat heeft hij in ieder geval ook eens gehad bij een alarminstallatie.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Alarm gaat spontaan af, accu?

Bericht door heemskerk »

Inmiddels de meldingscode van de sensor op het dashboard geanalyseerd? Wanneer het de interieurdetectie is geweest is er wel een oplossing voor...
Plaats reactie