Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

klok en dag/kmteller defect? Oplossing!

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 443
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

klok en dag/kmteller defect? Oplossing!

Bericht door Timy »

Ha allemaal,

Er is al veel over geschreven en ook ik ga dat nog een keer doen, maar met een oplossing :jumpklap
Een tijd geleden had ik een knipperend koellampje en de vorige eigenaar had dat opgelost, maar hoe... Hij had een stukje tape over het lampje geplakt!
:bonk

Nu vond ik een stukje tape geen oplossing en heb ik in mijn omgeving (Waddinxveen) gezocht naar iemand die goed kon solderen (http://www.gemaselectronics.nl). Nadat ik de boel had ingeleverd, hij had gesoldeerd en ik de boel weer ingebouwd wat het opgelost! Maar de temperatuurmeter en brandstofmeter kwamen beide maar beperkt omhoog. Temp kwam niet hoger dan 70-80gr en de brandstofmeter was bij een volle tank max 3/4. Dit vond ik ook niet prettig.. Hierop op het forum gezocht en terecht gekomen bij http://www.weetjewel.com/tips_en_trucs/ ... gelaar.htm
Het kon bijna niet missen dat dit de oplossing moest worden. Dus op jacht naar de 7810 spanningsregelaar en besteld. Zojuist weer terug geweest naar Gemas. En weer alles uitgebouwd, gesoldeerd, regelaartje erin, ingebouwd en..... :feest
Na het tanken is de meter ook daadwerkelijk in overeenstemming met de inhoud van de tank! De temp zit nu tussen 90-100gr en dat is prima! Ook reset de klok in het dashboard niet meer. Het is natuurlijk een beetje afwachten of het nu voor altijd wegblijft, maar de eerste 30min zijn zeer hoopvol.

Dus voor de degene met:
- een klok die reset bij starten
- een temperatuurmeter van de koelvloeistof niet goed omhoog komt
- een brandstofmeter die onvoldoende aangeeft
Probeer ook de regelaar even te vervangen! En als je toch bezig bent, laat ook alle contacten in de klokkenwinkel even checken. Zat bij mij ook wat dubieuze fröbels tussen van de vorige eigenaar/-naren.

Voor de liefhebben heb ik nog een paar (3) 7810 spanningsregelaartjes liggen. PM als je er één wilt, ik geef er slechts één p.p.! Ik wil meer mensen helpen. Mag tegen verzendkosten weg (dingetje is dus gratis).
Ik kan Gemas in Waddinxveen aanraden. Hij weet waarover hij het heeft (nu helemaal :P), doet het keurig en is betaalbaar (30-40euro). Het uitbouwen kan je makkelijk zelf ter plaatse dus dat scheelt weer uurloon.

Ik heb een t4 2.4d, maar volgens mij geldt deze oplossing voor bijna alle T4's (voor de wijsneus, dus <96)
Laatst gewijzigd door Timy op 26 jan 2018, 11:44, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 443
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: klok en dag/kmteller defect? Oplossing!

Bericht door Timy »

klokken t4.jpg
Timy schreef: 26 jan 2018, 11:40
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: klok en dag/kmteller defect? Oplossing!

Bericht door Multivan Generation »

- een klok die reset bij starten
Dit duidt meestal op een accu die bij een startpoging onder de 10.6 volt terecht komt.

Dus ik zou je nog adviseren om dit ook nog te bekijken.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 443
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: klok en dag/kmteller defect? Oplossing!

Bericht door Timy »

Multivan Generation schreef: 26 jan 2018, 13:47 Dit duidt meestal op een accu die bij een startpoging onder de 10.6 volt terecht komt.

Dus ik zou je nog adviseren om dit ook nog te bekijken.
Check! Ga ik dat alsnog checken. Geen zin om te duwen op termijn..
Plaats reactie