Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

olielampje knippert paar keer rood na starten

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GroeneBulli
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 sep 2012, 11:35
Locatie: Amsterrrrdam

olielampje knippert paar keer rood na starten

Bericht door GroeneBulli »

Bij het starten gisteren en vandaag knipperde het olielampje (rode oliekannetje) enkele keren rood.

Bij het herstarten leek de melding zich niet te herhalen. Maar ik kan niet uitsluiten dat het geknipper iets betekent.

Bij sleutel op contact (en voorgloeien) branden alle lampjes netjes rood. Na starten gaat het oliekannetje uit, maar daarna dus nog 1 keer kort aan, soms meerdere keren. Het is overigens overduidelijk een 'nette' knipper, geen rommelig geflikker.

Ik heb al een beetje rond gekeken op het forum en heb wel allerlei varianten van knipperende olielampjes gezien (vooral geel of oranje) maar niet deze :nuts

Ik kan overigens ook niet uitsluiten dat de knipperende lamp wordt vergezeld door een waarschuwingssignaal (piep) omdat ik niet zeker weet of die het nog doet. Bij het uitstappen en daarbij de verlichting vergeten uit te doen, doet de snerpende waarschuwingspiep het namelijk ook niet meer. Ik weet niet of dat een apart probleem is (schakelaar in deur ga ik snel nakijken) of dat de bus weigert nog enig geluid voort te brengen (uit het dashboard dan...).

Omdat ik weet dat een knipperende rode lamp een serieuze waarschuwing is, durf ik niet echt met de bus op pad.
Weet iemand van jullie zo wat een korte rode knipper van het oliekannetje betekent? Ik weet bv. ook niet of een Caravelle uit 1996 ook nog een geel of oranje lampje kan geven?

Ik heb inmiddels wel begrepen dat ik er mee kan beginnen de oliedruk te laten meten, en dat het een vervelend mechanisch probleem kan zijn (oliepomp?), maar ook een probleem met een van de sensoren.

Ik ben overigens weinig technisch dus zal sowieso naar de garage moeten... Zal dan wel het vaste adresje in 5-huizen worden :ikrij
T4 California Coach 2.5 TDI bouwjaar 1996 Motorblok: ACV diesel 102 PK
:T44EVER
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: olielampje knippert paar keer rood na starten

Bericht door RoelandZ »

Als de brandstof bijna op is PIEPT die dan ook niet?

Ik schrik me altijd kapot als de brandstof bijna op is :ie
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: olielampje knippert paar keer rood na starten

Bericht door René »

Valt op moment van rode lampje ook toerenteller weg?

Grtzzz René
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: olielampje knippert paar keer rood na starten

Bericht door Snautzer »

Olie niveau gepeild?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: olielampje knippert paar keer rood na starten

Bericht door Pascal-141 »

RoelandZ schreef: 21 mar 2018, 22:03 Als de brandstof bijna op is PIEPT die dan ook niet?

Ik schrik me altijd kapot als de brandstof bijna op is :ie
alleen bij de modellen '98-'03 :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
GroeneBulli
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 sep 2012, 11:35
Locatie: Amsterrrrdam

Re: olielampje knippert paar keer rood na starten

Bericht door GroeneBulli »

Hi dank voor de reacties.

Piepen bij lege tank doet onze bus niet. Deed ie dat maar, dan had ik niet al eens ergens stil komen te staan :bonk

Ja, vanzelfsprekend had ik eerst het oliepeil gecheckt. Wel met koude motor natuurlijk, maar daar zit genoeg in (en ook niet te veel). Ik zie ook geen olielekkage oid. Dus een te laag (of hoog) oliepeil is geen verklaring voor het geknipper. Terechte vraag trouwens ;-)

En nee, de toerenteller doet het ook prima, als ik gas geef loopt die netjes op. Dat had ik ook al gecheckt, want ik zag al in eerdere topics dat daar een verband mee zou kunnen zijn.

Moet wel zeggen dat ik de toerenteller niet heb gecheckt tijdens het knipperen (moet je ook wel rap klaar staan met het gas) maar ik zal het uitproberen.

Nog meer dingen die ik zou kunnen checken voor ik hem naar de garage breng (laat brengen ?).
T4 California Coach 2.5 TDI bouwjaar 1996 Motorblok: ACV diesel 102 PK
:T44EVER
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: olielampje knippert paar keer rood na starten

Bericht door Multivan Generation »

De oliedruk sensor(en) zit(ten) aan de voorzijde van het blok. Ze kunnen ook wel eens defect gaan.
En ook de gele en witte(?) Kabel er naartoe kunnen wel eens een wackelkontakt maken..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Bikevouwer
Berichten: 789
Lid geworden op: 08 apr 2007, 17:12
Locatie: 't Veld
Contacteer:

Re: olielampje knippert paar keer rood na starten

Bericht door Bikevouwer »

heb ditzelfde ook al jaren, kom hem in de foutcodes niet tegen dus het zal wel.
Als de bus eenmaal loopt is het weg, ook bij mij olie peil keurig.
Kan er geen verklaring voor ontdekken dus ik heb me erbij neergelegd dat ie eventjes knippert.
Duck-tape is like the Force ! It has a light- and a dark side and it holds the universe together.
Gebruikersavatar
GroeneBulli
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 sep 2012, 11:35
Locatie: Amsterrrrdam

Re: olielampje knippert paar keer rood na starten

Bericht door GroeneBulli »

Dank voor de steun en suggesties!

Ben in de t4 wiki hier op gekomen, denk dat ik daar eens even voor ga zitten om het uit te pluizen.

http://t4-wiki.de/wiki/Schalter_F1_(Öldruck)

Ik vond altijd dat mijn Duits het 'steenkolenniveau' wel n beetje ontsteeg maar ik moet toch wel even kauwen op het technische jargon :nuts

Wel jammer dat de betekenis van waarschuwingen per bouwjaar van je T4 weer anders kan zijn.

Zag ook weer terugkomen dat het iets te maken kan hebben met het (meten of juist doorgeven van het) toerental.
T4 California Coach 2.5 TDI bouwjaar 1996 Motorblok: ACV diesel 102 PK
:T44EVER
Gebruikersavatar
GroeneBulli
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 sep 2012, 11:35
Locatie: Amsterrrrdam

Re: olielampje knippert paar keer rood na starten

Bericht door GroeneBulli »

Laatste stand van zaken is dat het lampje af en toe eens een keertje of drie knippert bij het starten, vooral als de bus een tijdje niet heeft gelopen.
Als ik hem daarna uitzet, en weer start, knippert hij eens en dan gaat het uit.
Volgens mijn vaste garagist kan het geen kwaad, schijnt wel vaker voor te komen bij t4s, vooral als je minder frequent rijdt. Hij zegt dat de olie dan soms wat dikkig wordt.

Nadat de bus een grote beurt heeft gehad, heb ik ook niets meer opgemerkt.
T4 California Coach 2.5 TDI bouwjaar 1996 Motorblok: ACV diesel 102 PK
:T44EVER
Plaats reactie