Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

HALDEX olie vervangen

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

HALDEX olie vervangen

Bericht door frans_t4 »

Wie o Wie kan mij even op weg helpen.
Ik wil volgende week de olie van onze HALDEX 4 motion koppeling en differentieel vervangen.
Volgens de dealer zat er geen filter in .. bla bla.. er zit wel degelijk een filter in de HALDEX... goed dat lost zich wel op inmiddels de spullen olie en filter in huis.
Maar nu mijn echte vraag.. naast de HALDEX koppeling olie zit er volgens mij ook nog een hoeveelheid differentieel olie in. VW zegt dat de diff draait op de HALDEX koppeling olie?? Maar om eerlijk te zijn heb ik niet heel veel vertrouwen in hun verhaal! :huilen

Heeft een van ons hier ervaring met het vervangen cq verversen van de olie(s) in de HALDEX koppeling met diff?!
Het betreft een VW T5 4motion California bouwjaar 08-2006. Deze HALDEX heeft geen sper!
De kilometer stand is 155.000km.

Kijk uit naar jullie replies...

grt,

Frans
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: HALDEX olie vervangen

Bericht door frans_t4 »

Echt niemand hier met HALDEX ervaring...
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: HALDEX olie vervangen

Bericht door Pascal-141 »

Er zit een aanzuigfiltertje op de haldexpomp , ik zag toevallig een foto voorbijkomen op internet een paar dagen geleden die een foto had geplaatst van dat filtertje na 22.000km , en dat was om te wenen , wat een zwarte drek dat daar aanhing zeg ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2727
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: HALDEX olie vervangen

Bericht door Erdem50 »

Is het een vervangingsfilter of een zeefje want die zit er ook. Olie en filter vervangen. En als je toch bezig bent, op de haldexpomp zit een zeefje. Pomp uitbouwen en dat zeefje ook meteen schoonmaken.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2727
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: HALDEX olie vervangen

Bericht door Erdem50 »

Pascal-141 schreef: 30 mei 2019, 08:10 Er zit een aanzuigfiltertje op de haldexpomp , ik zag toevallig een foto voorbijkomen op internet een paar dagen geleden die een foto had geplaatst van dat filtertje na 22.000km , en dat was om te wenen , wat een zwarte drek dat daar aanhing zeg ...
Vaak gaan die pompjes ook kapot daardoor en heb je een 2-motion.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: HALDEX olie vervangen

Bericht door frans_t4 »

Allen,
Bedankt voor jullie reacties... inmiddels op youtube de nodige informatie gevonden en idd de diff heeft zijn eigen olie... heb inmiddels ook gevonden welke soort olie in de diff moet. (The rear differential uses a synthetic GL-4, 75w/90 gear oil (Liqui-moly 4433) or equivalent)
De HALDEX olie en filter heb ik inmiddels en ja dat van het pompje en filter korfje op het pompje was bekend, vaak zijn de koolborstels versleten, deze zijn te vervangen en anders gaat er een nieuwe in.

Het bevreemd mij wel dat deze informatie bij de VW garage niet is te krijgen.. en het op internet ook moeizaam te vinden is.
Het lijkt er op dat vele het VW garage gebazel volgen dat er geen olie vervanging nodig is om dat de het een life-time olie zou zijn... :bonk
Het zelfde geld ook voor de AXD motor olie die zou ook volgens VW 30...35K mee moeten gaan.... ik vervang onze motor olie iedere 15K... SAE 0W-30 506.01

Zal na mijn olie wissel actie mijn bevindingen hier posten...

grt,

Frans...
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: HALDEX olie vervangen

Bericht door frans_t4 »

Als beloofd,
Zo gisteren was het dan zo ver, HALDEX en de twee diff's olie vervangen.
Ik kan nu wel begrijpen dat VW er niet veel zin in heeft om van de HALDEX de olie te vervangen. Man wat kan je daar slecht bij.
Echter gezien het vuil wat uit de HALDEX bak kwam is het zeker een aanrader om het te doen.

De vul plug van de HALDEX zit op een onmogelijke plek, deze krijg je alleen los met een in gekorte inbus sleutel. De vul plug kan niet uit de bak omdat de poelie van de aandrijfas in de weg zit... dat was probleem 1
Het los draaien van het filter deksel was een volgend obstakel, iemand heeft verzonnen om een deel van de achterwiel ophanging voor het filter deksel te laten lopen waardoor een normale dopsleutel niet meer gaat passen.. gelukkig hadden we een verkorte dopsleutel en met een banden lichter konden we de HALDEX in de ophangrubbers iets bewegen.

Gelukkig zat er bij het nieuwe olie filter een nieuwe deksel, deze had een iets meer uitstekende zeskant waardoor we het deksel nu met een standaard ringsleutel konden vastdraaien.

De olie uit de HALDEX was redelijk van kleur echter kwam er op het laatst veel slip mee, dit was naar onze mening van de koppeling platen in de HALDEX, we hebben de bak gespoeld.
Vervolgens ook de pomp van de HALDEX uit gebouwd en schoon gemaakt, op het pompje zit een grof filter.

Het vullen van de HALDEX was weer een uitdaging, de vul plug kon er niet uit dus bleef er maar een oplossing over .. bak via de aftap plug vullen..wat uiteindelijk gelukt is, na het vullen de vulplug weer vast gezet en in een vloeiende beweging de slang uit de aftap opening en de aftap plug er weer in, bij deze actie hebben 10ml olie verloren.

De diff aan de HALDEX was een makkie, pluggen goed bereikbaar en vullen was een makkie, maar de diff aan de voorzijde was weer een uitdaging.
Pluggen zijn goed bereikbaar echter de vul opening in de diff is maar een 1/3 van de werkelijke opening waardoor we niet met het tuitje van de olie fles konden vullen. We hebben dit ook weer met een spuit moeten doen.

Al met al viel het mee maar het vullen heeft de meeste tijd gekost.
Wat betreft de HALDEX, daar zou ik zeker de olie ven vervangen, onze bus heeft nu 155K gelopen en als ik zag hoe vies de olie was is het geen overbodige luxe om dit te doen.

De olie uit de diff's zag er op zich nog goed uit wel wat donker gekleurd maar geen reden tot zorgen, wel de magneten goed schoon gemaakt, daar gaat toch altijd wel wat prut aanzitten.

Voorlopig heb ik het gehad .. de volgende actie zal rond de 300K moeten zijn, de vraag is of wij deze bus dan nog hebben...

grt,
Frans
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Plaats reactie