Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Stinken Schapenwol

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Stinken Schapenwol

Bericht door Mickel Moen »

Ik heb dit filmpje al eens eerder gezien. Ik ben het er dus volstrekt niet mee eens. Hij maakt de grote denkfout de isolatie te benaderen als van een huis. Als hij uit de bouwwereld komt begrijpelijk, maar hij heeft dan duidelijk geen verstand van vochtgedrag met een dampdichte buitenwand. In de bouw heb je namelijk vrijwel altijd te maken met een dampopen buitenwand.

Hier een voorbeeld van een dampdichte binnen- en buitenwand.

Afbeelding

Schone schapenwol ga je ruiken als het te nat is. Doe maar eens een wollen trui in een emmer water. Haal je hem eruit dan ruik je het duidelijk. Als je de reuk van een droge wollen trui vindt stinken, Tja dan is wol duidelijk geen product voor jou. Dan moet je overigens wel je neus in die trui steken.

Wie hier met ervaring uit de bouwwereld dus spreekt over stinkende wol heeft met natte wol te maken gehad en dus met een verkeerde toepassing.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Stinken Schapenwol

Bericht door Mickel Moen »

Nog maar even hier op verder gaan.

We constateren dus, dat de wanden van een bus dampdicht zijn. Condensatievocht moet echter wel ergens naar toe kunnen. Daarom zitten er in wanden en deuren afwateringsgaatjes. Anders zou je binnen de kortste keren klotsende wanden en deuren hebben.

Die afwateringsgaatjes hebben nog een functie. Als je de klep van de bus dichtdoet bij een dubbele cabine, kan in die korte tijd de lucht nauwlijks wegkomen. Daarom zitten er onder in de zijwanden gaatjes in de binnenbeplating, zodat de lucht via de wanden weg kan. Anders zou de klep lastig sluiten.

Diezelfde functie hebben de afwateringsgaatjes onder het rijden. Via het ventilatie/vrrwarmings/airco systeem wordt verse lucht van buitenaf aangezogen. Dat zorgt voor overdruk. De lucht verlaat de bus o.a. Weer via de wanden. Is de lucht warm en droog dan neemt het eventueel vocht makkelijk op en verdwijnt dit naar buiten.

Als je de bus dus recreatief gebruikt en er dus meer vocht geproduceerd wordt in de bus adviseer ik altijd de airco aan te doen, als je die hebt. Ook in de winter. De airco droogt de lucht namelijk.
Is de bus geisoleerd dan wordt dus ook de isolatie gedroogd.

Nu komt het grote voordeel van schapenwol. Bij stilstand, ‘s nachts als je slaapt neemt de wol vocht op in de vezel. Let op in de vezel, dus niet tussen de vezels. De wol blijft droog en behoudt haar isolerende waarde geheel. Gaat het zonnetje op de wanden schijnen en of ga je rijden, komt er dus weer overdruk in de wanden, warmt de wol op, wordt de lucht warmer en/of is de lucht droger en dan staat de wol het opgenomen vocht weer af. Droge en warme lucht neemt makkelijker vocht op. De wol werkt dus vochtregelerend in de constructie. Sluit je deze dus af met een dampwerende laag, draai je de ventilatie en het vochtregulerende effect de nek om en sluit je het vocht op, wat sowieso al in de wand zit, maar ook nog eens via de afwateringsgaatjes er in komt. Natte constructie gegarandeerd,

Succes.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie