Ik ben aan mijn eerste oliewissel toe sinds aankoop.
Ik heb altijd met een Audi A4 1.9 TDI gereden.
Op advies van een revisiebedrijf ben ik toen overgestapt van 5w30/15.000 km (ipv voorgeschreven 30.000) naar 10w40/ 10.000 km. Ik heb de auto probleemloos naar de 3 ton gestuurd.
Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen met dezelfde motor. Liever vervang ik wat vaker de olie, en dan geen longlife spul er in.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Welke olie in de T5 2010 102 pk ?
Re: Welke olie in de T5 2010 102 pk ?
Echt niemand ? Of gaat iedereen naar de dealer ?
Re: Welke olie in de T5 2010 102 pk ?
Je kan toch gewoon de voorgeschreven oliesoort gebruiken 5w30 maar iedere 15.000 wisselen.
Ik zie het probleem echt niet. En advies om 10w40 in een ‘longlife’ te proppen is een bijzonder advies moet ik zeggen.
Ik zie het probleem echt niet. En advies om 10w40 in een ‘longlife’ te proppen is een bijzonder advies moet ik zeggen.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
- Pascal-141
- Berichten: 10959
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Welke olie in de T5 2010 102 pk ?
705.00 longlife 3 olie . 1.9tdi is oudere techniek en vereiste andere olie. Nieuwe(re) motoren kun je best gewoon erin gooien wat voorgeschreven word.TTS schreef: 10 nov 2019, 10:00 Ik ben aan mijn eerste oliewissel toe sinds aankoop.
Ik heb altijd met een Audi A4 1.9 TDI gereden.
Op advies van een revisiebedrijf ben ik toen overgestapt van 5w30/15.000 km (ipv voorgeschreven 30.000) naar 10w40/ 10.000 km. Ik heb de auto probleemloos naar de 3 ton gestuurd.
Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen met dezelfde motor. Liever vervang ik wat vaker de olie, en dan geen longlife spul er in.
Ik gebruik ook de voorgeschreven longlife3 olie , en vervang ook gewoon om de 15.000km en kijk niet naar wat de onderhoudsindicator aangeeft .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Welke olie in de T5 2010 102 pk ?
Soms veranderen voorschriften, en ervaringen tellen voor mij meer dan boekjes.Erdem50 schreef: 14 nov 2019, 11:35 Je kan toch gewoon de voorgeschreven oliesoort gebruiken 5w30 maar iedere 15.000 wisselen.
Ik zie het probleem echt niet. En advies om 10w40 in een ‘longlife’ te proppen is een bijzonder advies moet ik zeggen.
De A4 heeft het bij mij perfect uitgehouden, 300.000 km gereden, vanaf 180k gechipt naar 150 pk, en de originele turbo was nog top ! Dan klopt de smering naar mijn idee wel. Er zijn er zat die het niet halen met de voorgeschreven olie. Er zijn trouwens veel meer Audi 1,9 rijders die overstapten naar 10w40. Dit was zelfs vrij gebruikelijk.
Maar inderdaad, de 5w30 ll is prima olie.
Dan hou ik het hier voorlopig maar bij.
Bedankt zover !
Re: Welke olie in de T5 2010 102 pk ?
Ik heb een Audi A4 1.9 Tdi en een VW T5 1.9 Tdi en die worden elke 2 jaar ververst met Castrol Edge 5W-30 Long Live vol synthetische olie
VW 504 -507 specificatie.
(voorschrift elke 2 jaar of max 30.000 km maar dat haal ik niet)
Dit is een klus die ik zelf doe en niet door de garage laat doen omdat ik niet zeker weet of zij deze 'dure' olie er wel in stoppen.
Duur? langs de snelweg kost een liter 5W30 LL zo maar 25 euro, bij Oliehandel.nl slechts 8,- per liter.
Ook alle filters is een klus die ik zelf doe.
Voor de garage blijft APK en de remmen over
Verder voeg ik al 15 jaar 3% TSL olie toe wat ik voor mijn oudere diesels wel waardevol vind. ( 100 euro de liter)
De Audi heeft probleemloos al 350.000 op de teller. Ook mijn vorige Audi's waren probleemloos.
De T5 was door zijn vorige baas niet goed behandeld en er moest een nieuwe cylinderkop met turbo op.
TSL is een toevoeging die zijn waarde bewijst in de tests (en baat het niet, het schaad ook niet)
Je kan hier over discussiëren, maar dat is niet zinvol, je gebruikt het wel of niet, je gelooft er in of niet
https://www.lare.nl/content/3/wat-is-tsl-in-de-praktijk
en de Timken test bewijst het, La Re staat hiermee ook al 20 jaar mee op de beurzen.
https://www.youtube.com/watch?v=2I_ngIKOEEU
VW 504 -507 specificatie.
(voorschrift elke 2 jaar of max 30.000 km maar dat haal ik niet)
Dit is een klus die ik zelf doe en niet door de garage laat doen omdat ik niet zeker weet of zij deze 'dure' olie er wel in stoppen.
Duur? langs de snelweg kost een liter 5W30 LL zo maar 25 euro, bij Oliehandel.nl slechts 8,- per liter.
Ook alle filters is een klus die ik zelf doe.
Voor de garage blijft APK en de remmen over

Verder voeg ik al 15 jaar 3% TSL olie toe wat ik voor mijn oudere diesels wel waardevol vind. ( 100 euro de liter)
De Audi heeft probleemloos al 350.000 op de teller. Ook mijn vorige Audi's waren probleemloos.
De T5 was door zijn vorige baas niet goed behandeld en er moest een nieuwe cylinderkop met turbo op.
TSL is een toevoeging die zijn waarde bewijst in de tests (en baat het niet, het schaad ook niet)
Je kan hier over discussiëren, maar dat is niet zinvol, je gebruikt het wel of niet, je gelooft er in of niet

https://www.lare.nl/content/3/wat-is-tsl-in-de-praktijk
en de Timken test bewijst het, La Re staat hiermee ook al 20 jaar mee op de beurzen.
https://www.youtube.com/watch?v=2I_ngIKOEEU
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Re: Welke olie in de T5 2010 102 pk ?
Nooit eerder van gehoord, maar de test vind ik wel indrukwekkend !
Re: Welke olie in de T5 2010 102 pk ?
Top! Ga het gelijk halen. Rij nog een E39 (4.4 V8) en die kan bij de koudestart wel wat hechting gebruiken! Baat het niet, dan...........de Viking schreef: 15 nov 2019, 13:38 Ik heb een Audi A4 1.9 Tdi en een VW T5 1.9 Tdi en die worden elke 2 jaar ververst met Castrol Edge 5W-30 Long Live vol synthetische olie
VW 504 -507 specificatie.
(voorschrift elke 2 jaar of max 30.000 km maar dat haal ik niet)
Dit is een klus die ik zelf doe en niet door de garage laat doen omdat ik niet zeker weet of zij deze 'dure' olie er wel in stoppen.
Duur? langs de snelweg kost een liter 5W30 LL zo maar 25 euro, bij Oliehandel.nl slechts 8,- per liter.
Ook alle filters is een klus die ik zelf doe.
Voor de garage blijft APK en de remmen over![]()
Verder voeg ik al 15 jaar 3% TSL olie toe wat ik voor mijn oudere diesels wel waardevol vind. ( 100 euro de liter)
De Audi heeft probleemloos al 350.000 op de teller. Ook mijn vorige Audi's waren probleemloos.
De T5 was door zijn vorige baas niet goed behandeld en er moest een nieuwe cylinderkop met turbo op.
TSL is een toevoeging die zijn waarde bewijst in de tests (en baat het niet, het schaad ook niet)
Je kan hier over discussiëren, maar dat is niet zinvol, je gebruikt het wel of niet, je gelooft er in of niet![]()
https://www.lare.nl/content/3/wat-is-tsl-in-de-praktijk
en de Timken test bewijst het, La Re staat hiermee ook al 20 jaar mee op de beurzen.
https://www.youtube.com/watch?v=2I_ngIKOEEU
Don't follow, take the lead