Als er al Gel-accu’s in zitten hoef je niets aan te passen. Ik heb ze een aantal jaren geleden vervangen. Exide Gel accu’s van 85ah hadden precies hetzelfde formaat als de originele Sonnenschein accu’s. (Sonnenschein=Exide)
Het is vrij rechttoe rechtaan met vervangen. Let er even op dat de accuklemmen elkaar niet kunnen raken als je met de accu’s aan het stoeien bent.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994 >>projecten<<
Pieternel schreef: 30 okt 2020, 17:55
De vraag is Hoelang doe je met een volle accu, als je op en plaats staat.
Een lichtje aan en de telefoon op de accu van 100 ah
Dat kun je niet goed beantwoorden.
Met hoeveel Ampère worden die telefoon(s) geladen en hoe lang?
Een lichtje is in jouw ogen 20W of 40W of 5 W?
Geen koelkastje?
Radio gebruik?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Ik wil nog even inhaken op dit onderwerp.
Er wordt gesproken van een ‘booster’ omdat de HH accu nadat de startaccu volgeladen is onder het rijden, niet veel verder geladen zou worden.
Nou staat er bij mij in het display altijd 14.3-14.4 Volt, ook na uren lang rijden. Dan laadt hij toch gewoon verder op of niet?
Westfalia t4 Beach dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk ACV
Hiervoor:
Westfalia t4 coach acv 1996
Westfalia t4 coach acv 1999
Westfalia t3 joker 1988 met 1.9td motor
Aan de hand van de spanning kan je niet zien of er geladen wordt. Ik heb mijn huishoudaccu, elektrisch via de BMS, losgekoppeld van de dynamo en het display geeft tijdens het rijden 14,4 volt aan terwijl de accu niet oplaad. Als ik rijdend aan het opladen ben dan kan ik op mijn LiFePo4 huishoudaccu zien hoeveel stroom er loopt bij het opladen en dat is gedurende de hele rit 25-30 ampère wat langzaam afneemt totdat de huishoudaccu vol is. De spanning op het display loopt dan met de accu mee op totdat de accu vol is en het laden wordt gestopt. Ik heb dan ook geen booster gemonteerd omdat deze stroom voldoende is om de accu weer vol genoeg te krijgen. Wij rijden op vakantie vaak langere stukken en blijven niet lang op één plek staan. Als je vaak korte stukken rijdt en langer op één plek blijft staan dan kan het plaatsen van een booster ervoor zorgen dat de huishoudaccu sneller opgeladen is, of je dat nodig hebt ligt aan jouw wijze van gebruik van de accu en hoe vaak en hoe lang je rijdt.
De nieuwe Euro 5-6 auto's hebben een slimme dynamo en die gaat wel de stroom terug regelen als de startaccu vol is. Bij deze auto's is een laadbooster noodzakelijk om een huishoudaccu op te laden.
Dus eigenlijk is een booster onzin bij onze t4’s? Tenzij je maar korte stukken rijdt.
Want de lader blijft gewoon doorgaan met laden tijdens lange ritten.
Westfalia t4 Beach dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk ACV
Hiervoor:
Westfalia t4 coach acv 1996
Westfalia t4 coach acv 1999
Westfalia t3 joker 1988 met 1.9td motor