Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Onderblok schade
- krekwakwol
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Onderblok schade
Als je bus verder nog prima is, kun je weer jaren vooruit.
Met een andere bus is het ook weer afwachten wat je koopt, dus ik kan me er wel iets bij voorstellen bij deze keuze.
Met een andere bus is het ook weer afwachten wat je koopt, dus ik kan me er wel iets bij voorstellen bij deze keuze.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
- Multivan Generation
- Berichten: 34479
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Onderblok schade
Wat is er dan precies gereviseerd aan dat blok?MarcoBT4 schreef: 29 okt 2020, 09:56 Even een update, we gaan er een revisie blok in hangen
Ben ik voorlopig vanaf, 2dehands vertrouw ik toch maar niet meer
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Onderblok schade
Het hele blok Peter, kosten in Nederland dik 4 ruggen
Blok is kaal zonder aanbouw delen
Gr. Marco
Blok is kaal zonder aanbouw delen
Gr. Marco
Transporter T5 2004 AXE 204 Pk
- Multivan Generation
- Berichten: 34479
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Onderblok schade
Wat kost een fabrieks nieuw blok?
Wat doen ze exact bij de revisie qua werkzaamheden?
Welke onderdelen worden vervangen?
Wat doen ze exact bij de revisie qua werkzaamheden?
Welke onderdelen worden vervangen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Onderblok schade
Fabrieksblok weet ik niet, zijn bestaande blokken, wat ze doen is:
Motor revisie process:
Reiniging van onderdelen
Complete revisie van de cilinderkop: afpersen,vlakken.
Nieuwe klepseals,Klepgeleiders,Klepzittingen.
Nieuwe koppakking en nieuwe kopbouten.
Alle Cilinders worden gehoond of vervangen
Alle zuigers worden voorzien van nieuwe originele zuigerveren.
Polijsten of vervangen van de krukas.
Nieuwe Hoofdlagers en Drijfstanglagers
Nieuwe Distributie set
Testen en reviseren of vernieuwen van de oliepomp
Nieuwe motorblok pakkingen en oliekeerringen
Gr Marco
Motor revisie process:
Reiniging van onderdelen
Complete revisie van de cilinderkop: afpersen,vlakken.
Nieuwe klepseals,Klepgeleiders,Klepzittingen.
Nieuwe koppakking en nieuwe kopbouten.
Alle Cilinders worden gehoond of vervangen
Alle zuigers worden voorzien van nieuwe originele zuigerveren.
Polijsten of vervangen van de krukas.
Nieuwe Hoofdlagers en Drijfstanglagers
Nieuwe Distributie set
Testen en reviseren of vernieuwen van de oliepomp
Nieuwe motorblok pakkingen en oliekeerringen
Gr Marco
Transporter T5 2004 AXE 204 Pk
Re: Onderblok schade
Cilinders kan je niet vervangen en de cilinders van een r5 blok kan je niet honen volgens mij. Het 5 cilinderblok is een zeer bijzonder blok: het is volledig van alluminium waarbij de cilinders dmv plasmaspuiten of vlamspuiten van een zeer dunne maar ook zeer slijtvaste metaallaag zijn voorzien. Ik dacht dat de firma Oerlikon in zwitserland alle blokken voor vw zo heeft behandeld. Verder is de wanddikte tussen de cilinders zeer klein.
Algemeen wordt dan ook gesteld dat de r5 blokken niet te reviseren zijn. Er zijn op het duitse tx board veel negatieve ervaringen te lezen over het verbussen van deze motoren waarbij de cilinders worden uitgeboord en voorzien van stalen bussen: staal heeft een andere uitzettingscoefficient dan het alluminium en de minimale wanddikte is ook problematisch. Heel vaak gaat het dan vrij snel weer mis met alle ellende van dien. Toch zijn er ook revisiebedrijven die beweren dat het verbussen wel kan, mits je de expertise hebt. Redhead zilinderkopftechnik is zo'n bedrijf die mij schreef dat verbussen mogelijk is.
Feit blijft dat het 5 cilinderblok van de t5 niet zo maar even te reviseren is.
Algemeen wordt dan ook gesteld dat de r5 blokken niet te reviseren zijn. Er zijn op het duitse tx board veel negatieve ervaringen te lezen over het verbussen van deze motoren waarbij de cilinders worden uitgeboord en voorzien van stalen bussen: staal heeft een andere uitzettingscoefficient dan het alluminium en de minimale wanddikte is ook problematisch. Heel vaak gaat het dan vrij snel weer mis met alle ellende van dien. Toch zijn er ook revisiebedrijven die beweren dat het verbussen wel kan, mits je de expertise hebt. Redhead zilinderkopftechnik is zo'n bedrijf die mij schreef dat verbussen mogelijk is.
Feit blijft dat het 5 cilinderblok van de t5 niet zo maar even te reviseren is.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Re: Onderblok schade
In de kop zitten geen stalen bussen dat kan gaan lekken omdat de kop van aluminium is.
Heb 12 mnd garantie en er zijn veel bedrijven die revisie doen van die blokken en 12 mnd garantie geven.
Neem aan als dit blok niet te reviseren is ze er niet aan beginnen.
Heb 12 mnd garantie en er zijn veel bedrijven die revisie doen van die blokken en 12 mnd garantie geven.
Neem aan als dit blok niet te reviseren is ze er niet aan beginnen.
Transporter T5 2004 AXE 204 Pk
Re: Onderblok schade
alles hangt af van wat je onder revisie verstaat. Ik had het niet over de stalen bussen in de cilinderkop.
Ben heel benieuwd straks naar het resultaat en wat ze dan precies hebben gedaan.
Ben heel benieuwd straks naar het resultaat en wat ze dan precies hebben gedaan.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Re: Onderblok schade
Donderdag komt het blok binnen, dan gaan ze hem weer opbouwen, kan wel effe duren want ze doen hem tussendoor als ze even niks te doen hebben om zo de kosten voor mij te besparen
Transporter T5 2004 AXE 204 Pk
Re: Onderblok schade
Motor zit erin en loopt als een zonnetje, een uur gedraaid en nergens lekkage



Transporter T5 2004 AXE 204 Pk
- krekwakwol
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Onderblok schade
Mooi, dan kun je weer rijden en hopelijk blijft je lang probleemloos van je T5 genieten.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: Onderblok schade
Ja dat hoop ik ook, heb er even genoeg in gestopt 

Transporter T5 2004 AXE 204 Pk
Re: Onderblok schade
Mooi dat hij weer loopt! Zijn er bussen in de cilinders geplaatst?
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Re: Onderblok schade
Kop is niet eraf geweest dus dat kan ik niet zeggen, de compressie is uitstekend en de kop konden we zien dat alles nieuw is, heb een jaar garantie op het blok.
Heb revisie bedrijven gebeld en die zeiden dat ze die niet meer gaan plaatsen omdat die kunnen gaan lekken tussen de bussen
Heb revisie bedrijven gebeld en die zeiden dat ze die niet meer gaan plaatsen omdat die kunnen gaan lekken tussen de bussen
Transporter T5 2004 AXE 204 Pk