In juli 2018 min of meer het zelfde probleem maar toen zat er motorolie in het expansievat en bleek dat de oliekoeler lek was.
Toen ook gelijk de koelwaterpomp (SKF) mee laten vervangen.
Nu twee jaar later begon in aanloop naar mijn jaarlijkse onderhoudsbeurt weer het koelvloeistof niveau te zakken. Ik was iets van 300ml kwijt.
Olie + filter vervangen en de missende hoeveelheid aangevuld, echter na nog een 1200Km kreeg ik tijdens het op contact zetten een koelvloeistof niveau melding.
Kap open en ja hoor, het expansievat stond ruim onder minimum.

Olie vuldop eraf en ja hoor de Calvé zou jaloers zijn geweest.
De olievulpijp was voor 3/4 wit van de sludge en over de dop maar niets te zeggen.
Voor zover de garage heeft kunnen constateren is er geen lekkage bij de waterpomp. (na de vervangen is er in 2j nog maar 15.000Km mee gereden)
Nu mijn vragen, de 2.5 TDI AXD motor kilometerstand 174.000Km,
1- Kan het voorkomen dat de koppakking in het koelwater gedeelte doorslaat naar een olie afloop kanaal? (Ik heb geen verbrandings-gassen of extra druk in het expansie vaatje)
2- Hoe gevoelig voor kapot gaan zijn de koppakkingen van de 5 cilinder AXD motoren? (Ik ben absoluut geen trapper en zolang wij de bus hebben gekocht met 119.000Km hebben nooit een warmloper oid gehad. Uit de VW gegevens is wel bekend dat de eerste waterpomp bij 97.000km is vervangen, altijd om de 15.000km olie (506.01 0W30 + filter vervangen )
3- De cilinderkop van de AXD motor staat deze bekend om te scheuren? (dat de pomp verstuivers uitslaan is bekend)
4- Dat van de AXD motor er problemen zijn met lekkende onderblokken.
Het beloofde filmpje:
www.pa5ca.com/vw_t5/koelwater_122020.mp4
Hier loopt de motor op 2200 toeren en is lekker warm gedraaid en de olie vuldop wordt er vervolgens afgedraaid.
Zijn er forumers die soortgelijke problemen kennen, koelvloeistof die in het carter verdwijnt en hebben jullie een aanwijsbaar probleem kunnen vinden.
Probeer later nog even een filmpje te uploaden.
Ik ben heel benieuwd naar eventuele hints. Help....
Dat ik leeg loop op deze bus mogen duidelijk zijn,