Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vermogen 1.9 TD (ABL)

vragen over de T4
arjenm
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 dec 2007, 18:06
Locatie: Alblasserdam

Vermogen 1.9 TD (ABL)

Bericht door arjenm »

Al een aantal jaren rijd ik met veel plezier met een T4 met een viercilinder 1.9 td motor erin.

Ik heb problemen gehad met de motor en die bestonden eruit dat hij tussen de 2 en 3000 toeren schokte als je een klein beetje gas bijgaf. Dit probleem is verdwenen door eenmaal reinigingsvloeistof door de brandstof te doen.

Afgelopen jaar heb ik een caravan gekocht en wil nu eigenlijk wat meer vermogen uit mijn motor halen. Maar zou ik niet voor alle zekerheid eerst gewoon de verstuivers vervangen, om op dit punt geen risico te lopen.
Er staat 185.000 km op de klok van de auto. Auto is de laatste jaren veel voor relatief korte afstanden gebruikt.

Tevens heb ik wat gelezen over verstuivers met verbeterde norzels waardoor er al meer vermogen uit de motor te halen zou zijn.
Kan iemand mij daar informatie over verschaffen?

Hoe zijn jullie ervaringen met het schroeven van de brandstofpomp?
verhogen van de druk van de turbo?

en eventueel andere tips.

Alvast bedankt,

Arjen
JJ@
Berichten: 1125
Lid geworden op: 13 jun 2007, 18:35

Bericht door JJ@ »

verstuivers ken je beter laten reviseren dan vervangen .
Hoe zijn jullie ervaringen met het schroeven van de brandstofpomp?
verhogen van de druk van de turbo?
die zijn erg goed ,ga maar eens eem zoeken hier in het forum info genoeg en bij tips en truks
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Bericht door bartt4 »

ik heb een ongeblazen t4 dus een standaard 1.9 zonder turbo heb mijn brandstof pomp ook opgeschroefd ietsie meer trekkracht en hoger in toeren maar wel en zwart pluimpje( :bifun ) iest opschroeven kan maar wees wel voorzichtig met te ver gaan ivm schades
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

Het opschroeven van de brandstofpomp , en verhogen van de turbodruk is relatief simpel als je een beetje technieker bent. (Dan heb je makkelijk 80-90PK)
Heb je er geen verstand van , dan zou ik aanraden om het te laten doen door een vakman.

Een aanrader : een extra oliekoeler is zeker geen overbodige luxe bij een opgevoerde 1.9TD , zeker als ie moet gaan trekken (caravan) , want de olie kan ongemeen heet worden bij deze motoren.
Door de oliekoeler kun je de olietemperatuur toch een goeie 20° lager houden , en da's nou net de levensduur van de motor.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
arjenm
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 dec 2007, 18:06
Locatie: Alblasserdam

Bericht door arjenm »

Pascal-141 schreef:Het opschroeven van de brandstofpomp , en verhogen van de turbodruk is relatief simpel als je een beetje technieker bent. (Dan heb je makkelijk 80-90PK)
Heb je er geen verstand van , dan zou ik aanraden om het te laten doen door een vakman.

Een aanrader : een extra oliekoeler is zeker geen overbodige luxe bij een opgevoerde 1.9TD , zeker als ie moet gaan trekken (caravan) , want de olie kan ongemeen heet worden bij deze motoren.
Door de oliekoeler kun je de olietemperatuur toch een goeie 20° lager houden , en da's nou net de levensduur van de motor.
Bedankt voor de tips tot dusver, de tip van de oliekoeler ga ik zeker bekijken. Bij mijn motor is in ieder geval een koeler geplaatst bij het oliefilter, tenminste daar wordt koelvloeistof doorgepompt.

Het opschroeven ga ik in eerste instantie doen met iemand die verstand heeft van dieselmotoren, maar helaas geen vermogenstestbank.

Weet iemand in de omgeving van Rotterdam een bedrijf die dat wel heeft?

Alvast weer bedankt,

Arjen
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

arjenm schreef:Bedankt voor de tips tot dusver, de tip van de oliekoeler ga ik zeker bekijken. Bij mijn motor is in ieder geval een koeler geplaatst bij het oliefilter, tenminste daar wordt koelvloeistof doorgepompt.
Die standaard oliekoeler stelt echt niet zoveel voor , het is echt aan te raden een aparte oliekoeler (met thermostaat!) bij te monteren (bvb voor de radiator) als je de 1.9TD gaat tunen. De extra kost van de extra oliekoeler weegt niet op tegen de reparatiekosten van een in de soep gedraaide motor (omdat de olie te heet is geworden)
Door de extra oliekoeler kun je de olietemperatuur met 20° laten dalen.
Ik heb net zelf mijn 1.9TD "opgeschroeft" , en ga nu zo snel mogelijk een extra oliekoeler plaatsen (was niet op voorraad) want ik trek er regelmatig zware aanhangers mee (= extra thermische belasting)
:knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
arjenm
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 dec 2007, 18:06
Locatie: Alblasserdam

Bericht door arjenm »

Pascal-141 schreef:
arjenm schreef:Bedankt voor de tips tot dusver, de tip van de oliekoeler ga ik zeker bekijken. Bij mijn motor is in ieder geval een koeler geplaatst bij het oliefilter, tenminste daar wordt koelvloeistof doorgepompt.
Die standaard oliekoeler stelt echt niet zoveel voor , het is echt aan te raden een aparte oliekoeler (met thermostaat!) bij te monteren (bvb voor de radiator) als je de 1.9TD gaat tunen. De extra kost van de extra oliekoeler weegt niet op tegen de reparatiekosten van een in de soep gedraaide motor (omdat de olie te heet is geworden)
Door de extra oliekoeler kun je de olietemperatuur met 20° laten dalen.
Ik heb net zelf mijn 1.9TD "opgeschroeft" , en ga nu zo snel mogelijk een extra oliekoeler plaatsen (was niet op voorraad) want ik trek er regelmatig zware aanhangers mee (= extra thermische belasting)
:knipoog
Heb je voor mij een type en nummer van die oliekoeler en wat kost zo'n ding en moet er voor de montage veel aangepast worden?

Ik heb ook gehoord dat er soms nog een Intercooler opgeplaatst wordt, heb je daar ervaring mee?

Weer bedankt,


Arjen
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

1.9 td

Bericht door j.d.hukema »

Ik heb ook een 1.9 td abl. van 1999 .Nu heb ik mij laten vertellen dat er een golf motor in zit klopt dit. En dat als je de distributie riem vervangt je geen nieuwe waterpomp hoeft te plaatsen omdat deze niet door de rienm wordt aangedreven. Klopt dit.

Dick
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2213
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Bericht door Oskar 725 »

Dit van die waterpomp klopt. :toppie
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

[quote="Heb je voor mij een type en nummer van die oliekoeler en wat kost zo'n ding en moet er voor de montage veel aangepast worden?

Ik heb ook gehoord dat er soms nog een Intercooler opgeplaatst wordt, heb je daar ervaring mee?

Weer bedankt,


Arjen[/quote]

Die oliekoelers die achteraf bijgeplaatst worden ,zijn van het universele type . M.a.w. ze passen dus op iedere auto , mits de juiste adaptors.
Op http://www.racimex.de vind je deze oliekoelers , voor de 1.9TD kun je best een oliekoeler nemen met 16 rijen (art.nr.50053) . En dan heb je alleen nog een aansluitset (slangen enz), adaptor met thermostaat ( dit komt boven je oliefilter) , en eventueel een montageset (om alles te bevestigen , kan je ook zelf iets voor verzinnen als je handig bent) nodig.
Alles bij elkaar kost dat minder dan 300eur. (Als je eens rondneust , vind je zo'n kit wel voor +/- 200eur ook hoor)

Een intercooler plaatsen levert ook al gauw wat extra PK's op , afhankelijk van het model van intercooler en vooral de plaatsing ervan , kun je al gauw op 8a10PK of zelfs meer rekenen.
Laatst gewijzigd door Pascal-141 op 07 dec 2007, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 1.9 td

Bericht door Pascal-141 »

j.d.hukema schreef:Ik heb ook een 1.9 td abl. van 1999 .Nu heb ik mij laten vertellen dat er een golf motor in zit klopt dit. En dat als je de distributie riem vervangt je geen nieuwe waterpomp hoeft te plaatsen omdat deze niet door de rienm wordt aangedreven. Klopt dit.

Dick
Inderdaad , in de T4 zit (bijna) dezelfde motor als in de Golf (III) .
In de T4 is het een ABL , in een Golf is het een AAZ .
Je kan een Golfblokje zo in je T4 lepelen , alleen de carter en oliepomp even overzetten want daar zit wat verschil op. En wat ook anders is , is de oliepeilstok . Bij een T4 zit er namelijk een lange peilstok (omdat de motor zo 'diep' zit) , en bij een Golfblok zit er een kortere peilstok in . Is op zich geen probleem , je kan er zo ook bij , maar de lange peilstok van de T4 is handiger.
En de inspuitpomp heeft een iets ander deksel met een aparte regeling op. Vandaar het verschil in PK's : de T4 heeft er 68 , de Golf heeft er 75 .
Voor de rest zijn de motoren dezelfde .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
arjenm
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 dec 2007, 18:06
Locatie: Alblasserdam

Bericht door arjenm »

Pascal-141 schreef:
arjenm schreef:Bedankt voor de tips tot dusver, de tip van de oliekoeler ga ik zeker bekijken. Bij mijn motor is in ieder geval een koeler geplaatst bij het oliefilter, tenminste daar wordt koelvloeistof doorgepompt.
Die standaard oliekoeler stelt echt niet zoveel voor , het is echt aan te raden een aparte oliekoeler (met thermostaat!) bij te monteren (bvb voor de radiator) als je de 1.9TD gaat tunen. De extra kost van de extra oliekoeler weegt niet op tegen de reparatiekosten van een in de soep gedraaide motor (omdat de olie te heet is geworden)
Door de extra oliekoeler kun je de olietemperatuur met 20° laten dalen.
Ik heb net zelf mijn 1.9TD "opgeschroeft" , en ga nu zo snel mogelijk een extra oliekoeler plaatsen (was niet op voorraad) want ik trek er regelmatig zware aanhangers mee (= extra thermische belasting)
:knipoog
Aangaande de oliekoeler heb ik al wat rond zitten neuzen op het net en dat hoeft niet al te veel te kosten. Maar dat betekent dat ik een aansluiting op het blok moet maken voor de oliekoeler en dat betekent volgens mij een opzetstuk plaatsen tussen het oliefilter.
Heb ik dit juist en waar kan ik die koeler het beste plaatsen?

Bedankt,

Arjen
arjenm
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 dec 2007, 18:06
Locatie: Alblasserdam

Bericht door arjenm »

Ik heb nog wat rondgekeken en het de volgende site bekeken:
http://www.improve-tuning.nl/raceparts/Mocal/mocal.htm

hier worden een aantal oliekoeler genoemd, welke zou volgens jullie handig zijn.

Tevens is er een aansluitset bij me geintegreerde thermostaat en aansluitslagen van een meter lang.

Kan ik me zo'n set uit de voeten?

Alvast weer bedankt,

Arjen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb in Essen op de motorshow dit zien liggen:

Afbeelding

en deze:

Afbeelding

Misschien kun je er je voordeel mee doen, en anders zijn het misschien ook leuke plaatjes voor anderen :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:Ik heb in Essen op de motorshow dit zien liggen:

Afbeelding

en deze:

Afbeelding

Misschien kun je er je voordeel mee doen, en anders zijn het misschien ook leuke plaatjes voor anderen :knipoog
Ik heb die Racimex stand ook gezien , Peter . Maar helaas kon je daar niks kopen , en werden er ook geen prijzen gegeven . Mooi is dat , waarom hebben ze daar dan een stand ??? Toen ik dat vroeg , antwoordden ze me daar : "enkel om wat uitleg te geven , meneer" . Ach ja .. Dan koop ik wel bij de concurrentie :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie