Theüs schreef: 13 jan 2021, 18:49
bedankt voor het meedenken Bas,
Er zit alleen een 28 polige stekker in het instrumenten paneel geplugd met alleen maar witte draden.
Volgens mij zit de immobilizer rechts naast het instrumenten paneel achter de OBD steker gemonteerd, klopt dat?
De ECU krijgt geen groen licht van de immobiliser. Aangezien je met het elektrawerk bezig bent geweest, zijn er de volgende mogelijkheden:
-zekering van immobiliser unit niet goed teruggeplaatst
-stekker van de immobiliser module zat er losjes in, en zit er nu niet meer goed in (deze module zit rechtsachter het instrumentenpaneel)
-Stekker van de antennering zit er niet goed in
-Controleer of de transponder wel goed in de sleutel zit (lijkt een domme suggestie, maar is voor jou gratis te bekijken, voordat je betaalde dienst inschakelt).
-Wat ik zelf eens meegemaakt heb bij een Lupo. Ik verwissel het contactslot van een Lupo, vervolgens maak ik een testrit om te controleren of alles naar behoren werkt. Ik laat de sleutel achter in de auto. De eigenaar belt mij later op en zegt dat de auto 1 seconde start en uitvalt. De oplossing zat hem hierin: de kabel van de antenneleesring (dit is een coaxkabel) een andere route laten nemen, vanwege elektromagnetische interferentie van omliggende draden.
Dit zijn mogelijke oorzaken die te maken kunnen hebben met het werk dat je gedaan hebt.
Los daarvan zijn er nog meer mogelijkheden:
-Immobiliser module defect na loskoppelen accu (is geen zeldzaam verschijnsel in het algemeen bij modules)
-immobiliser module raakt zijn gegevens kwijt na loskoppelen en aansluiten van accu (komt ook wel eens voor bij modules).
-ECU defect, na loskoppelen accu. Kans is 1 op de 100.000, maar sommige mensen winnen een loterij met die kans.
-Antennering defect
De eerste categorie die ik je heb gegeven, kun je zelf zonder kosten te maken nagaan. Als je wil, kan ik voor je opzoeken welke zekering van de immobiliser module is. heb dan wel je VIN nodig in de PM.
Mocht je het zelf niet kunnen oplossen, moet je toch echt met VCDS bezig gaan.