Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Deursloten sluiten vanzelf

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 341
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Deursloten sluiten vanzelf

Bericht door Martens-Tvier »

Het viel me sinds gister op bij dat onze 2003 T4 California vanzelf de sloten dichtgaan, als er 1 deur open staat…?. Het gebeurt na ongeveer 10-20 seconden.
Ik kon het in ieder geval reproduceren als de achterklep, of de schuifdeur open stond.
Met alle deuren dicht blijven de sloten open. (Tot je de boel zelf afsluit).

Heb ik de boel per ongeluk in een bepaalde mode gezet?
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Deursloten sluiten vanzelf

Bericht door Multivan Generation »

Dit is toch auto gerelateerd en niet specifiek camper gerelateerd?
Ik denk dat dit topic beter in T4 forum als in T4 camper gedeelte past.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 341
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Deursloten sluiten vanzelf

Bericht door Martens-Tvier »

Multivan Generation schreef: 14 feb 2022, 22:21 Dit is toch auto gerelateerd en niet specifiek camper gerelateerd?
Ik denk dat dit topic beter in T4 forum als in T4 camper gedeelte past.
Mogelijk, maar zolang ik de oorzaak niet weet, zou het theoretisch alleen bij de campervariant kunnen voorkomen. Bij mij wel in ieder geval ;-)
Als het per-se in het "T4-deel" thuis hoort, mogen de mods het verplaatsen. In de praktijk staan de onderwerpen wel vaker in "het verkeerde" deel van het T4 forum.
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Deursloten sluiten vanzelf

Bericht door Hanz »

De sloten van een California verschillen niet van die van een gewone bus, geen speciale functies of opties. Er is ook geen andere mode die je kan instellen.
Gebeurt het bij alle deuren of alleen bij de schuifdeur en de achterklep?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 341
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Deursloten sluiten vanzelf

Bericht door Martens-Tvier »

Hanz schreef: 15 feb 2022, 12:41 De sloten van een California verschillen niet van die van een gewone bus, geen speciale functies of opties. Er is ook geen andere mode die je kan instellen.
Gebeurt het bij alle deuren of alleen bij de schuifdeur en de achterklep?
Ik zag het afgelopen weekend bij de schuifdeur en achterklep. Zal binnenkort de andere condities proberen.
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Deursloten sluiten vanzelf

Bericht door Hanz »

In de achterklep kan de sleutel in drie posities:
horizontaal: klep doet mee met centrale vergrendeling
verticaal: klep blijft dicht als met cv de andere deuren geopend worden
schuin naar rechts: klep kan open terwijl de andere deuren op slot blijven. In deze positie kan je de sleutel ook niet uit het slot halen.
Ik heb het bij mijn bus geprobeerd maar geen enkele stand heeft invloed op openen en sluiten van de andere deuren.
Dit zal waarschijnlijk dus ook niets met jouw probleem te maken hebben maar je kunt er even naar kijken om het uit te sluiten
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Deursloten sluiten vanzelf

Bericht door Multivan Generation »

Wij hebben dit op vakantie gehad,
en waren toen HEEL erg blij,
dat onze dochter nog binnen in de auto was..
Want de sleutel lag nog binnen.
Na het vervangen van de deurveertjes was dat toen gefixt.

Maar kijk ook de kabelbomen in de manchet tussen portier en carrosserie,
op beschadigingen van het isolatie materiaal.

Groetjes en succes..

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 341
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Deursloten sluiten vanzelf

Bericht door Martens-Tvier »

Multivan Generation schreef: 15 feb 2022, 15:42 Na het vervangen van de deurveertjes was dat toen gefixt.

Maar kijk ook de kabelbomen in de manchet tussen portier en carrosserie,
op beschadigingen van het isolatie materiaal.

Groetjes en succes..

Peter
Dank! Stel dat het idd een deurveertje is; zouden de deuren dan ook "spontaan" op slot moeten gaan als ik alle deuren dicht heb (maar niet afgesloten)?
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Deursloten sluiten vanzelf

Bericht door Hanz »

Multivan Generation schreef: 15 feb 2022, 15:42 Wij hebben dit op vakantie gehad,
en waren toen HEEL erg blij,
dat onze dochter nog binnen in de auto was..
Want de sleutel lag nog binnen.
Bij mij gebeurde het toen ik bij de garage stond en mijn garagist kreeg met wat gepruts de deur gelukkig weer open. Sindsdien altijd de sleutel mee als ik uit de auto stap
Multivan Generation schreef: 15 feb 2022, 15:42 Na het vervangen van de deurveertjes was dat toen gefixt.
Heb ik ook even aan gedacht Peter maar lijkt niet logisch dat dit het probleem is gezien de beschrijving van de topic starter.

Multivan Generation schreef: 15 feb 2022, 15:42 Maar kijk ook de kabelbomen in de manchet tussen portier en carrosserie,
op beschadigingen van het isolatie materiaal.
Daar zou ik het ook eerder zoeken. De kortsluitingen die daar ontstaan door beschadigde draden kunnen de vreemdste storingen opleveren.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Deursloten sluiten vanzelf

Bericht door kroonhome »

Bij onze T4 uit 2003 is het zo dat wanneer de deuren van slot gehaald worden met de afstandsbediening en de deuren niet binnen 30 seconden geopend worden deze weer automatisch op slot gaan, is een beveiliging wanneer er per ongeluk de afstandsbediening gebruikt wordt terwijl men de deuren niet wil openen.
Dit gebeurt ook wanneer de deurschakelaar geen contact maakt bij het openen van de deur, immers is dan de situatie hetzelfde wanneer er geen deuren geopend worden.
Dus de deurcontactschakelaar controleren van de deur die geopend wordt na het ontgrendelen van de sloten, maakt deze goed contact?
Groetjes,
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Deursloten sluiten vanzelf

Bericht door Hanz »

Dan zou hij weer op slot gaan als er geen deur open gaat maar juist met alle deuren dicht gebeurt het niet.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 341
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Deursloten sluiten vanzelf

Bericht door Martens-Tvier »

Ik heb inmiddels twee veertjes van forumgenoot Peter in de post gehad, waarvoor dank.
Het is helaas nog niet echt geschikt weer om ermee aan de slag te gaan.....
Tot die tijd: is er een manier om uit te vinden welke deur(slot) het probleem geeft? Voorzichtig aan het palletje frummelen? iets anders?
(voordat ik alle deuren ontdoe van de bekleding enz...)

Dank alvast!
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Deursloten sluiten vanzelf

Bericht door Hanz »

Het kan natuurlijk geen kwaad om een paar veertjes op voorraad te hebben maar als ik de verschijnselen die je beschrijft goed lees dan ben ik bang dat het niet aan een deurveertje ligt. Andere deuren open heeft geen invloed op het veertje. Bij een kapot veertje duurt het ook geen 10-20 seconden. En ook bij alle deuren dicht geeft een kapot veertje problemen.
Als het wel een kapot veertje is: ga in de auto zitten, doe de deuren op slot en probeer ze te openen door een van de deurpalletjes omhoog te trekken. Als bij die deur het veertje kapot is valt het palletje weer naar beneden en gaan de deuren weer op slot. En anders bij de bestuurderskant beginnen. Die deur wordt het meest gebruikt, dus veertje daar zal eerder slijten.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 765
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Deursloten sluiten vanzelf

Bericht door limburger »

probleem kan ook in de centrale vergrendeling zitten, de motortjes in de voordeuren zijn masters en geven de stand door aan de andere motoren, in de schuifdeur en achterdeur/klep zitten slaves, deze volgen alleen de voorste op en geven geen signaal terug. kabelbreuk bij de voordeuren of master motortjes die zwaar lopen of last van corrosie hebben kunnen wazige problemen geven.

:driveT4 :T44EVER
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 341
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Deursloten sluiten vanzelf

Bericht door Martens-Tvier »

Net ff geprobeerd na een ritje: uitstappen en deuren dicht maar niet op slot: de sloten blijven “open”….
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Plaats reactie