Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Bosch CP 4 hogedrukinspuitpomp
Bosch CP 4 hogedrukinspuitpomp
Beste mensen,
Heeft iemand van jullie de Bosch CP 4 hogedrukinspuitpomp preventief laten vervangen. Iemand in ons dorp met een T5 heeft door de constructiefout in dit type pomp nu een reparatie van minimaal € 6000,-
Heeft iemand van jullie de Bosch CP 4 hogedrukinspuitpomp preventief laten vervangen. Iemand in ons dorp met een T5 heeft door de constructiefout in dit type pomp nu een reparatie van minimaal € 6000,-
Laatst gewijzigd door ruudbrouw op 03 okt 2022, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Bosch CP hogedrukinspuitpomp


Maar als het preventief is is het een heel stuk minder.
Re: Bosch CP 4 hogedrukinspuitpomp
Bij onze vorige bus is de hogedrukpomp stukgelopen. Reparatie met een gebruikte pomp kostte toen (ruim 2 jaar geleden) ca. € 2500,-
Verder geen schade aan de motor.
Verder geen schade aan de motor.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
- krekwakwol
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Bosch CP 4 hogedrukinspuitpomp
Misschien even makkelijk om motortype er bij te vermelden.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: Bosch CP 4 hogedrukinspuitpomp
Onze bus is een 62 Kw uitvoering van 2010
Re: Bosch CP 4 hogedrukinspuitpomp
Onze was een cfca biTdi, dus wel een andere motor.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
- Multivan Generation
- Berichten: 34478
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Bosch CP 4 hogedrukinspuitpomp
Kun je hier wat meer over vertellen?ruudbrouw schreef: 03 okt 2022, 18:03 Beste mensen,
Heeft iemand van jullie de Bosch CP 4 hogedrukinspuitpomp preventief laten vervangen. Iemand in ons dorp met een T5 heeft door de constructiefout in dit type pomp nu een reparatie van minimaal € 6000,-
Heb je een linkje met technische achtergrond informatie over die pomp en wat de constructie fout precies inhoudt?
Alvast dank.
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Bosch CP 4 hogedrukinspuitpomp
Ik vind het een bijzonder verhaal mbt ‘constructiefout’.
Het is in de regel zo, bij ALLE CR diesels van alle merken, als er iets stuk is gelopen in het brandstofsysteem en er gruis/spaanders inzitten word het voorgeschreven om alle componenten van het hogedruk dieselsysteem te vervangen.
Dus de hogedrukpomp, verstuivers, brandstofrail, sensoren etc.
Het is in de regel zo, bij ALLE CR diesels van alle merken, als er iets stuk is gelopen in het brandstofsysteem en er gruis/spaanders inzitten word het voorgeschreven om alle componenten van het hogedruk dieselsysteem te vervangen.
Dus de hogedrukpomp, verstuivers, brandstofrail, sensoren etc.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Re: Bosch CP 4 hogedrukinspuitpomp
Iets gelezen over de binnencoating die hoge drukpomp niet goed is en bij bepaalde km stand loslaat met gevolgen. Niet alleen vw maar ook audi etc schijnen daar met bepaalde productie reeksen last van te kunnen hebben. Jouw daarover iets bekend Erdem?
- Multivan Generation
- Berichten: 34478
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Bosch CP 4 hogedrukinspuitpomp
https://www.dieseltechmag.com/2017/12/c ... e-cp4-time
https://www.dieselhub.com/tech/bosch-cp ... ilure.html
En verder is de brandstofpomp gevoeliger voor uitval als deze, alleen verantwoordelijk is voor het opzuigen uit de tank en de hoge druk distributie naar de verstuivers/piëzo-nozzles. Dit is bij een T5-GP niet het geval, want daar zit in de tank een extra opvoerpomp !
Dus ik denk dat die beste meneer gewoon pech heeft gehad.
Maar goed dat je dit voor het voetlicht hebt gebracht
Dus de brandstof en de addities in Europa zijn beter als in de USThe Cause of the CP4 Failures: Lack of Lubricity in the Fuel
The Bosch CP4 fuel pump has an unusually high failure rate in the U.S., upwards of 7%, when compared to 1% failure rate in Europe.

https://www.dieselhub.com/tech/bosch-cp ... ilure.html
En verder is de brandstofpomp gevoeliger voor uitval als deze, alleen verantwoordelijk is voor het opzuigen uit de tank en de hoge druk distributie naar de verstuivers/piëzo-nozzles. Dit is bij een T5-GP niet het geval, want daar zit in de tank een extra opvoerpomp !
Dus ik denk dat die beste meneer gewoon pech heeft gehad.
Maar goed dat je dit voor het voetlicht hebt gebracht

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Bosch CP 4 hogedrukinspuitpomp
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5393118Multivan Generation schreef: 04 okt 2022, 08:54Kun je hier wat meer over vertellen?ruudbrouw schreef: 03 okt 2022, 18:03 Beste mensen,
Heeft iemand van jullie de Bosch CP 4 hogedrukinspuitpomp preventief laten vervangen. Iemand in ons dorp met een T5 heeft door de constructiefout in dit type pomp nu een reparatie van minimaal € 6000,-
Heb je een linkje met technische achtergrond informatie over die pomp en wat de constructie fout precies inhoudt?
Alvast dank.
Groetjes Peter
Re: Bosch CP 4 hogedrukinspuitpomp
In totaal staan er 4 flimpjes .
Re: Bosch CP 4 hogedrukinspuitpomp
Er zijn ruwweg 2 soorten hogedruk diesel pompen:
Excenterpompen (bv. de oerdegelijke CP3) en plunjerpompen zoals de CP4.
De CP4 kent twee specifieke problemen: De hogere piekspanning in het materiaal (contactvlak met nok),
met als gevolg materiaalvermoeiing, en het "verspringen/dwars staan" van de plunjer. Dit laatste probleem
is met een borging verholpen via een stille modificatie vanaf circa 2015.
Ingenieurs zouden dit een ontwerpfout noemen.
Alle typen hogedruk diesel pompen hebben last van extra slijtage bij water in diesel of slechte kwaliteit diesel,
dus ja, premium diesel tanken staat niet voor niets als advies in je (mijn) boekje.
Excenterpompen (bv. de oerdegelijke CP3) en plunjerpompen zoals de CP4.
De CP4 kent twee specifieke problemen: De hogere piekspanning in het materiaal (contactvlak met nok),
met als gevolg materiaalvermoeiing, en het "verspringen/dwars staan" van de plunjer. Dit laatste probleem
is met een borging verholpen via een stille modificatie vanaf circa 2015.
Ingenieurs zouden dit een ontwerpfout noemen.
Alle typen hogedruk diesel pompen hebben last van extra slijtage bij water in diesel of slechte kwaliteit diesel,
dus ja, premium diesel tanken staat niet voor niets als advies in je (mijn) boekje.
t2 1584cc 35 kW->t4 1896cc 50 kW-> Vito 2143cc OM651(reduziert)100 kW