Mijn t4 start niet meer

vragen over de T4
Plaats reactie
_firewheels
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 sep 2022, 21:53

Mijn t4 start niet meer

Bericht door _firewheels »

Hoi Iedereen,

Inmiddels zo'n 8 maanden geleden heb ik mijn eerste t4 busje gekocht via marktplaats (Uit 1996 met een 2.4L motor). Hij zag er nog niet bepaald mooi uit maar reed eigenlijk super lekker zonder problemen. Ben ook langs de garage geweest om hem een grote onderhoudsbeurt te geven. En volgens de garagemonteur moest er een nieuwe uitlaat onder. Dat was behoorlijk prijzig (zo'n 800 euro). Maar vond dat het toen waard aangezien ik graag nog vele jaren plezier met mijn busje wil hebben. Daarnaast heeft hij toen ook de accu nog even gemeten en hij zij dat hij nog prima in orde was

Toen was het budget wel even op en heb ik mijn t4 helaas ongeveer 4 maanden geleden geschorst en er ook niet meer mee gereden.
Nou heeft hij deze winter dus eigenlijk helemaal stilgestaan in de vries en de kou. En ik krijg hem nu helaas niet meer gestart.
Ik denk zelf dat de accu leeg is gelopen.

Toen ik hem de eerste paar keer probeerde te starten hoorde je nog wel een geluid (alsof er iets aan het draaien was) Maar dat geluid hoor ik nu ook niet meer.

Ik heb geprobeerd om met startkabels hem weer aan de praat te krijgen maar dat heeft helaas nog niet gewerkt. Ik had de startkabels aangesloten op een kleinere toyota yaris van een familielid. Vervolgens heeft die toyota zo'n 10 minuten gedraaid en af en toe het gaspedaal even ingedrukt.
Toen ik vervolgens het busje probeerde te starten deed deze nog steeds niks. Geen enkel geluidje. Wel brannde de lampjes in het dashboard maar de motor gaf geen enkel geluid.

Mijn vraag is wat nu eigenlijk de beste vervolgstappen zouden zijn. Zou ik hiervoor het beste een monteur aan huis laten komen of zijn er mischien nog andere dingen die ik kan proberen? Heb zelf nog niet veel verstand van auto's en motoren maar vind het wel onwijs interresant en vind het leuk om dingen te proberen.
Ik ben bang dat wanneer ik iemand van de anwb of van een garage laat langskomen bij mij thuis dat ik dan torenhoge kosten ga krijgen. Het zou het wel waard zijn natuurlijk maar mischien dat iemand nog goede tips heeft voordat ik daaran begin:)

Ik heb hier een filmpje bijgevoegd van het starten en een foto van het busje en de motorkap:
Video van het starten:

En een foto van het busje en de motorkap:
Het busje
Het busje
De motorkap open
De motorkap open
Nieuwe eigenaar van een t4
T4Twin0182
Berichten: 175
Lid geworden op: 30 sep 2021, 20:38

Re: Mijn t4 start niet meer

Bericht door T4Twin0182 »

Even met een hamer een goeie tik geven op de startmotor.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4821
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Mijn t4 start niet meer

Bericht door Hanz »

1. Welkom op het forum.
2. Meet eerst de spanning die de accu levert. Dan weet je of het daar aan ligt
3. Als de spanning te laag is, koop een eenvoudige acculader en hang de accu daar aan tot hij weer volledig geladen is.
Met een beetje geluk is het daarmee opgelost en een acculader is goedkoper dan een monteur en altijd handig om te hebben.
4. Met de accu van zo'n kleine auto als een Yaris krijg je deze diesel niet aan de praat.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
_firewheels
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 sep 2022, 21:53

Re: Mijn t4 start niet meer

Bericht door _firewheels »

Hanz schreef: 12 feb 2023, 17:03 1. Welkom op het forum.
2. Meet eerst de spanning die de accu levert. Dan weet je of het daar aan ligt
3. Als de spanning te laag is, koop een eenvoudige acculader en hang de accu daar aan tot hij weer volledig geladen is.
Met een beetje geluk is het daarmee opgelost en een acculader is goedkoper dan een monteur en altijd handig om te hebben.
4. Met de accu van zo'n kleine auto als een Yaris krijg je deze diesel niet aan de praat.


Hi Hanz,
Dankjewel voor je reactie.
Ik ga eens opzoek naar een accumeter en een acculader. Hopelijk lost dat het probleem op.
Mvg
Nieuwe eigenaar van een t4
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4821
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Mijn t4 start niet meer

Bericht door Hanz »

Om de accuspanning te meten heb je aan een simpele multimeter genoeg. Voor 10 tot 20 euro te koop bij bol en bij elke bouwmarkt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3689
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Mijn t4 start niet meer

Bericht door krekwakwol »

Ben je geen lid van de Wegenwacht? Zoja en je hebt ook woonplaats service, gewoon bellen, dan krijg je geen rekening.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3689
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Mijn t4 start niet meer

Bericht door krekwakwol »

Hanz schreef: 12 feb 2023, 18:52 Om de accuspanning te meten heb je aan een simpele multimeter genoeg. Voor 10 tot 20 euro te koop bij bol en bij elke bouwmarkt.
Of bij een handige buurman, die heeft mijn buurman ook :toppie
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4821
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Mijn t4 start niet meer

Bericht door Hanz »

Vraag dan meteen of die buurman ook een acculader heeft, dan ben je in één keer klaar.
Maar even serieus: bij deze oudere auto's is het verstandig om in ieder geval een multimeter als standaard uitrusting in de auto te hebben.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33812
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Mijn t4 start niet meer

Bericht door Multivan Generation »

_firewheels schreef: 12 feb 2023, 15:53

En een foto van het busje en de motorkap:
IMG_0623.jpg

IMG_0624.jpg
Ik zou BA Baracus even vragen, die is nogal handig..

Afbeelding
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
_firewheels
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 sep 2022, 21:53

Re: Mijn t4 start niet meer

Bericht door _firewheels »

Update:
Na het meten met een multimeter gaf deze een spanning van 5 volt terug. Dat is natuurlijk niet genoeg :bonk .
Na een nachtje aan de acculader te hebben gezetten startte hij vandaag weer!
Dankjewel voor de adviezen.
Nieuwe eigenaar van een t4
_firewheels
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 sep 2022, 21:53

Re: Mijn t4 start niet meer

Bericht door _firewheels »

Multivan Generation schreef: 12 feb 2023, 21:44
_firewheels schreef: 12 feb 2023, 15:53

En een foto van het busje en de motorkap:
IMG_0623.jpg

IMG_0624.jpg
Ik zou BA Baracus even vragen, die is nogal handig..

Afbeelding

Dankjewel "B.A." Baracus!
Nieuwe eigenaar van een t4
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4821
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Mijn t4 start niet meer

Bericht door Hanz »

Soms is het leven gelukkig heel eenvoudig. Mooi dat het opgelost is.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 712
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: Mijn t4 start niet meer

Bericht door websurfer »

5V is wel erg leeg m.i.

Ik zou de komende tijd de accu wel even in de gaten houden en op het ergste voorbereid zijn (accu defect )
blijft alles werken dan valt het allemaal mee viel en mocht toch gebeuren( weer niet starten) dan wist je al dat het er mogelijk aan zat te komen :toppie
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 667
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Mijn t4 start niet meer

Bericht door Jan anno NU »

Als je een accu tot 5 volt laat zakken kan het zomaar over zijn met dat ding , hang er af en toe eens een lader aan bij lange stilstand .
En een klein beetje sluipverbruik ontkom je vaak niet aan , dus een accupool los halen scheelt ook weer.

En 800 euro voor een uitlaat?
Dat betaalde ik voor een rvs exemplaar op maat gemaakt en gemonteerd, met midden en eind demper.

Dat was dan wel in 2010.
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Mijn t4 start niet meer

Bericht door sgsdebruijn »

Multivan Generation schreef: 12 feb 2023, 21:44
_firewheels schreef: 12 feb 2023, 15:53

En een foto van het busje en de motorkap:
IMG_0623.jpg

IMG_0624.jpg
Ik zou BA Baracus even vragen, die is nogal handig..

Afbeelding
Hardhandig bedoel je :yes
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Plaats reactie