Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Elektra storingen na Climatronic ombouw

vragen over de T4
Plaats reactie
dutchmk1caddy
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mei 2023, 15:54

Elektra storingen na Climatronic ombouw

Bericht door dutchmk1caddy »

Alvast excuses voor mijn lange bericht, het is onmogelijk om dit kort te houden. Ik heb mijn best gedaan om het zo overzichtelijk en duidelijk mogelijk te formuleren. Alvast heel erg bedankt voor uw tijd!

Betreft: VW transporter T4 2.5tdi AJT Bouwjaar 2000

Wat hebben we gedaan: We hebben een complete Climatronic ombouw in Duitsland gekocht. Hebben alle aanbouwdelen zonder problemen op de bus geschroefd. Waar het mis gaat is de dashboard kabelboom, deze hebben we ook moeten vervangen voor alle aansluitingen van de nieuwe airco. Deze kabelboom hebben we bij de ombouw gekregen en betreft de lange blauwe stekker, en de groene stekker(deze groene had onze originele boom niet).

Na deze ombouw naar Climatronic heeft onze bus storingen in de elektra zitten.

Het grootte probleem is dat de storingen zo sporadisch/willekeurig zijn dat het gewoon niet lukt om het te lokaliseren.

In eerste instantie hadden we het probleem dat onze bus wel wou starten maar na een 1 seconde viel deze weer uit. Uitlezen met VAG-COM gaf aan dat de motormodule niet beschikbaar was. Na onderzoek kwamen we erachter dat de WFS(startblokkering niet werkte). De stekker voor klem 15 was niet aangesloten, hier hadden we ook geen contra stekker voor, dus hebben we met een krokkendillen clipje op klem 15 gezet. Wederom starten de bus niet, toen we deze vervolgens op klem 30 aansloten hadden we wel succes! De bus starten weer en alles werkte top! Bij het uitlezen kon ik wel wederom niet in de motormodule….vreemd!

Nou fijn, de bus deed het weer en we konden beginnen met het terugbouwen van het dashboard en alle overige onderdelen. Mijn vader en ik hadden afgesproken om na iedere stap te controleren of de bus het nog deed, om zo uit te sluiten dat het niet aan een los kabeltje of slecht contact ligt. En je raad het al! tijdens onze eerste controle: 1 seconde lopen en uit!. Heel vreemd, wij stekkers gecontroleerd alles goed. Ook ons krokodillen clipje erin en eruit, en proberen weer: en ja hoor de bus start weer. Toen hadden we het vermoeden dat de klem 15 iets te maken heeft met het starten van het leesproces van de spoel, en dat als deze op klem 30 zit dat hij constant leest, en dus geen sleutel detecteert.

Toen zijn we verder gaan bouwen met regelmatig controleren of de bus nog liep. De resultaten hiervan zijn echt super willekeurig de ene keer starten hij wel en de andere keer niet. Hierbij kwamen we erachter dat het toch niet aan de klem 30 lag want na het los halen en vast zetten starten hij nog steeds niet. We zijn echt heel lang bezig geweest maar kunnen gewoon niet achterhalen wat wij anders doen en wat ervoor zou kunnen zorgen dat hij de ene keer wel start en dan weer niet.

Flink verslagen zijn we toch maar verder gegaan met het terugbouwen van alle onderdelen, toen we bijna klaar waren met alles besloten we om toch nog een keer te proberen te starten: En nu wordt het helemaal gek:
-De bus startte zonder problemen
-Er branden helemaal geen gloeilampje.(terwijl de motor koud was, en dus wel voor zou moeten gloeien)
-De toerenteller doet het niet, terwijl deze alle succesvolle startpogingen hiervoor het wel deed.
-Het olielampje begon met knipperen
-Het indicatielampje voor versleten remblokken begon te branden.
-Er klinkt een luide piep tijdens het starten.

Ook kon ik voor het eerst sinds de ombouw weer met VAG-com de motormodule lezen, hierbij zag ik ook een hoop nieuwe storingen die nog niet eerder naar voren waren gekomen:
In module 1 engine:
17664 - Engine Coolant Temp Sensor (G62)
P1256 - 35-10 - Open or Short to Plus - Intermittent
18058 - Powertrain Data Bus
P1650 - 35-10 - Missing Message from Instrument Cluster - Intermittent
17978 - Engine Start Blocked by Immobilizer
P1570 - 35-10 - - Intermittent
18062 - Please check DTC Memory of Instrument Cluster
P1654 - 35-10 - - Intermittent
17849 - EGR Valve (N18)
P1441 - 35-10 - Open Circuit or Short to Ground – Intermittent
In module 17 Instruments:
00562 - Sensor for Oil Level/Temperature (G266)
30-00 - Open or Short to Plus
01314 - Engine Control Module
49-00 - No Communications
In module 19 CAN Gateway:
01314 - Engine Control Module
49-00 - No Communications
In module 25 Immobilizer
01128 - Immobilizer Pickup Coil (D2)
35-00 - -
01314 - Engine Control Module
65-10 - Unauthorized - Intermittent
01176 - Key
07-00 - Signal too Low


Hierna hebben we misschien wel 20x geprobeerd om de bus opnieuw te starten en telkens hebben we succes en start hij zonder problemen. Wel nog steeds zonder toerenteller, gloeilampje, en met versleten remblokken en olie indicator. We hebben ook een stukje proefgereden, de bus rijdt prima, de KM-teller, koeltemperatuur, en tank meter werken wel allemaal, alleen de toerenteller niet.

Wat verder ook erg opvallend is dat de radio(die ook op de vervangen kabelboom zit aangesloten) zijn geheugen niet vast houdt. Wat dus waarschijnlijk betekent dat deze geen stroom meer krijgt met sleutel uit.

Deze foutcode hebben we al sinds het begin van de ombouw, 01314 - Engine Control Module 49-00 - No Communications en lijkt ook niet over te gaan.

We hebben inmiddels ook een sleutelvrije ecu aangeschaft die hopelijk aankomende dinsdag/woensdag hier is. Hiermee kunnen we de problemen met de startblokkering uitsluiten echter zijn hiermee de nieuwe problemen met de toerenteller, olie/sensor, ontbrekende gloeilampje natuurlijk niet verholpen.

Wij zijn werkelijk het spoor bijster en snappen niet meer wat het probleem nou kan zijn, mijn vermoeden gaat uit naar iets ECU, K-lijn, data gerelateerd probleem omdat de symptomen zo sporadisch zijn.

Wat een flinke sleutelklus zou moeten zijn is veranderd in een elektra nachtmerrie. Hopelijk ziet u iets in onze problemen symptomen kan u ons in de juiste richting wijzen.

Met vriendelijke groet,

Wouter & Leon
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3677
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Elektra storingen na Climatronic ombouw

Bericht door krekwakwol »

Welkom hier Wouter en Leon.

Wat een klus zeg, niet dat ik je helpen kan, ik had na de eerste helft van je verhaal al zoiets, zulke projecten begin ik al niet aan, maar ik hoop dat je er uit komt.

We hebben trouwens ook een voorstel topic, waar je ook even een paar foto's van je bus kunt plaatsen en je je kunt introduceren,
viewforum.php?f=11
overigens niet verplicht hoor, maar komt even anders binnen, maar dat is mijn mening.

Maar heel veel succes bij jullie project en ik hoop dat er hier mensen zijn die je wel verder kunnen helpen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Elektra storingen na Climatronic ombouw

Bericht door René »

Stekkers achterop zekering kast aandrukken ( twee blauwe die van zekering kast naar tellerunit gaat) ivm slecht contact.
Gaat gepaard met geen toerenteller en oliedruklampje.

Mooi projekt, nu ook al diverse keren uitgevoerd maar dan zonder alle storingen die je beschrijft.

René
Plaats reactie