Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verschil in snelheid op teller bij 17" of 18" banden?

vragen over de T6
Plaats reactie
luc446
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 jan 2007, 20:06
Locatie: Oud-Turnhout

Verschil in snelheid op teller bij 17" of 18" banden?

Bericht door luc446 »

Hallo,

ik heb een T6.1 gekocht waar de originele 17" stalen velgen onder liggen. Ik wil graag 17- of 18"
multivan velgen of dergelijke plaatsen. Bij mijn T4 merkte ik dat bij overschakelen van de originele
15" velgen naar 16" multivan velgen de snelheid op de teller met 4km per uur toenam en zo goed als helemaal
juist was met de GPS. Is dit ook zo bij 17" naar 18". Iemand ervaring?

Groeten,
Luc :T6NOLESS
Groetjes
Luc, Els, Kaatje & Billie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Verschil in snelheid op teller bij 17" of 18" banden?

Bericht door Hanz »

Dat hangt er helemaal vanaf welke banden je er om legt. Uiteindelijk bepaalt de omtrek van de band de nauwkeurigheid van de snelheidsmeter en niet de velgmaat. Zoek op het internet maar eens naar 'afrolomtrek' dan vind je rekentools waarmee je de verschillen in omtrek van banden kunt berekenen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 864
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Verschil in snelheid op teller bij 17" of 18" banden?

Bericht door SyncRoon »

https://reifenrechner.at/

Ik gebruik ook een kilometer registratie app. Daar merk je ook dat er verschil in registratie zit bij wisselende bandenmaten.

De snelheidsmeter van mijn T5 geeft op standaard 215/65R16 ca. 9% te weinig aan tegenover GPS. (bij 110 op teller 101 op GPS) maar de kilometers kloppen met de rit administratie app...... Met de 235/70R16 rij ik bij 100km/u op de teller 101 km GPS. Nu wijkt de rit administratie via de app af, elke keer ca. 9% teveel km ten opzichte van de kilometerteller.....

Grotere banden/wielen maken de marge in de snelheidsmeter lager maar vergroten de afwijking in de kilometerteller. (teller geeft minder aan dan de werkelijk afgelegde afstand)
Groet, Ronald
Beckontheroad
Berichten: 2137
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Verschil in snelheid op teller bij 17" of 18" banden?

Bericht door Beckontheroad »

SyncRoon schreef: 01 jul 2023, 17:35 https://reifenrechner.at/

Ik gebruik ook een kilometer registratie app. Daar merk je ook dat er verschil in registratie zit bij wisselende bandenmaten.

De snelheidsmeter van mijn T5 geeft op standaard 215/65R16 ca. 9% te weinig aan tegenover GPS. (bij 110 op teller 101 op GPS) maar de kilometers kloppen met de rit administratie app...... Met de 235/70R16 rij ik bij 100km/u op de teller 101 km GPS. Nu wijkt de rit administratie via de app af, elke keer ca. 9% teveel km ten opzichte van de kilometerteller.....

Grotere banden/wielen maken de marge in de snelheidsmeter lager maar vergroten de afwijking in de kilometerteller. (teller geeft minder aan dan de werkelijk afgelegde afstand)
Zou zeggen dat je teller teveel aangeeft tov je gps..
Wordt meer naarmate je banden verder slijten
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Verschil in snelheid op teller bij 17" of 18" banden?

Bericht door Hanz »

Voor mijn t4 is de standaard bandenmaat 195/70-15. Ik heb eronder banden 225/60-16. De afrolomtrek daarvan is 3,4% groter maar de snelheidsmeter klopt nu exact met de GPS. Het aantal gereden kilometers op de klok is wel 3 % te laag maar die krijgt, dacht ik, het signaal ergens anders vandaan.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Verschil in snelheid op teller bij 17" of 18" banden?

Bericht door Multivan Generation »

https://tire-calc.com/

zet je huidige bandenmaat er in,
en je nieuwe bandenmaat
en nadien weet je een stuk meer.
Kijk bij een nieuwe bandenmaat ook even goed naar de loadindex of die wel voldoende is.

Succes
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 864
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Verschil in snelheid op teller bij 17" of 18" banden?

Bericht door SyncRoon »

Beckontheroad schreef: 01 jul 2023, 17:50
Zou zeggen dat je teller teveel aangeeft tov je gps..
Wordt meer naarmate je banden verder slijten
denk daar maar nog eens over na.... verschil snelheidmeter en kilometerteller..... en afrolomtrek in verhouding tot omwentelingen bij dezelfde GPS snelheid
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 864
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Verschil in snelheid op teller bij 17" of 18" banden?

Bericht door SyncRoon »

Multivan Generation schreef: 01 jul 2023, 18:13 https://tire-calc.com/

Kijk bij een nieuwe bandenmaat ook even goed naar de loadindex of die wel voldoende is.

Succes
Groeten Peter
Let erop dat de bandencalculatoren uit gaan van de snelheidsweergave op de snelheidsmeter, zonder de 'marge' die erin gebouwd zit. Aan je GPS snelheid kan je natuurlijk geen rechten ontlenen maar deze komt vaak meer bij de werkelijkheid. Je kan dus zelf 'ijken' hoe je snelheidsmeter afwijkt ten opzichte van de bandenmaten en bv ook bij de radar snelheidsmeters die langs de weg staan. Beter niet bij de laserguns, trajectcontroles of snelheidscamera's. Naast Loadindex heb je ook een Snelheidscodering waar in het buitenland toch ook wel naar gekeken wordt.
Groet, Ronald
Beckontheroad
Berichten: 2137
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Verschil in snelheid op teller bij 17" of 18" banden?

Bericht door Beckontheroad »

Rij daarom tegenwoordig uitsluitend op de gps- snelheid, en geen bekeuringen..

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Verschil in snelheid op teller bij 17" of 18" banden?

Bericht door Hanz »

Mijn Garmin navigatie kent van vrijwel alle wegen in Europa de maximum snelheid en de snelheid op het scherm kleurt rood als ik te hard rij. En in het Verenigd Koninkrijk schakelt hij automatisch om van kilometers naar miles. Hoef je niet steeds te rekenen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Beckontheroad
Berichten: 2137
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Verschil in snelheid op teller bij 17" of 18" banden?

Bericht door Beckontheroad »

Hanz schreef: 01 jul 2023, 19:01 Mijn Garmin navigatie kent van vrijwel alle wegen in Europa de maximum snelheid en de snelheid op het scherm kleurt rood als ik te hard rij. En in het Verenigd Koninkrijk schakelt hij automatisch om van kilometers naar miles. Hoef je niet steeds te rekenen.
Welke route planner doet dat eigenlijk niet?
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Verschil in snelheid op teller bij 17" of 18" banden?

Bericht door Hanz »

Ik heb daar niet zo veel ervaring mee maar mijn vorige (TomTom) deed dat niet. Maar ja, dat was wel 10 jaar geleden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
luc446
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 jan 2007, 20:06
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Verschil in snelheid op teller bij 17" of 18" banden?

Bericht door luc446 »

Bedankt voor de antwoorden allemaal.

Ik ga het eens ingeven in de calculator zodat ik een gedacht heb of het resultaat zowat zal
zijn als bij m'n T4 van 15" naar 16".
Dan nog eens kijken wat ik ga doen:
18" mooi maar wat minder comfort
17" wat meer comfort
Moeten allesinds banden worden met een uitstekende rand om wat bescherming te hebben
voor de boordstenen.

Maandag gaat m'n T4-tje richting Boxtel. Ik ga hem missen.
Groetjes
Luc, Els, Kaatje & Billie
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 864
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Verschil in snelheid op teller bij 17" of 18" banden?

Bericht door SyncRoon »

Groet, Ronald
luc446
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 jan 2007, 20:06
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Verschil in snelheid op teller bij 17" of 18" banden?

Bericht door luc446 »

Bedankt.

Ik denk dat ik ga voor 18" met 235 55 - 18
Groetjes
Luc, Els, Kaatje & Billie
Plaats reactie