Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 2.4D kabelboom

vragen over de T4
Plaats reactie
PindaNL
Berichten: 50
Lid geworden op: 09 jun 2019, 02:59

T4 2.4D kabelboom

Bericht door PindaNL »

Hallo allemaal,

Na het vervangen van een koelslang zie ik dat bij een aantal elektra draden van o.a. koelsensor, D+ en voorgloeisysteem de draden breken of binnendraad zichtbaar is. Ik wil dit graag repareren maar vraag mij af hoe ik dit het beste/snelste aan kan pakken. Met nog een kleine maand tot onze vakantie wil ik dit z.s.m. aanpakken.

Vanavond haal ik de zwarte mantel om de draden weg om de (verdere) schade te bekijken.

1. Draden gedeeltelijk vervangen: zover mogelijk afknippen en nieuwe draad(solderen?) aan bestaande draad. Voorkeur gaat hier niet naar uit maar volgens mij wel de snelste oplossing.

2. Andere kabelboom monteren. Geen idee waar ik deze kan halen voor een T4 2.4D uit '92.

3. Complete draad vervangen tot in de zekeringskast/aansluiting. Volgens mij de beste oplossing maar kost veel tijd.

Graag jullie advies.
20230704_130428.jpg
20230704_130408.jpg
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: T4 2.4D kabelboom

Bericht door odorf »

Snelste oplossing? Tape er omheen?

Er bestaat ook zelfvulkaniserend tape. Schijnt ook op vieze ondergrond nog goed te werken. Maar gewoon isolatietape kan ook. Krijgt alleen op den duur wat plakkerige lijmranden langs de buitenkant.

Als de koperdraadjes niet gebroken zijn lijkt dit mij de makkelijkste oplossing voor nu.
Zeker als alles nog goed werkt zou ik zo voor je vakantie niet teveel overhoop halen.

Just my 2 cents

Wil je echt een nieuwe kabelboom dan zou je met lid Oskar 725 contact op kunnen nemen. Hij maakt ze.


Succes!
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33796
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 2.4D kabelboom

Bericht door Multivan Generation »

Ik ken je skills niet.
Maar ik zou eerst de accupolen loshalen .
Daarna een draad doorknippen, krimpkous er om heen schuiven en weer aan elkaar solderen.
Krimpkous over de soldering schuiven en verwarmen
Daarna een volgende draad doen
enzovoorts..

Is gewoon betrouwbaar en te overzien.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
PindaNL
Berichten: 50
Lid geworden op: 09 jun 2019, 02:59

Re: T4 2.4D kabelboom

Bericht door PindaNL »

Bedankt voor jullie reacties!

Accu was gelukkig al uit de bus.

Gisteravond de zwarte kabel mantel verwijderd, schade lijkt nog redelijk mee te vallen. Soldeerbout en krimpkous heb ik liggen. Aankomende dagen de beschadigde kabels voorzien van een krimpkous en de draden in een ribbelbuis drukken.

B+ draad van de dynamo is er wel iets minder aan toe, de eerste 30cm vanaf de dynamo kant zitten een paar scheurtjes in en kleurt al groen op de aders. Die zal denk ik in z'n geheel moeten worden vervangen, nu nog even uitzoeken welke AWG draad hier voor gebruikt is. Kabelschoen die er nu op zit kan ik niet in een grote maat vinden. Enig idee of onderstaande ringkabelschoen voldoende is:
95171.jpg
95171.jpg (12.56 KiB) 316 keer bekeken
20230531_140922.jpg
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33796
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 2.4D kabelboom

Bericht door Multivan Generation »

Jouw auto heeft D+ volgens mij en geen B+ maar dat terzijde.

Die ogen kun je vinden bij Conrad maar ook bij bluepowershop.
Je hebt daar wel een speciale hydraulische tang voor nodig, maar dit kunnen ze ook voor jou doen bij bluepowershop, met meteen de juiste draad diameter.

https://www.bluepowershop.nl/accu/accu- ... meter.html

https://www.bluepowershop.nl/kabelschoen.html

groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
PindaNL
Berichten: 50
Lid geworden op: 09 jun 2019, 02:59

Re: T4 2.4D kabelboom

Bericht door PindaNL »

Goedemorgen Peter,

Bedankt voor je reactie.

Inmiddels Bluepowershop een bericht gestuurd welke kabeldikte ik het beste kan pakken. Huidige kabel is 6.2mm(kern 4.3mm), volgens mij wat aan de dunne kant voor een 95ah dynamo.

Wordt vervolgd.

Groeten Jan
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33796
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 2.4D kabelboom

Bericht door Multivan Generation »

Ik denk dat bellen een sneller resultaat geeft en eerder antwoord op je vraag.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
PindaNL
Berichten: 50
Lid geworden op: 09 jun 2019, 02:59

Re: T4 2.4D kabelboom

Bericht door PindaNL »

Hallo allemaal,

Door drukte helemaal vergeten een reactie te posten.

De draden zijn hersteld en voorzien van ribbelbuis. De dynamo heeft tot aan de startmotor een nieuwe 16mm2 draad.

Helaas laadt de dynamo niet goed, de diodebrug en spanningsregelaar hiervan zijn vorig jaar vervangen. De D+ geeft soms wel soms niet spanning, daarom de dynamo vervangen voor een nieuwe.

De eerste start ging goed. Spanning liep op tot 14.4v. 2e start, weer geen spanning op de D+. Accu lampje ging ook niet branden bij contact, na een ouderwetse tik op het dashboard wel.

Daarom de teller unit uitgebouwd en de led doorgemeten. Nu ben ik hier niet heel erg in thuis maar de led van het accu lampje geeft een afwijking tegenover de andere leds. Zie foto, anders leds en aansluitingen staan allen op 1.

De 28 poorts connector had een paar slechte soldeer verbindingen, daarom deze doorgesoldeerd. Helaas blijft de accu led een afwijking geven.

Iemand enig idee of dit zo hoort? Mocht het nodig zijn, onderdeel van de teller is: 701 919 033 BC, 701 919 033 BD.

Anders maar opzoek naar een andere tellerbak.

Wordt vervolgd...
Waarde is 5.38
Waarde is 5.38
Plaats reactie