Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Cruise Control werkt niet

vragen over de T4
Plaats reactie
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Cruise Control werkt niet

Bericht door Erik450 »

Goedemiddag samen,
We gaan morgen met de bus ri Sardinië, 1700 km rijden.
Nu werkt mijn cruise control niet meer.
Dat is op deze afstand wel erg aangenaam, om te hebben.
Hij heeft het altijd goed gedaan, maar nu na het geheel opknappen van de bus krijg ik hem niet meer aan het werk.
Ik heb veel delen verwisseld met mijn andere bus, waarvan de cruise control wel werkt.
Rem sensor
Koppeling sensor
Gaspedaal compleet
Bediening hendel
Ook heb ik de bedrading gecontroleerd maar nergens wat vreemds gezien.
De stekkers een paar keer uit elkaar getrokken en weer in elkaar gedrukt.
De kabelboom loopt door het schudbord naar buiten en verder heb ik niets gecontroleerd.
Vanmorgen werkte de cruise control enigszins. Alleen tijdens het rijden, houd hij geen constant tempo.
Zo zakte hij af van 100 naar 80, of liep ineens op van,100 naar 130 om dan ineens te stoppen.
Nu is het weer zover dat hij helemaal niets doet.
Heeft iemand een idee?
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3669
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Cruise Control werkt niet

Bericht door krekwakwol »

Als ik dit zo lees, kon het probleem wel eens in de snelheidssensor zitten, of in de verbindingtussen de snelheidssensor en de CC unit.
Ik weet niet hoe het bij jouw aangestuurd wordt, maar omdat je ook wisselende snelheden hebt.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33796
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Cruise Control werkt niet

Bericht door Multivan Generation »

Met VCDS alle functies testen.
En lijkt er op dat je als ik het zo lees, jezelf er op in moet stellen om zonder cruise control op vakantie te gaan.
Daarna, na de vakantie, rustig oplossen.

Zo kun je zonder/met minder stress op vakantie

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Cruise Control werkt niet

Bericht door Erik450 »

Mocht het aan de snelheidssensor liggen, dan heb je toch ook geen goed snelheid signaal naar je snelheidsmeter op het dashboard?
De snelheidsmeter werkt feilloos schommelt niet, geen gekke toestanden.
Ik kan natuurlijk gewoon zo op vakantie gaan maar zo'n snelheid sensor is denk ik ook zo gewisseld.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4801
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Cruise Control werkt niet

Bericht door Hanz »

Op deze pagina van T4-wiki staan helemaal onderaan bij Störungen und Probleme nog een paar mogelijke oorzaken. Misschien de moeite waard om daar nog naar te kijken.

https://www.t4-wiki.de/wiki/Geschwindig ... d_Probleme

En elders op T4-wiki staat inderdaad dat bij een kapotte snelheidssensor ook de snelheidsmeter uitvalt. Dus als die goed functioneert zal het daar niet aan liggen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Cruise Control werkt niet

Bericht door Erik450 »

Ik was naar de garage gegaan waar mijn broer ook altijd komt met zijn vw.
Daar konden ze de odb niet uitlezen, ze hebben het met vier apparaten geprobeerd, maar kregen geen contact met de computer.
Dat geeft geen echt fijn gevoel, hoewel de bus heerlijk loopt.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33796
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Cruise Control werkt niet

Bericht door Multivan Generation »

Gewoon rustig op op welverdiende vakantie gaan en na de vakantie oppakken.

Haal je radio er dan eens uit, die willen ook wel eens storen op de K-lijn, en daardoor niet uit te lezen via OBD.

Fijne vakantie.
Zwaar verdiend na al het revisie en restauratie werk. Puntje op de I komt na de vakantie wel..

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Cruise Control werkt niet

Bericht door Erik450 »

Bedankt Peter,
Gaan we zeker doen, lekker relaxen.
Na de vakantie kijken we verder.

Groeten Erik-Jan :proost
Mardax35
Berichten: 50
Lid geworden op: 30 jul 2023, 08:59

Re: Cruise Control werkt niet

Bericht door Mardax35 »

Erik450 schreef: 19 jul 2023, 14:47 Goedemiddag samen,
We gaan morgen met de bus ri Sardinië, 1700 km rijden.
Nu werkt mijn cruise control niet meer.
Dat is op deze afstand wel erg aangenaam, om te hebben.
Hij heeft het altijd goed gedaan, maar nu na het geheel opknappen van de bus krijg ik hem niet meer aan het werk.
Ik heb veel delen verwisseld met mijn andere bus, waarvan de cruise control wel werkt.
Rem sensor
Koppeling sensor
Gaspedaal compleet
Bediening hendel
Ook heb ik de bedrading gecontroleerd maar nergens wat vreemds gezien.
De stekkers een paar keer uit elkaar getrokken en weer in elkaar gedrukt.
De kabelboom loopt door het schudbord naar buiten en verder heb ik niets gecontroleerd.
Vanmorgen werkte de cruise control enigszins. Alleen tijdens het rijden, houd hij geen constant tempo.
Zo zakte hij af van 100 naar 80, of liep ineens op van,100 naar 130 om dan ineens te stoppen.
Nu is het weer zover dat hij helemaal niets doet.
Heeft iemand een idee?
Off topic maareh....
Hoe is het in Sardinie? Ik ga al jaren naar Sardinie op vakantie. Volgend jaar voor de 1e x met de camper dus alle tips zijn welkom, ook voor wat betreft de overtocht. Ik hoor het graag. Vergeet niet minimaal 1 x de zonsopkomst te zien. Daarna lekker snorkelen ofzo en een siesta tussen de middag. Heerlijk 😎.

Gr.
Marty
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 341
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Cruise Control werkt niet

Bericht door Martens-Tvier »

Mardax35 schreef: 05 aug 2023, 23:01 Off topic maareh....
Hoe is het in Sardinie? Ik ga al jaren naar Sardinie op vakantie. Volgend jaar voor de 1e x met de camper dus alle tips zijn welkom, ook voor wat betreft de overtocht.
Wij zijn er met de T4 eind juni, begin juli twee weken geweest. Toulon - Porto Torres met de nachtboot heen, en de dagboot naar Toulon weer terug. Vaart niet iedere dag. Boten waren nog geen 50% bezet.
We hebben vooral op Agricampeggio’s gestaan, vaak als enige gasten. Mee-eten met de familie, heerlijk en verrassend vaak. Het vinden van (voor ons) leuke campings was soms een uitdaging. Die grote campings aan de kust zijn we met een grote bocht omheen gereden.
Prachtig eiland met, vonden wij, zeer vriendelijke en levendige inwoners. En in onze periode niet druk.
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Mardax35
Berichten: 50
Lid geworden op: 30 jul 2023, 08:59

Re: Cruise Control werkt niet

Bericht door Mardax35 »

Martens-Tvier schreef: 06 aug 2023, 10:53
Mardax35 schreef: 05 aug 2023, 23:01 Off topic maareh....
Hoe is het in Sardinie? Ik ga al jaren naar Sardinie op vakantie. Volgend jaar voor de 1e x met de camper dus alle tips zijn welkom, ook voor wat betreft de overtocht.
Wij zijn er met de T4 eind juni, begin juli twee weken geweest. Toulon - Porto Torres met de nachtboot heen, en de dagboot naar Toulon weer terug. Vaart niet iedere dag. Boten waren nog geen 50% bezet.
We hebben vooral op Agricampeggio’s gestaan, vaak als enige gasten. Mee-eten met de familie, heerlijk en verrassend vaak. Het vinden van (voor ons) leuke campings was soms een uitdaging. Die grote campings aan de kust zijn we met een grote bocht omheen gereden.
Prachtig eiland met, vonden wij, zeer vriendelijke en levendige inwoners. En in onze periode niet druk.
Dank voor je reactie, leuk!! Uitkijken dat we dit topic niet kapen maak ik zelf een topic aan 😎.

Salute!!
Plaats reactie