Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Olielampje knippert rood

vragen over de T4
Plaats reactie
CamperBob
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 jun 2023, 21:34

Olielampje knippert rood

Bericht door CamperBob »

We staan op een camperplek op een berg in Noord-Spanje, dus het kwam echt heel slecht uit dat de laatste halve minuut het olielampje ineens rood ging knipperen, en het dashboard begon te piepen. Het laatste stukje was bergop, de afgelopen 1700km van de vakantie was er niets aan de hand.
We hebben een T4 1.9D uit 2001. Kunnen jullie me helpen met wat het kan zijn? Zijn er dingen die ik hier, boven op die mooie berg, zelf kan doen? Of mag ik de pechhulp gaan bellen?
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3670
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Olielampje knippert rood

Bericht door krekwakwol »

In elk geval je oliepijl eerst controleren en zonodig op niveau brengen, maar als je dat zelf niet vertrouwd, dan zul je inderdaad een pechdienst moeten bellen.
Maar heb je een halve minuut doorgereden met een rood en piepend olie lampje, dan hoop ik voor je dat het een electronische fout was en geen oliedruk probleem.
Anders zou je wel eens motorschade opgelopen kunnen hebben.
Als zo'n lampje rood gaat branden, moet je als het veilig kan direct stoppen en (laten) controleren wat er aan de hand is.

Veel succes en hopelijk kunnen jullie je vakantie toch voortzetten.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
CamperBob
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 jun 2023, 21:34

Re: Olielampje knippert rood

Bericht door CamperBob »

Bedankt voor je reactie. Oliepeil ga ik morgenvroeg controleren, de motor was net nog te warm en nu regent het.

Er was geen plek langs de weg om te stoppen, dan had ik halverwege de helling moeten blijven staan op een smalle bergweg. Nu staan we in ieder geval veilig, dat is me ook heel wat waard…
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 876
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Olielampje knippert rood

Bericht door SyncRoon »

CamperBob schreef: 05 aug 2023, 19:54 Bedankt voor je reactie. Oliepeil ga ik morgenvroeg controleren, de motor was net nog te warm en nu regent het.

Er was geen plek langs de weg om te stoppen, dan had ik halverwege de helling moeten blijven staan op een smalle bergweg. Nu staan we in ieder geval veilig, dat is me ook heel wat waard…
Ik wil je het overdenken meegeven dat er een verschil zit in blijven staan (en na diagnose eventueel veiliger plek opzoeken) of naïef doorrijden en op een rottiger plek volledig in panne vallen of controle verliezen. Maar je hebt gegokt en geluk gehad, ik zie wel eens anders en dat is gewoon hier in het vlakke NL.

Heb je uberhaupt al wel onder de bus gekeken of je geen lekkage hebt? Olie kan je ook met warme motor peilen, zeker als 1e indicatie. Maar als de regen je tegenhoud, heeft het blijkbaar geen haast of urgentie. :proost
Groet, Ronald
CamperBob
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 jun 2023, 21:34

Re: Olielampje knippert rood

Bericht door CamperBob »

SyncRoon schreef: 05 aug 2023, 23:57
CamperBob schreef: 05 aug 2023, 19:54 Bedankt voor je reactie. Oliepeil ga ik morgenvroeg controleren, de motor was net nog te warm en nu regent het.

Er was geen plek langs de weg om te stoppen, dan had ik halverwege de helling moeten blijven staan op een smalle bergweg. Nu staan we in ieder geval veilig, dat is me ook heel wat waard…
Ik wil je het overdenken meegeven dat er een verschil zit in blijven staan (en na diagnose eventueel veiliger plek opzoeken) of naïef doorrijden en op een rottiger plek volledig in panne vallen of controle verliezen. Maar je hebt gegokt en geluk gehad, ik zie wel eens anders en dat is gewoon hier in het vlakke NL.

Heb je uberhaupt al wel onder de bus gekeken of je geen lekkage hebt? Olie kan je ook met warme motor peilen, zeker als 1e indicatie. Maar als de regen je tegenhoud, heeft het blijkbaar geen haast of urgentie. :proost
Ik heb nog niet gekeken. Heb ook een kind bij me wat heel snel in paniek raakt, dus wilde vooral ook eerst even dat hij lekker kon slapen. Dan slapen we namelijk allemaal goed ;)
We staan op een veilige camperplek, met toilet en water, we hebben voldoende eten voor een paar dagen. Dan heeft het voor mij geen meerwaarde om op zaterdagavond nog de pechhulp te gaan bellen en (in het slechtste geval) de halve nacht ermee bezig te zijn. Dat kan ik vandaag beter doen als ik uitgerust ben.

Anyway, ik ga zo, als iedereen wakker is, peilen en onder de bus kijken.
CamperBob
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 jun 2023, 21:34

Re: Olielampje knippert rood

Bericht door CamperBob »

Oliepeil is prima. Net de pechhulp gebeld. Die vroegen me om contact te maken (geen lampje aan) en de wagen te starten (geen lampje aan). Vandaag doen zij niets, want in Spanje is niets open op zondag. Wij twijfelen wat we gaan doen, aangezien er nu geen lampje brandt. Durven we het aan om een klein rondje op de parkeerplaats te rijden om te kijken of het uit blijft? Durven we verder te gaan rijden zodat we in ieder geval bij een grotere stad in de buurt zijn (of überhaupt een dorpje, want we staan hier echt afgelegen)? We vinden het lastig.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 876
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Olielampje knippert rood

Bericht door SyncRoon »

Wat is 'oliepeil' prima..... op max, halfweg of net boven min..... Heb je de temperatuurmeter in de gaten gehouden bij de klim naar boven, liep deze op? Bij warm lopende motor kan het gebeuren dat je olielampje/zoemer aangaat omdat de olie dan te dun wordt voor goede oliedruk of je peil net te laag vanwege de helling. Verder kan slijtage aan lagers/pomp etc ook zorgen voor grotere toleranties waardoor je oliedruk tegen de ondergrens hangt. Of combinatie van alles. Wat voor motor, welke km stand.

Het is ook niet gek dat de motor koud nu niet 'piept'. Rustig naar beneden rijden en garage zoeken voor oliedruk meeting? Hellingen op met beleid, versnelling lager misschien of rekening houden met tussenstops om de motor wat te laten koelen.

Niet doorrijden als de motor piept want de stress en paniek zal een stuk groter zijn wanneer je vervolgschade oploopt. Bedenk ook dat bij uitvallende motor je geen rembekrachtiging meer hebt. Dan zit je niet te wachten op het sussen van een paniekerig kind.
Groet, Ronald
CamperBob
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 jun 2023, 21:34

Re: Olielampje knippert rood

Bericht door CamperBob »

Oliepeil is op max. Temperatuur liep niet op, het is in ieder geval niet opgevallen. Bleef rond de 90°C staan.

1.9D met 325.000km op de teller.

We gaan op ons gemak rijden en kijken hoe en wat. Heb het kind rustig uitgelegd wat er aan de hand is, in de ochtend kan hij dat beter handelen.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3670
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Olielampje knippert rood

Bericht door krekwakwol »

Wat ook nog een onschuldige, maar wel vervelende mogelijkheid is, is dat je draadje naar de oliedruksensor tegen de massa aankomt, door dat de isolatie ergens doorgesleten is.
Dan gaat "denkt" je lampje/zoemer ook dat de oliedruk wegvalt.
Maar ook dat moet opgelost worden.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
CamperBob
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 jun 2023, 21:34

Re: Olielampje knippert rood

Bericht door CamperBob »

Inmiddels zijn we thuis, dus ik wilde nog laten weten hoe dit is afgelopen.

Op zondagochtend heb ik contact gezocht met de garage in Nederland die onze Bob onderhoudt. Hij antwoordde gelijk via de app, super lief (op een zondag in zijn vakantie). Het lampje bleef wederom uit na starten en hij zei dat hij het er wel op zou durven wagen, als ik de temperatuur maar in de gaten zou houden.
We zijn dus gaan rijden. Eerste dag huiverig, maar de twee weken daarna steeds meer ontspannen. Het lampje ging nooit meer aan. We hebben nog een heel fijne vakantie gehad gelukkig!

Ik besef me heel goed dat er ook iets flink mis had kunnen zijn en dat we geluk hebben gehad. Maar ja, zo is het nu eenmaal gelopen.

Aan iedereen hier: bedankt voor het meedenken! Het is niet niks als je ineens op een afgelegen plek op een berg in Spanje staat als er zo’n lampje gaat knipperen en je dashboard gaat piepen.
Plaats reactie