Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Knipperlicht probleem T5 2006

vragen over de T5
Plaats reactie
gb campert5
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 dec 2023, 20:21

Knipperlicht probleem T5 2006

Bericht door gb campert5 »

Dag allen,

Sinds het voorjaar van 2022 ben ik de blije eigenaar van een omgebouwde T5 camperbus. Al de nodige vrije dagen mee doorgebracht en dat bevalt erg goed. Ook dit forum meerdere keren voor wat tips en tricks geraadpleegd. Ik heb geen technische achtergrond, maar met wat lezen, youtube en vervolgens proberen kom ik een heel eind. Nu loop ik echter ergens tegenaan waarvan ik niet 1-2-3 snap hoe het kan en hoe ik het verder kan onderzoeken. Hoop dat hier iemand is die mij op weg kan helpen.

Het betreft een VW T5 1.9TDi 63kw uit 2006 en ik heb er feb. van dit jaar een trekhaak op gezet met de kabelboom 756631 van Brink.

1. Vorige week deed na gebruik van de linker richtingaanwijzer het knipperlicht linksachter het niet (merkte ik door een snelknipperend signaal op het dashboard). Knipperlicht linksvoor en linkerzijkant doen het wel.
2. Na gebruik van de rode waarschuwingsknop in de bus doen alle knipperlichten het, behalve linksachter.
3. Alle andere lichten (rem, dim etc.) doen het links en rechts voor en ook links en rechts achter.
4. Het lampje linksachter gecontroleerd en die doet het goed.
5. Zekeringen gecontroleerd en die zijn goed.
6. Als test heb ik de knipperlichtlampjes links en rechtsachter verwisseld.
6a. Het knipperlicht linksachter doet het niet.
6b. Het knipperlicht rechtsachter doet het wel.
7. Daarna heb ik als test de achterlichten verwisseld.
7a. Het knipperlicht rechtsachter (linkerachterlicht) doet het wanneer de richtingaanwijzer gebruikt wordt en ook na gebruik van de rode waarschuwingsknop (overige lichten werken ook).
7b. Het knipperlicht linksachter (rechterachterlicht) doet het niet wanneer de richtingaanwijzer gebruikt wordt, maar wel na gebruik van de rode waarschuwingsknop (overige lichten werken ook).

Hebben jullie tips om erachter te komen waar het probleem vandaan komt?
Dank alvast. Gosse
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3677
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Knipperlicht probleem T5 2006

Bericht door krekwakwol »

Heb je niet toevallig een gecombineert rem/achterlicht lampje met dubbele polen gebruikt, zodat het +contact niet volledig is.

Of een draad die niet goed vast zit?

Overigend welkom hier, we hebben ook een voorstel topic, die vind je hier:
viewforum.php?f=11

Niet verplicht, wel gewaardeerd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
gb campert5
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 dec 2023, 20:21

Re: Knipperlicht probleem T5 2006

Bericht door gb campert5 »

Dank voor het meedenken Arnold. Onvolledig +contact zal ik morgen nagaan. Een kapotte draad of connector/stekker die niet goed zitten heb ik nagelopen en die lijken allemaal in orde te zijn.

Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
Remco181
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 feb 2014, 18:35
Locatie: Vledderveen - Stadskanaal
Contacteer:

Re: Knipperlicht probleem T5 2006

Bericht door Remco181 »

Misschien ook een idee om even de connectoren schoon te maken. Ik heb een soortgelijk probleempje met onze Caddy gehad. Na schoonmaken van wat connectoren nooit meer problemen.
Volkswagen T5 HighLine 2006 2.5 Tdi 340 dubbele cabine
Volkswagen Caddy 2008 1.9 Tdi
Kubota 7100 3-cyl 4WD
Volkswagen Transporter schaalmodellen op www.mini-bulli.nl
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 477
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Knipperlicht probleem T5 2006

Bericht door Remco_T5 »

Quote: "7b. Het knipperlicht linksachter (rechterachterlicht) doet het niet wanneer de richtingaanwijzer gebruikt wordt, maar wel na gebruik van de rode waarschuwingsknop (overige lichten werken ook)."

Ik denk dan aan de hendel links van het stuur of de connector waarmee deze aangesloten zit omdat het knipperlicht wel werkt met de alarmlichtschakelaar. Kan het natuurlijk mis hebben want waarom deed het knipperlicht links het eerst niet.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
gb campert5
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 dec 2023, 20:21

Re: Knipperlicht probleem T5 2006

Bericht door gb campert5 »

Helaas nog niet achter het probleem. Draad gecontroleerd en stekkers schoongemaakt, maar dat lost het probleem niet op.

Hoe weet ik nog niet, maar de hendel of connector waarop die aangesloten is zoals Remco zegt is het volgende om na te gaan.
gb campert5
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 dec 2023, 20:21

Re: Knipperlicht probleem T5 2006

Bericht door gb campert5 »

Goed nieuws.

Gisteren naar buiten gegaan voor een 'laatste poging'. Plotseling deed het linkerachterlicht ook niet meer en had het achteruitrijlicht ook kuren. Daarop besloten de hele kabelboom nog een keer langs te lopen en alle connectoren nogmaals schoon te maken.

Door m'n eigen onkunde zal ik het niet eerder opgemerkt hebben. Het probleem zat in de originele connector van het linkerachterlicht en de connector van de kabelboom daarop. Pinnetjes licht geschuurd, rechtgezet en schoongemaakt.

Dank voor het meedenken. Nu tijd voor een ritje. :ikrij
Plaats reactie