Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rechter aandrijfas vervangen automaatbak

vragen over de T5
Plaats reactie
arjankraaijkamp
Berichten: 114
Lid geworden op: 04 apr 2023, 21:00
Locatie: Heicop

Rechter aandrijfas vervangen automaatbak

Bericht door arjankraaijkamp »

Eerde op het forum is al eens geschreven over het vervagen van de rechter aandrijfas omdat het uitslijt van de spline aan de bak kant
Dat gaat over de handgeschakeld en de automaat zou er minder last van hebben alleen heeft mijn automaat het wel en bij een automaat zou je de asstomp die uit de bak komt niet zelf zonder revisie van de bak kunnen vervangen
Maar ik als nieuwsgierig en graag altijd alles wil weten en hoe het werkt, heb ik me er in verdiept en wil mijn info hier delen om te kijken of het toch wel kan of dat ik wat over het hoofd zie

Ik ben begonnen met kijken wat voor automaat er onder mijn bus zit en dat is een 09k
Daar heb ik een onderdelen tekening van bij gezocht en dat was even zoeken want bij de automaat zelf staat alleen complete en de olie maar bij de olie pomp van de automaat staan wel onderdelen
Onderdelen tekeningen 09k
Onderdelen tekeningen 09k
Te zien op deze tekening bij nummer 29 is zo een asstomp met bout dus kan hij naar mijn mening er uit en met het onderdeel nummer kom ik ook op een asstomp van een 6 versnelling automaat uit
Dan kwam voor mij het volgende probleem nr 26 is een kering dus als de as er uit gaat komt de olie er ook uit en volgens velen is het lastig/niet mogelijk om zelf de olie te verversen dus ook vullen dit ben ik dus even veder gaan uitzoeken en heb wat filmpjes gekeken en het lijkt wel mee te vallen hoe moeilijk het is

Het filmpje gaat in dit geval over een 09g dit was even het duidelijkste filmpje om te delen maar de handelingen zijn precies het zelfde bij de 09k
Ik heb een uitlees apparaat waar ik de tempratuur op kan zien en voor de rest heb je niks speciaals nodig of zie ik hier iets over het hoofd
Als je type fouten ziet mijn excuses ik heb dyslexie dus kan er niks aan doen en doe mijn best om het goed te doen
arjankraaijkamp
Berichten: 114
Lid geworden op: 04 apr 2023, 21:00
Locatie: Heicop

Re: Rechter aandrijfas vervangen automaatbak

Bericht door arjankraaijkamp »

Vandaag heb ik de as vervangen en het werkt precies het zelfde als bij de handgeschakeld
Er komt gelukt ook geen olie uit dus bijvullen is geen spraken van gelukkig
Als je type fouten ziet mijn excuses ik heb dyslexie dus kan er niks aan doen en doe mijn best om het goed te doen
Plaats reactie