Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Lithium-accu: niet opladen bij vrieskou?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Lithium-accu: niet opladen bij vrieskou?

Bericht door Muug »

Hey, nog eens bedankt voor die accu :toppie

Wel, in het echt zit die sensor echt wel vele centimeters weg van die stoelsokkel. Geen probleem op dat vlak.
Maar je hebt me wel op een fout gewezen: ik had 'm aan de min-pool moeten hangen :muur
Extract uit de handleiding van de Votronic:
Sensor.jpg
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Lithium-accu: niet opladen bij vrieskou?

Bericht door de Viking »

bvddobb : met Super-B kun je dus ook winterkamperen.
Muug schreef: 06 dec 2023, 16:44 Nu lees ik dit: "Een ander nadeel van lithium camper accu’s is dat ze niet geschikt zijn voor vrieskou. Lithium accu’s kunnen wel ontladen worden bij temperaturen tot -10°C, maar ze kunnen alleen worden opgeladen bij temperaturen boven de 5°C. "
Dus als je in de winter met je camper wilt rijden (naar de winkel, naar je ouders, whatever), dan moet je die LFP-accu loskoppelen??? En ja, onze wagen staat altijd buiten, dus na een week is het binnen zo koud als buiten....
Verwarmingsfunctie Super-B.
Het is algemeen bekend dat een accu minder goed presteert bij lage temperaturen. Door de slimme verwarmingsfunctie in de Super-B Epsilon kan deze accu dus bij nog extremere omstandigheden dan andere accu nog steeds optimaal presteren. Waar bij veel lithium accu's word aangeven dat laden onder de 0 graden niet gewenst is kan dit bij deze accu tot -30.
Laatst gewijzigd door de Viking op 25 feb 2024, 18:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Lithium-accu: niet opladen bij vrieskou?

Bericht door de Viking »

"Multivan Generation
@Sieds, waarom heb jij er een booster bijgekocht?
"
Zo is mij dit ook verteld:
"J vd Pal
Omdat een Lithium accu in principe een hoge laadstroom kan toelaten en daarmee de dynamo zou gaan overbelasten wordt een booster aangeraden als regulerende/beperkende factor in het geheel."
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Lithium-accu: niet opladen bij vrieskou?

Bericht door de Viking »

"Muug
En net daarom heb ik de absoptie-koelkast laten zitten. Het is een gedoe met de drie knoppen, maar ik vind een lange offgridtijd belangrijker.
Onze Fischer is op twee behoorlijk grote flessen voorzien. 2x 7,2 kilo."


Bijzonder Muug, wij staan veel offgrid en hebben nog nooit lege HH accu's gehad.
Hebben ook nog nooit aan de paal gestaan. Dus die compressor koelkast van 80 liter heeft z'n nut wel bewezen want daarnaast hoef je ook maar een kleine 5 kg gasfles mee die we ook nog leeg hebben gehad in 4 weken rijstijd.

Wij gaan het beleven met de nieuwe lithium accu maar er is weinig aanpassing nodig.
Belangrijk: De MPPT moet worden omgezet op Lithium (als het kan, anders een nieuwe) en er komt alleen maar een booster bij. Verder helemaal niets.
Dat ik gekozen heb voor deze dure Super-B LiFePO4 is vanwege de kwaliteit, het ingebouwde Batterij Management Systeem (BMS), veel ontladingen en lange levensduur en hopelijk zonder brandgevaar.
Winterkamperen doen wij niet maar wie weet, deze accu kan wel laden in de winter.

Verder hebben wij nog nooit een acculader gebruikt om de huishoudacu's op te laden.
Het zonnepaneel levert genoeg zelfs al is het overdag soms >40 gr in de bus draait de compressor koelkast vrolijk door.
's Nachts hebben we dan de hele nacht een geruisloze Fiamma Turbo-Vent touch ventilator aan als goed alternatief voor airconditioning.

Ach, we hebben het over offgrid, dan verdien je die accu toch zo terug :toppie
Ik leerde van mijn vader dat goedkoop vaak duurkoop is.
Laatst gewijzigd door de Viking op 25 feb 2024, 18:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1483
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Lithium-accu: niet opladen bij vrieskou?

Bericht door bvddobb »

de Viking schreef: 25 feb 2024, 18:29 bvddobb : met Super-B kun je dus ook winterkamperen.
Verwarmingsfunctie Super-B.
Het is algemeen bekend dat een accu minder goed presteert bij lage temperaturen. Door de slimme verwarmingsfunctie in de Super-B Epsilon kan deze accu dus bij nog extremere omstandigheden dan andere accu nog steeds optimaal presteren. Waar bij veel lithium accu's word aangeven dat laden onder de 0 graden niet gewenst is kan dit bij deze accu tot -30.
Bedoelde je deze: https://www.super-b.com/nl/producten/epsilon-12v90ah?

Lijkt niet meer leverbaar…
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Lithium-accu: niet opladen bij vrieskou?

Bericht door de Viking »

Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Plaats reactie