Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 186
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door goon326 »

Multivan Generation schreef: 05 mar 2024, 13:05
Dropmans schreef: 05 mar 2024, 10:44 Hoe gevoelig zijn deze zonnepanelen, verlijmd op het hefdak, voor eventuele bewegingen in het dak?

Ik zit ook te dubben of ik ze plat op het dak lijm, of vrij van het dak.
He is allebei inderdaad niet echt fraai, maar de panelen vrij van het dak op steuntjes oid, is wel echt een "puist" op je dak....
Je bent welkom om te komen kijken in Krabbendijke.
Ik denk dat die puist een beeld in je hoofd is..
Heb je een foto? Ik ben wel erg benieuwd! Ik heb nog niks verlijmd, dus ik kan het nog doen. Hoe dik is de laag eronder?
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 186
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door goon326 »

Dropmans schreef: 05 mar 2024, 10:44 Hoe gevoelig zijn deze zonnepanelen, verlijmd op het hefdak, voor eventuele bewegingen in het dak?

Ik zit ook te dubben of ik ze plat op het dak lijm, of vrij van het dak.
He is allebei inderdaad niet echt fraai, maar de panelen vrij van het dak op steuntjes oid, is wel echt een "puist" op je dak....
Ja die panelen gaan niet goed op hitte en spanningen, hoe duur je de panelen ook koopt. Ik heb nog weinig verhalen gehoord dat mensen jaren met de panelen doen zonder problemen. Dus ik neem dat in gedachten al een beetje mee om niet teleurgesteld te worden. Maar om er een vast paneel op te zetten zie ik ook niet zitten.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door Multivan Generation »

Op mijn vorige bus zwevend opgehangen en gemonteerd op aluminium plaat. Na 5 jaar nog steeds prima werkend.
Kwalitatief goede junction box met 1 kabel met 2 aders die weg ging .

Merk: Lensun Solar
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 186
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door goon326 »

Multivan Generation schreef: 04 mar 2024, 22:48 Nu nog even niet verlijmen die panelen, maar automotive dubbelzijdig foamtape gebruiken en alleen de randen kitten,
dan kun je ze later eventueel gemakkelijker verwijderen, mochten ze kapot zijn..
En dan de randen afkitten dus de zijkant zegmaar, of wel echt onder het paneel de buitenste rand afkitten?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door Multivan Generation »

Het laatste
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door Multivan Generation »

goon326 schreef: 05 mar 2024, 17:52
Heb je een foto? Ik ben wel erg benieuwd! Ik heb nog niks verlijmd, dus ik kan het nog doen. Hoe dik is de laag eronder?
Kijken jullie nooit in andere fora op weetjewel? :zwaai

Zie hier: https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.p ... &start=277
https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.p ... &start=360
https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.p ... &start=364
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door Dropmans »

Multivan Generation schreef: 05 mar 2024, 13:05
Je bent welkom om te komen kijken in Krabbendijke.
Ik denk dat die puist een beeld in je hoofd is..
Oh, dat is vlakbij.... Ik woon direct aan de noordkant van de Zeelandbrug..
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 186
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door goon326 »

Het heeft even geduurd, maar de panelen liggen nu op het dak. Alles zit vast, ik moet alleen nog even de bekabeling iets netter wegwerken, ik heb het gisteren getest en toen had ik al 100wp met een half zonnetje. Nu maar kijken hoe lang ze het volhouden, dat zal waarschijnlijk vies tegenvallen, maar we gaan het zien.
1fed043e-2c75-4a40-b6ef-3bffb0ccba17.JPG
Ik heb alleen nog een probleem met de DC-DC lader van victron, die schakelt continue in en uit, als hij inschakelt daalt de spanning te hard waardoor hij weer uitschakelt, dus ik moet even checken of dat wellicht door slechte aarding komt of iets anders.

Verder wil ik wellicht toch een schermpje kopen en die ergens installeren, want via mijn telefoon alles bekijken vind ik toch niet zo handig. Maar er komt een einde aan dit project en dat is wel lekker!

Het VRM overzicht van victron is daarnentegen wel erg mooi en handig qua bediening, alleen het nadeel is dat je dat alleen kunt gebruiken als je Cerbo over internet beschikt, en dat is alleen als hij in mijn schuur staat. Wat fijn is is dat ik hem aan de lader kan zetten in mijn schuur en dan kan zien welke temperatuur alles is en hoe de status is en dat ik de oplader op afstand kan aan/uit schakelen.
c603a4ca-b368-4315-880f-62027ded5bb9.JPG
Daarnaast heb ik ook een LPG sensor gekocht van Mopeka, dit werkt echt geweldig goed, je plakt de sensor onder je tank en je kalibreert hem 1 keer. En nu weet ik exact hoeveel procent de gasfles nog heeft en dit kun je dan weer koppelen aan de Cerbo waardoor het in je overzicht te zien is.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door Hanz »

goon326 schreef: 24 apr 2024, 16:58 Daarnaast heb ik ook een LPG sensor gekocht van Mopeka, dit werkt echt geweldig goed, je plakt de sensor onder je tank en je kalibreert hem 1 keer. En nu weet ik exact hoeveel procent de gasfles nog heeft en dit kun je dan weer koppelen aan de Cerbo waardoor het in je overzicht te zien is.
Heb je die sensor onder een Campingaz 907 geplakt? Ik dacht dat dit alleen werkte bij grotere gastanks.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 186
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door goon326 »

Hanz schreef: 25 apr 2024, 17:31
goon326 schreef: 24 apr 2024, 16:58 Daarnaast heb ik ook een LPG sensor gekocht van Mopeka, dit werkt echt geweldig goed, je plakt de sensor onder je tank en je kalibreert hem 1 keer. En nu weet ik exact hoeveel procent de gasfles nog heeft en dit kun je dan weer koppelen aan de Cerbo waardoor het in je overzicht te zien is.
Heb je die sensor onder een Campingaz 907 geplakt? Ik dacht dat dit alleen werkte bij grotere gastanks.
Tot nu toe lijkt het prima te werken op een 907, je voert de hoogte en het gewicht in en dan berekend hij het zelf. Hoe accuraat het exact is gaan we meemaken. Maar t lijkt aardig te kloppen tot nu toe. T gaat er vooral om dat als hij 10 procent ofzo is dat in ongveer weet dat ik moet gaan vullen.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door Hanz »

Bedankt. Ik had gelezen dat het werkte voor tanks vanaf 6kg en dacht dat het om 6kg gas ging, maar blijkbaar bedoelen ze het gewicht van tank en gas samen. En die is bij de 907 6,6kg.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie