Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VW T4 brandstofpomp

vragen over de T4
Plaats reactie
mccabian
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mar 2024, 19:48

VW T4 brandstofpomp

Bericht door mccabian »

Ik wil mogelijk een T4 overnemen van iemand, en dat zou mijn eerste transporter worden. Dus hopelijk kan ik mij hier snel bij de gang aansluiten! ;)

Het is een 1.9l uit 1996, met 446 000km op de teller.
Het is dus een oud beestje met flink wat km's en wordt een beetje een gok, maar daar is de prijs ook naar.
De brandstofpomp moet sowieso vervangen worden.
Hebben mensen ervaring met de hoeveelheid werk om dit te vervangen? Deze zit geloof ik in de tank en kun je bij na het verwijderen van de stoelen?
En een goed adresje voor onderdelen? (Of iemand die deze klus ziet zitten? :) )

Daarnaast zag ik ook wat lekkage onder de bus, maar lastig te traceren. Ideeën over?

Er is verder wel een hoop onderhoud verricht afgelopen paar jaar:

2022:
- dynamo vervangen
- distributieriem vernieuwt
- ventilator vernieuwt
- brandstofpomp reperage en brandstofpakking vervanging
- vervanging van relais richting schakelaar

2023:

- clakson schakelaar vervangen
- 2 x thermosschakelaar vervangen
- radiatuur vervangen
- themostaat huis vervangen
- remmen achterzijde reviseren gangbaar maken
- remmen voorzijde reviseren gangbaar maken
- zekeringkast repareren/bekabeling vernieuwen
- schakelaar reperaren bedrading vernieuwen
lekkage.png
IMG_20240304_171352.jpg
IMG_20240304_171338.jpg
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 425
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: VW T4 brandstofpomp

Bericht door Timy »

Ik veronderstel dat het een diesel is? Brandstofpomp is waarschijnlijk een duur geintje dan.. is niet "even" vervangen. Als ie überhaupt voor de 1.9 nog goed te vinden is. Voor de 2.4d Ben je zonder moeite een paar honderd euro verder (gereviseerd).

En dergelijke lijstjes is iets wat je minimaal jaarlijks hebt met deze oude bussen, tenminste als hem goed wilt houden. Dus kijk uit dat je geen kat in de zak koopt..

Gezien jouw vragen heb ik het idee dat je weinig van de bussen/techniek weet. Nu is het wel een leuk leerproject maar als je geen rechter handen hebt en geen groot budget, zou ik toch adviseren even na te denken en minstens een kenner mee vragen. Wil je niet wegjagen hoor, maar wel voor ellende behoeden :bifun
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: VW T4 brandstofpomp

Bericht door Hanz »

Timy schreef: 04 mar 2024, 22:04 En dergelijke lijstjes is iets wat je minimaal jaarlijks hebt met deze oude bussen, tenminste als hem goed wilt houden. Dus kijk uit dat je geen kat in de zak koopt..
Helemaal mee eens. En er staan ook zaken tussen die wat vragen oproepen, zoals 'zekeringkast repareren/bekabeling vernieuwen'.
Wat was er dan mis met die zekeringkast? Die gaat normaal niet gauw kapot en bedrading vernieuwen, heb je gezien wat voor spaghetti aan draden er achter die kast zit. Wat is er dan vernieuwd en waarom?
De vraag is ook wat je plannen zijn met deze bus. Gewoon een goedkoop transportbusje? Dan kan je de gok misschien wagen. Of plannen om te verbouwen tot camper? Dan is dit geen degelijke basis om in te investeren.
Over het vervangen van de brandstofpomp kun je hier meer vinden https://www.t4-wiki.de/wiki/Kraftstoffpumpe
Maar waarom moet die vervangen worden als hij vrij recent gerepareerd is?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VW T4 brandstofpomp

Bericht door Multivan Generation »

Brandstofpomp zit niet in de tank maar gewoon aan het blok.
Een 1.9D met die kilometer stand is vaak 'op'.
Die blokjes moeten hard werken met een zware bus carrosserie.

Ik zie ook een oliefilter waar mee geklooid is.

Zekeringkast etc vervangen zou kunnen als er lekkage is geweest, bijvoorbeeld roest rondom de voorruit. Isolatie van bedrading wordt ook broos, dus dat kan ik me ook voorstellen.

Ik zou hem laten staan.
Gaat namelijk leeg ook al niet echt lekker met het huidige verkeer mee..

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: VW T4 brandstofpomp

Bericht door Pascal-141 »

Die motor heeft gebrekkig onderhoud gekregen. Alles hangt vol olie , en (niet onbelangrijk )er zit een veel te kleine oliefilter op . De brandstofpomp zou in 2022 gerepareerd zijn , en nu moet ze alweer vervangen worden ? Een gereviseerde brandstofpomp kost je al snel rond 4a500eur . Om deze te vervangen en de timing correct te zetten moet de distributieriem er ook af , dus best meteen deze ook mee vervangen.
Tel daar nog hier en daar wat dichtingen vervangen bij de motor (ivm de lekkages) . . Als je zelf kan sleutelen , en zelf de pomp kan vervangen en weet hoe je de pomptiming met een meetklok kan afstellen , en hoe de distributieriem kunt vervangen ,dan ben je voor pakweg 5a600eur klaar . Als je dit in een garage laat doen ben je al snel het dubbele tot 3 voud kwijt .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 665
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: VW T4 brandstofpomp

Bericht door Jan anno NU »

Ga dan ook nog even op zoek naar de motor beschermkap voor onder de bus.
Wat opspattend grid tussen de riemen is niet handig.
T4 2,5 TDI 2002
mccabian
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mar 2024, 19:48

Re: VW T4 brandstofpomp

Bericht door mccabian »

Wauw, super wat een goede hulp! :yes
Ik ben zelf technisch onderlegd, maar heb nog niet super veel aan auto's / busjes gesleuteld. Maar zeker iets waar ik niet vies van zou zijn. :)
- Goede catch ook op het oliefilter. Verstandig om daar een andere grotere op te zetten dus?
- En een beschermplaat onder de motor om te voorkomen dat er troep tussen de riemen kan komen. (Zat die daar oorspronkelijk ook, of zijn dit aftermarket parts?)

Links en rechts nog wat onderzoek gedaan, doorvragen is toch altijd wel verstandig. ;)
Het blijkt toch net wat anders in elkaar te zitten.
Het gaat niet om de brandstofpomp, maar om de hoge druk injectiepomp. Daar is mogelijk iets mee.
De bus ging afgelopen tijd wat sneller door de diesel heen, en de injectiepomp zou de mogelijke oorzaak zijn volgens de garage van de huidige eigenaar.
Is dit iets wat catastrofaal kan zijn en ook echt schadelijk kan zijn om er op korte termijn mee door te rijden, of is het vooral vervelend dat ie veel diesel verbruikt?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: VW T4 brandstofpomp

Bericht door Pascal-141 »

mccabian schreef: 06 mar 2024, 17:57 Wauw, super wat een goede hulp! :yes
Ik ben zelf technisch onderlegd, maar heb nog niet super veel aan auto's / busjes gesleuteld. Maar zeker iets waar ik niet vies van zou zijn. :)
- Goede catch ook op het oliefilter. Verstandig om daar een andere grotere op te zetten dus?
- En een beschermplaat onder de motor om te voorkomen dat er troep tussen de riemen kan komen. (Zat die daar oorspronkelijk ook, of zijn dit aftermarket parts?)

Links en rechts nog wat onderzoek gedaan, doorvragen is toch altijd wel verstandig. ;)
Het blijkt toch net wat anders in elkaar te zitten.
Het gaat niet om de brandstofpomp, maar om de hoge druk injectiepomp. Daar is mogelijk iets mee.
De bus ging afgelopen tijd wat sneller door de diesel heen, en de injectiepomp zou de mogelijke oorzaak zijn volgens de garage van de huidige eigenaar.
Is dit iets wat catastrofaal kan zijn en ook echt schadelijk kan zijn om er op korte termijn mee door te rijden, of is het vooral vervelend dat ie veel diesel verbruikt?
Brandstofpomp = injectiepomp .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: VW T4 brandstofpomp

Bericht door Pascal-141 »

En ja , origineel zit er een metalen beschermbak onder de motor en versnellingsbak
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: VW T4 brandstofpomp

Bericht door Hanz »

Dus je wilt deze bus nog steeds kopen? Aan de reacties kan je toch zien dat er nogal wat mis is met deze auto.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie