Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Knipperlichtrelais

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Luccasram
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 jun 2016, 19:57
Locatie: Voorburg

Knipperlichtrelais

Bericht door Luccasram »

Hi allemaal!

Eerst deed m’n rechterknipperlicht het af en toe niet en schakelde het relais twee keer zo snel. Na lampjes te hebben vervangen leek het weer te werken maar even later knipperde er helemaal niets meer… dus ook geen alarmlicht. Ik vermoed dat het relais is overleden. Ik heb al een beetje gezocht en het relais gevonden in “stoppenkast”
IMG_9649.jpeg
Weten jullie waar die twee draadjes op de voorkant voor zijn? Als ik naar nieuwe relais zoek via kenteken hebben ze meestal niet deze draadjes en precies dit onderdeel kan ik (in Nederland) niet vinden. Iemand tips waar ik het juiste relais kan vinden voor m’n t4 2.5tdi uit 98?
VW California Westfalia 2.5TDI '98
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4801
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Knipperlichtrelais

Bericht door Hanz »

Als je op onderdeelnummer 431 953 231 zoekt kom je onder andere deze tegen die wel twee aansluitpunten heeft. Staat alleen niet bij waarvoor deze aansluitingen dienen.
https://www.autodoc.nl/febi-bilstein/18 ... t-pinkdoos

Bij t4-wiki kwam ik dit nog tegen
Blinkleuchten
Da sich durch die zusätzlichen Blinker des Anhängers die Blinkfrequenz des normalen, bei T4 ohne AHK verbauten Relais J2 (Blinker) deutlich verändern würde, ist bei T4 mit AHK ein modifiziertes Blinkrelais verbaut. Es ersetzt das normale Relais.
Das Blinkrelais für Anhängerbetrieb besitzt einen Ausgang für die Kontrollleuchte K18 für Anhängerbetrieb, der bei einer Nachrüstung mit der Kontrollleuchte in der Schalttafel (T4 bis MJ1998) bzw. dem Kombiinstrument (T4 ab MJ1999) verbunden werden muss.


Het heeft blijkbaar te maken met knipperlichten van een aanhanger.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33797
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Knipperlichtrelais

Bericht door Multivan Generation »

Knipperlicht relais/alarmlicht relais zit achter de alarmlichtschakelaar boven in je dashboard.
Als je die vervangt zal je probleem wel opgelost zijn vermoed ik.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4801
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Knipperlichtrelais

Bericht door Hanz »

Multivan Generation schreef: 14 apr 2024, 06:24 Knipperlicht relais/alarmlicht relais zit achter de alarmlichtschakelaar boven in je dashboard.
Bij een 1998'er nog niet. Daar zijn schakelaar en relais nog gescheiden met het relais in de relaishouder op positie 6. Dus zoals op de foto die topicstarter geplaatst heeft.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Luccasram
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 jun 2016, 19:57
Locatie: Voorburg

Re: Knipperlichtrelais

Bericht door Luccasram »

Hanz schreef: 13 apr 2024, 23:04 Als je op onderdeelnummer 431 953 231 zoekt kom je onder andere deze tegen die wel twee aansluitpunten heeft. Staat alleen niet bij waarvoor deze aansluitingen dienen.
https://www.autodoc.nl/febi-bilstein/18 ... t-pinkdoos
Bedankt! Is dat nummer het onderdeelnummer van vw?

Daar ziet de voorkant er inderdaad goed uit maar op de foto lijken de aansluitingen achteraan anders dan op de foto van m’n jaeger relais
IMG_9704.jpeg
Misschien lijkt het maar zo op de foto en moet ik het maar gewoon proberen.
VW California Westfalia 2.5TDI '98
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4801
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Knipperlichtrelais

Bericht door Hanz »

Deze lijkt er meer op: https://www.amazon.nl/Jaeger-52410004-R ... 3127625451

Als je googelt op de zoekterm 'Jaeger knipperlichtrelais' dan vind je waarschijnlijk wel meer aanbieders.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Luccasram
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 jun 2016, 19:57
Locatie: Voorburg

Re: Knipperlichtrelais

Bericht door Luccasram »

Hanz schreef: 14 apr 2024, 22:49 Deze lijkt er meer op: https://www.amazon.nl/Jaeger-52410004-R ... 3127625451
Dank je! Die heb ik besteld, zal laten weten of hij past en het euvel is opgelost.
VW California Westfalia 2.5TDI '98
Luccasram
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 jun 2016, 19:57
Locatie: Voorburg

Re: Knipperlichtrelais

Bericht door Luccasram »

Helaas, na vervangen relais geen beterschap: nog steeds geen knipperlichten, niet links, niet rechts en geen alarmlichten, geen knippergeluid. De normale lichten doen het wel en als ik knipperlichthendel naar links/rechts zet, contact uit en deur open gaat hij wel piepen en blijft er een parkeerlicht links/rechts aanstaan. Hendel lijkt me dus geen probleem.

Omdat het probleem begon bij alleen rechts, denk ik aan een kabelprobleem rechts waar misschien kortsluiting is ontstaan en dus een zekering is doorgebrand. Maar ik de zekeringoverzichten kan ik nergens eentje vinden voor de knipperlichten. De rest van de lichten doen het wel. Is er ergens een zekering voor de knipperlichten? Lijkt me sterk maar: Zou het nieuwe relais ook kapot zijn? Kan ik die op een of andere manier doormeten?

Iemand nog een idee?
VW California Westfalia 2.5TDI '98
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4801
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Knipperlichtrelais

Bericht door Hanz »

Zekering 16 van 15A. Van links af beginnen te tellen.

Hier heb je ook nog een foutzoekschema
https://t4-wiki.de/wiki/GFL_Beleuchtung ... usgefallen
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Luccasram
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 jun 2016, 19:57
Locatie: Voorburg

Re: Knipperlichtrelais

Bericht door Luccasram »

Dank je! Zekering 16 (15A) is intact. Maar toen ben ik verder gaan zoeken en vond ik na overhoop halen van m’n huis m’n boekje terug en daar bleek dat ik zekering 17 (10A) moet hebben.
IMG_9719.jpeg
Maar helaas: die is ook intact. Uit het foutzoekschema begreep ik dat ik 12V zou moeten meten over de knipperlichtzekering als contact aanstaat maar daar meet ik geen spanning. De rest van het foutzoekschema is mij niet duidelijk. Misschien maar eens naar iemand die er wel verstand van heeft :bonk

Of hebben jullie nog tips?
VW California Westfalia 2.5TDI '98
Luccasram
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 jun 2016, 19:57
Locatie: Voorburg

Re: Knipperlichtrelais

Bericht door Luccasram »

Ritje naar de garage duurde langer dan de reparatie. Nieuw relais erin en klaar. Mijn nieuwe relais was blijkbaar ook defect :muur

Bedankt weer voor de tips!
VW California Westfalia 2.5TDI '98
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3231
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Knipperlichtrelais

Bericht door J vd Pal »

Dat verwacht je niet :ie

Fijn dat het opgelost is.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Plaats reactie