Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5GP 2011 Ombouw & aanpassingen

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Terrie
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 mar 2024, 23:45

T5GP 2011 Ombouw & aanpassingen

Bericht door Terrie »

Hi all!

De bus heeft een sterke 2.0 TDI, maar wel al 365.000KM gelopen. De bus heeft airco, cruisecontrol, verwarmde spiegels en alle opties die wij nodig hebben. Vrij veel onderhoud gehad (6k aan facturen in de afgelopen 2 jaar)O.a. de Draagarmrubbers, motorsteunen en EGR klep zijn vervangen. De hoge KM stand is ook de reden dat wij de bus qua prijs konden aankopen, aangezien we eerst zelf wilden gaan bouwen maar dit qua prijs niet uit kon.
We wilden eerst een T4 kopen, maar veel bussen bekeken en veelal waren dit grote roesthokken. Daarom toch voor een nieuwere bus gegaan met een hogere KM stand.

Dak is gekocht bij Atrion en omgebouwd door de vorige eigenaar en de inrichting ook door op maat gemaakt. Hij heeft de camper vrij weinig gebruikt en wij willen hier verandering in aan gaan brengen. Er zit een simpel elektra systeem in met een enkele 230v zekering en er stond een accu in welke alleen handmatig met een losse lader opgeladen kon worden. Hierdoor kon je wel het kraantje gebruiken en je telefoon opladen via de USB. Deze oude accu heb ik er uitgehaald en gaan we niet meer terugplaatsen. De huidige verlichting aan het dak zijn spotjes van de action op batterij(moet er asap uit) en is niet lekker als je vaak de bus gaat gebruiken.

Verder zit er dus netjes een waterkraan in, spoelbakje en een kookstelletje met van die gasflesjes(niet ideaal). We hebben namelijk achterin gewoon een gasfles tot onze beschikking.
Al een eerder topic geopend met wat vragen over het monteren van draaistoelen voorin; https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=71651

Nu maar en topic erbij waarin ik alle veranderingen wil bijhouden die gedaan worden. Mochten er leuke tips zijn dan hoor ik het graag.

Wat er qua onderhoud op lijstje staat;
  • Airco geeft een hoogfrequentie piep en wordt naar mijn mening niet koud genoeg, vriendin hoort dit niet
    Brom na uitzetten motor, ik heb hier al een ander topic voor gevonden waar er een onderdeel voor vervangen moet worden
    Volgens dashboard is de volgende beurt over 6k KM, twijfel om toch alvast preventief een kleine beurt te geven.
Wat er voorlopig op het lijstje staat voor de zomer Qua interieur;

  • Elektra 12V systeem voor Koelkast e.d.
    -Inbouwen dubbeldin radio & aansluiten achterruitrijcamera :toppie
    - Lampen 12v(spotjes)
    - USB laders + Stopcontacten
    -Draaistoelen om leefruimte groter te maken;
    -Inbouw kast met Koelkast achter bestuurderstoel;
    -Inbouw rails grote kist, zodat deze makkelijker toegankelijk is wanneer bed uitgeklapt is;
    -Inbouw Tafel op andere plek in camper;
    -Keuze luifel of grote bustent of een partytent;
    -Keuze Fietsendrager op klep of op trekhaak
    -Extra isolatie aanbrengen (Armaflex?
Wat er op het lijstje staat voor de winter
  • Behandelen beschadigingen bus en behandelen/spuiten. Het idee is om dit zelf te doen bij mijn vader op het erf, hier is ruimte zat en kunnen we een stofvrije cabine maken. Klinkt wel makkelijker dan het gaat worden uiteraard.
Foto's bus;
Camper_koelkast.jpg
05289c2b-76f5-4fc9-aefd-3ac121320454.jpg
t5gp_inrichting.JPG
Al met al al een hele lijst van to do's. In de volgende posts deel ik wel de rest van de foto's dit lijkt niet te lukken.
Terrie
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 mar 2024, 23:45

Re: T5GP 2011 Ombouw & aanpassingen

Bericht door Terrie »

Eerste project was het inbouwen van de Dubbeldin Radio. Na heel veel struinen op het internet toch voor een aliexpress radio gekozen.
Een echte 3S (of S3 de vertaling laat soms de wensen over. Van het merk Hizpo, 4GB ram 32GB opslag met een octacore, achterruitrijcamera, AI asisstant(werkt voor geen meter), 4G, Wifi, Wireless carplay(dit was het belangrijkst), FAN en het moest direct in de t5 passen.

Kosten = 144,- en binnen 3!! dagen bezorgd vanuit Polen.

Oude radio verwijderen;
IMG_5197.JPEG
Nieuwe radio binnen en het werkt gewoon na 5 minuten al, dat is me nog nooit overkomen. Normaal heeft er altijd wel iemand in de kabels zitten knippen..:)
B3BCB807-E0EF-415D-A196-9542EBA0544E.jpg
Toen moest ik nog alle andere kabels uitvolgen waarvoor ze waren.
[*]4G antenne
[*]GPS antenne
[*]Microfoon
[*]USB (3x!)
[*]Achteruitrijcamera

Toen las ik op het internet dat je een bepaalde voedingskabel los moest koppelen als je canbus wilde gebruiken. Totaal geen idee of dit goed werkte met de T5, maar toen ik deze loskoppelde kwam ik tot de ontdekking dat hij niet meer aanging.

Toen kwam het moment dat ik even niet oplette en schijnbaar stond er op de bovengenoemde kabel gewoon spanning, want hij kwam in aanraking met de radio en brandde zo door.. Dat had veel fouter af kunnen lopen, ook fijn dat ze er niet bijvermelden dat er altijd spanning op deze aansluiting staat.
Ik heb er 2 aansluitingsmogelijkheden bijgekregen (Nieuwe en oude versie denk ik), daarbij heb ik het stukje kabel van de niet gebruikte set gepakt en deze in de connector geprikt. Wel de draadjes in een oude connector moeten prikken, liever had ik een nieuwe connector gebruikt maar die had ik niet voorhanden.
Het resultaat is dan wel weer heel fijn, maar nu nog zonder 4G (dus geen live weather e.d.). Dit gaan we toch niet gebruiken vermoed ik en vooral Carplay zal aan staan wat heel fijn werkt(Draadloos)! Geluid is daarnaast ook heel goed in te stellen en klinkt goed.
49EAFEEC-ECB0-4E83-86AF-4020455B62DF.jpg
Voorlopig werkt alles(behalve de achterruitrijcamera). Hiervoor moet ik een kabel naar achter in de bus gaan verstoppen, dit wil ik doen met alle andere kabels van het 12v Systeem. De microfoon kan eigenlijk wel weg, want ik heb een goedwerkend Parrot systeem wat veel helderder is. Daarnaast heb ik de USB poorten uit laten komen bij de zekeringskast en liggen de GPS en 4G antenne gewoon in het Dashboard, we gaan dit waarschijnlijk toch niet gebruiken en om het nou aan het raam te monteren vind ik ook weer zonde. We gebruiken vooral spotify en sporadisch de radio, maar dit gaat op de standaard auto antenne.
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 476
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: T5GP 2011 Ombouw & aanpassingen

Bericht door Remco_T5 »

Spannend en nog een hele lijst te doen begrijp ik. Leuk om te volgen :yes
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Plaats reactie