Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Max wielhoogte en breedte T5 california

vragen over de T5
Plaats reactie
capesteven
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 apr 2024, 10:34

Max wielhoogte en breedte T5 california

Bericht door capesteven »

Hola, ik denk eraan om all terrain banden onder mijn T5 van 2012 te monteren.
Nu heb ik de volgende vragen, wat is de max hoogte en breedte van de banden die ik kan monteren met zowel de reguliere 16 en 17 inch velgen ? (zonder te verhogen)
Verhogen zit ik ook aan te denken. Heeft er iemand een goede link naar verhogings set voor T5 en eventueel iemand dat dat kan monteren ?
HOor het graag

gr
Steven
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 876
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Max wielhoogte en breedte T5 california

Bericht door SyncRoon »

255/70R16 op 7J16 ET30 past onder mijn T5 zonder verhoging maar is te groot wat afrolomtrek betreft. Ik rij op 235/70R16 op 7Jx16 en de snelheidsmeter loopt achter bij GPS. 100 op teller is 104 GPS. Ik heb een BIG liftkit van THQ gemonteerd. Voldoet tot nu toe goed genoeg maar ik had beter ook de draagarmrubbers gelijk gedaan met de 110K/15 jaar leeftijd.

Liftkits kan je bestellen bij de evidente webshops. Montage kan je garage doen, niks moeilijk aan als alles tenminste los komt. Dat ook eerst controleren en zorgen dat je het spul hebt liggen. Achter heb ik geen problemen gehad, vooraan nieuwe bouten voor onderaan de schokdemperbevestiging en nieuwe trekstangen voor de stabilisator die volledig vastgeroest zaten. Ik heb ook gelijk de veerpootlagering bovenaan mee vervangen.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Remco181
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 feb 2014, 18:35
Locatie: Vledderveen - Stadskanaal
Contacteer:

Re: Max wielhoogte en breedte T5 california

Bericht door Remco181 »

Ik rij op 235/65R17, dit is het maximale dat zonder aanpassingen op mijn T5 Caravelle past...
Volkswagen T5 HighLine 2006 2.5 Tdi 340 dubbele cabine
Volkswagen Caddy 2008 1.9 Tdi
Kubota 7100 3-cyl 4WD
Volkswagen Transporter schaalmodellen op www.mini-bulli.nl
capesteven
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 apr 2024, 10:34

Re: Max wielhoogte en breedte T5 california

Bericht door capesteven »

SyncRoon schreef: 19 apr 2024, 21:11 255/70R16 op 7J16 ET30 past onder mijn T5 zonder verhoging maar is te groot wat afrolomtrek betreft. Ik rij op 235/70R16 op 7Jx16 en de snelheidsmeter loopt achter bij GPS. 100 op teller is 104 GPS. Ik heb een BIG liftkit van THQ gemonteerd. Voldoet tot nu toe goed genoeg maar ik had beter ook de draagarmrubbers gelijk gedaan met de 110K/15 jaar leeftijd.

Liftkits kan je bestellen bij de evidente webshops. Montage kan je garage doen, niks moeilijk aan als alles tenminste los komt. Dat ook eerst controleren en zorgen dat je het spul hebt liggen. Achter heb ik geen problemen gehad, vooraan nieuwe bouten voor onderaan de schokdemperbevestiging en nieuwe trekstangen voor de stabilisator die volledig vastgeroest zaten. Ik heb ook gelijk de veerpootlagering bovenaan mee vervangen.
HI Ronald, dank je wel voor je uitgebreide feedback. Ik zie veel opties voor liftkits, waaronder KONI, Bilstein en bijvoorbeeld deze goedkopere https://transporterhq.co.uk/vw-transpor ... -lift-kit/
Die Koni's zijn helemaal te stellen begrijp ik en zijn 2500 euro. Degene die jij hebt, rijdt dat een beetje comfortabel qua hoogte, hellen en stugheid ?
Kortom er zijn veel opties, waar moet je op letten met verhogen. Banden zijn me helder, thanks
capesteven
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 apr 2024, 10:34

Re: Max wielhoogte en breedte T5 california

Bericht door capesteven »

Remco181 schreef: 20 apr 2024, 17:05 Ik rij op 235/65R17, dit is het maximale dat zonder aanpassingen op mijn T5 Caravelle past...
Dank je wel. Helder verhaal.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 876
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Max wielhoogte en breedte T5 california

Bericht door SyncRoon »

Ik heb de BIGH lift kit 45 mm T30 versie, gestoken veerpoot in de fusee. De T32 versie is de veerpoot met flenzen boutbevestiging aan de fusee. (bussen met 3200kg maximaal gewicht af fabriek?)

Bus weegt ca. 2400kg leeg denk ik. Stugheid valt mee, ligt ook aan de bandenmaat/type welke lekker zacht rijden. (hoge wang en lage druk) Terreinrijden gaat heel goed. Heb wel de achtersper en die heb je wel nodig over dijk en duin. Wel opletten zodra je pootje gaat lichten op een helling. Dan zit je ver tegen omkiepen aan. Denk soms dat de stabilisatorstang los zou kunnen helpen maar dan moet je e.e.a. aanpassen dat je loskoppelbare stabilisator hebt. Voor 4x4 zijn die sets er wel maar of je daar bij je transprter wat aan hebt? Kraakt en piept al genoeg met torsie in de carrosserie zo.

Bus is gereedschap voor mij. Hoeft niet strak op de baan te liggen maar juist naast de weg goed rijden. Dat doet die :sjaal en zou die beter doen met de korte seikel versnellingen... die mis ik eigenlijk wel. Op de weg gaat genoeg goed, kan ruim met verkeer mee of erover....maar noodremming en hard scherp de bochten in sturen wordt wel beïnvloed, goed merkbaar dat je grenzen opzoekt.
Groet, Ronald
Plaats reactie