Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 California 1997

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 225
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: T4 California 1997

Bericht door Dropmans »

Afgelopen week de kust van Frankrijk afgezakt tot aan Mont saint Michel, vanuit Zeeland.

Erg goed gegaan, ook met de kinderen van 14 en 16 er bij, in no time hadden we een gezamenlijke modus van hoe wat en waar.

Savonds samen spelletjes spelen in de camper , omdat het toch nogal fris was, en lekker de standkachel aan.

Nu is het zo dat de standkachel prima lijkt te functioneren (eerste keer een tikje meuren, maar daarna niet meer) echter als de verwarming op temperatuur is en hij in zijn instandhouding gaat (althans zo werkt dat volgens mij) gaat hij geluid maken met ongeveer 80 beats per minuut zo ongeveer gok ik.
Buiten klinkt als getik, maar binnen als een licht "gebonk" ( niet heel erg hard, vrouwlief is een tikje doof en die hoorde het niet eens).
Ik moest zelf aan aan fan denken ofzo.

Als ik kijk bij standkachels.com dan komt getik ook voor, echter zou de brandstofpomp moeten zijn, echter bij oplossingen staat dan zoiets als "zo lang hij het doet is er geen probleem"....

Is zo'n ding ook te servicen? En waar zou je zoiets kunnen laten doen?
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4803
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 California 1997

Bericht door Hanz »

Dat tikken is inderdaad vrijwel zeker de brandstofpomp en ook een goede pomp tikt. Waarschijnlijk hoor je het pas als hij de ingestelde temperatuur heeft bereikt en deze In standhoudt omdat dan het geluid van de brander een stuk minder wordt. Maar als je goed luistert dan kan je hem ook horen als hij de camper nog aan het opwarmen is.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2030
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: T4 California 1997

Bericht door chv »

Ten aanzien van het gebruik van de standkachel:
Probeer te vermijden dat je hem alleen voor een korte periode gebruikt. Van korte gebruiksperioden kan hij verstopt raken. Om goed schoon te branden wordt 30 minuten of meer aangeraden.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 225
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: T4 California 1997

Bericht door Dropmans »

Hanz schreef: 29 apr 2024, 16:56 Dat tikken is inderdaad vrijwel zeker de brandstofpomp en ook een goede pomp tikt. Waarschijnlijk hoor je het pas als hij de ingestelde temperatuur heeft bereikt en deze In standhoudt omdat dan het geluid van de brander een stuk minder wordt. Maar als je goed luistert dan kan je hem ook horen als hij de camper nog aan het opwarmen is.
Klopt, ik noemde het dan "instandhouding" maar daar bedoelde ik idd de bereikte temperatuur mee.

Ik zal hem nog eens aan slingeren op de oprit en eens goed luisteren.
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 225
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: T4 California 1997

Bericht door Dropmans »

chv schreef: 29 apr 2024, 17:35 Ten aanzien van het gebruik van de standkachel:
Probeer te vermijden dat je hem alleen voor een korte periode gebruikt. Van korte gebruiksperioden kan hij verstopt raken. Om goed schoon te branden wordt 30 minuten of meer aangeraden.
Het was nogal frisjes afgelopen week dus hij heeft zijn draai-uren wel gehad.
Maar de eerste keer opstarten meurde het wel een tikje.....

En het motorblokje heeft ook lekker weer eens zijn draai-uurtjes gehad.
Meurde in het begin ook een tikje, maar dat komt denk ik omdat hij nog wat restanten olie-vervuiling aan de buitenkant van het blok aan het "verwerken" was.... :groteogen

Maar lekker cruisen, op stukken snelweg het 5-cilinder blokje lekker tokkelen op een 2 en een half duizend toeren zo'n beetje en je hebt het gevoel dat hij het vol zou kunnen houden tot aan Timboektoe.... :driveT4
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 225
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: T4 California 1997

Bericht door Dropmans »

Wat sfeer plaatjes.
IMG-20240421-WA0001.jpg
IMG-20240427-WA0006.jpg
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 225
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: T4 California 1997

Bericht door Dropmans »

IMG-20240422-WA0008.jpeg
PXL_20240424_180357670.jpg
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4803
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 California 1997

Bericht door Hanz »

Daar doe je al die moeite dus voor. Genieten maar.
Jullie staan volgens mij op de camping in Surrain en dan bijna op het plekje waar wij afgelopen zomer stonden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 225
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: T4 California 1997

Bericht door Dropmans »

Hanz schreef: 30 apr 2024, 09:14 Daar doe je al die moeite dus voor. Genieten maar.
Jullie staan volgens mij op de camping in Surrain en dan bijna op het plekje waar wij afgelopen zomer stonden.
En net voor vertrek ook nog een kleine lekkage gevonden ter plaatse van de aansluiting van de "doucheslang"..... En zo blijven we bezig... maar ook leuk om te doen hoor.

De campingfoto's staan niet in chronologische volgorde, maar het zijn respectievelijk:
1) Le chateau des TIlleuls nabij Abbeville
2) Les Mouettes in Criel sur Mer (Net onder Le treport)
3) Sunella L'Aguille Creuse in Les Loges (vlakbij Etretat)

Vanwege het toch wat mindere weer (koude) hebben we wel hoofdzakelijk de wat sjiekere campings op gezocht, zodat je in ieder geval kunt douchen zonder min of meer in de buitenlucht te staan.
Elke dag weer een nieuwe camping op gezocht, in de zomer hebben we langer de tijd en willen we af en toe ook twee nachten op 1 camping doen, is wat rustiger voor de meiden ook denk ik (hoewel ze absoluut geen hekel hebben aan autorijden, ze nestelen zich met kussens, mobiel en weet ik wat allemaal achterin, oortjes in en ze kunnen uren zo door brengen.
Laatst gewijzigd door Dropmans op 30 apr 2024, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 225
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: T4 California 1997

Bericht door Dropmans »

De onderste foto is uiteraard Le Mont Saint Michel, maar die herkennen de meeste mensen denk ik wel.

Met de zomervakantie hopen we het zustereiland in Zuid Engeland te kunnen bezoeken, St. Michaels Mount
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 225
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: T4 California 1997

Bericht door Dropmans »

Toevallig iemand hier die ervaring heeft met dit luifel in de onderstaande link?

Een rail voor de pees zat al op het dak toen we hem kochten. We hebben er ook een enkel luifeltje bij, alleen die is nogal groezelig en verder zou ik de mogelijkheid van zijwanden willen hebben, als het eens wat waait of regent (of zelfs voor de zon)

Deze lijkt mij handig dat je flexibel bent, je kunt de zijwangen ook oprollen als je ze niet nodig hebt...

enige nadeel lijkt mij dat de toegepaste stof niet van hele hoge kwaliteit is, maar daar is dan wellicht ook de prijs naar.... Als hij echt bevalt zouden we hem misschien zelfs zelf na kunnen maken in een zwaardere stof (al eerder geknutseld met tentstof)

https://www.obelink.nl/obelink-pula-bus ... gJ8o_D_BwE
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Plaats reactie