Hoe gaten dichten in polyester dak

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
dirk72
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 mar 2019, 10:13

Hoe gaten dichten in polyester dak

Bericht door dirk72 »

Hallo forum, wij hebben een lekkage in ons compact dak. Dit komt door de dakdragerrails die Campercentrum Baarn ooit heeft aangelegd. Die man belde me later op om te zeggen dat ik niet hoef te betalen, want hij vertrouwde zijn eigen werk niet, het polyester was te dun dacht hij. Ik ontdekte nu pas dat hij ook twee loze gaten heeft gemaakt, zie foto. Zeker één daarvan lekt. Die zal ik dus sowieso moeten dichten, maar ik denk er over de hele dakrails er maar af te halen want alle kit (sikaflex?) eromheen voelt heel droog en verbrokkelt dus dat zal vroeg of laat ook problemen geven. Ik schat dat de gaatjes een halve centimeter in diameter zijn. Hoe moet ik dat aanpakken? Polyester erin/op? Als ik handleidingen hierover zoek op het internet dan geven ze aan dat je dan iets aan de onderkant moet leggen, een kartonnetje oid. Maar daar kan ik niet bij. Heeft iemand hier ervaring mee?

En zou het moeilijk zijn om die kit of sikaflex onder de rails (ik weet niet wat het is) te verwijderen? Bij voorbaat dank!

Groeten, Dirk-Jan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 437
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Hoe gaten dichten in polyester dak

Bericht door Timy »

Het vullen van gaatjes in polyester durf ik niets over te zeggen.

Maar het verwijderen van sikakit is wel uitdagend. Voordeel; het plakt geweldig, maar nadeel... het plakt geweldig.. :knipoog
Zou overwegen om die strip te laten zitten want wat eronder vandaan komt zal n.m.m. niet fraaier worden. Ik zou de kit rondom verwijderen en weer netjes afkitten.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3233
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Hoe gaten dichten in polyester dak

Bericht door J vd Pal »

Twee opties volgens mij, of met polyester in de weer of met kit dichtmaken. Bij allebei blijft je het later zien. Als je nog nooit met polyester gewerkt hebt dan is kit de makkelijkste oplossing.

De oude kit kan je er met een mes/snijdraad afsnijden. De resten kan je met een caramelschijf eraf krijgen.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 667
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Hoe gaten dichten in polyester dak

Bericht door Jan anno NU »

polyester kan je wel in de bouwmarkt halen.
Mijn zoon was er vroeger met zijn scooter erg creatief mee.

Het is wel gore troep.
Ik zou rond die gaten zo ruim mogelijk aftapen.
En de gaten vervolgens met een plamuurmes dicht smeren.

Eventueel later bijwerken met een lakstift op kleur.
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3687
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Hoe gaten dichten in polyester dak

Bericht door krekwakwol »

Of je boort de gaatjes iets groter en doet er rubber afdichtdopjes in met een beetje kit.
Scheelt een hoop geklieder.

En dan kun je als de rails er af is, alles alsnog in een keer afwerken.
Laatst gewijzigd door krekwakwol op 03 mei 2024, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 437
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Hoe gaten dichten in polyester dak

Bericht door Timy »

Bedenk net ineens het BV Polyservice kan je misschien wel goed adviseren. Heb er erg goede ervaringen mee..

https://maps.app.goo.gl/DksPC32PhBM5q6Jr8

Hebben volgens mij meerdere vestigingen, maar bellen kan sowieso natuurlijk.
dirk72
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 mar 2019, 10:13

Re: Hoe gaten dichten in polyester dak

Bericht door dirk72 »

Dank voor alle tips. Heel fijn, ik had bv nog nooit van een caramelschijf gehoord. Ik heb wel wat ervaring met polyester, maar dat was met matjes (kanoreparatie). Dat gaat hier niet lukken denk ik.
Dat je het blijft zien is geen ramp, ik zie dat dak nooit.
Dopjes ook een goed idee. Ik vond deze, al vanaf 2,5mm boorgat: https://www.verpas.nl/insteekdoppen/ron ... -boringen/

Ben nu nog op vakantie dus ik kan me er nog even op beraden.
dirk72
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 mar 2019, 10:13

Re: Hoe gaten dichten in polyester dak

Bericht door dirk72 »

Misschien is deze methode (nr 2) wel geschikt om de gaten te vullen. https://polyestershoppen.nl/info/3-mani ... -polyester
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3687
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Hoe gaten dichten in polyester dak

Bericht door krekwakwol »

dirk72 schreef: 03 mei 2024, 14:47 Dank voor alle tips. Heel fijn, ik had bv nog nooit van een caramelschijf gehoord. Ik heb wel wat ervaring met polyester, maar dat was met matjes (kanoreparatie). Dat gaat hier niet lukken denk ik.
Dat je het blijft zien is geen ramp, ik zie dat dak nooit.
Dopjes ook een goed idee. Ik vond deze, al vanaf 2,5mm boorgat: https://www.verpas.nl/insteekdoppen/ron ... -boringen/

Ben nu nog op vakantie dus ik kan me er nog even op beraden.
Ik gebruik deze meestal om gaten af te dichten, maar ik weet niet hoe dik de dakschaal is.
1714744081929422859963448285591.jpg
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33810
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hoe gaten dichten in polyester dak

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou voor een quickfix tijdens de vakantie er nu tape overheen plakken.
En dan later met polyester plamuur de gaatjes vullen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
8ze
Berichten: 60
Lid geworden op: 06 aug 2017, 21:24
Locatie: Veluwe

Re: Hoe gaten dichten in polyester dak

Bericht door 8ze »

Als je met plamuur aan de slag gaat kun je beter epoxyplamuur pakken. Dit hecht prima op polyester en is waterdicht, dit in tegenstelling tot polyesterplamuur. Zie voor meer info bijv. mrboat.nl
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 880
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Hoe gaten dichten in polyester dak

Bericht door SyncRoon »

Simpel zou ik gewoon met een epoxylijm de gaten opvullen. Dat heb ik ook gedaan bij twee verkeerd geboorde gaatjes.

Stukje tape aan onderzijde, rondom gaatje zo strak mogelijk aftapen, licht opschuren en dan vullen en afstrijken van de epoxy. Gelijk daarna tape rondom weghalen, binnenkant laten zitten tot uitgehard. Die epoxy hecht knetter en is sterk. Plamuur of polyesterhars aanmaken is veel geknoei. Wel opletten dat rond dat ene gaatje je polyester schaal lijkt te scheuren. Die straalsgewijze streepjes zijn waarschijnlijk barstjes. Inwerking van vocht kan dan voor grotere problemen zorgen (vooral als je vocht inkapselt bij herstelwerk) Dus dat gaatje is al een groter deel geworden dat aangepakt moet worden.

Epoxylijm (2-componentenlijm) heb je in handige doseerspuit.


Maar zodra je de oude rails gaat verwijderen heb je misschien meer werk aan herstel van je dak. Dus eerst goed bedenken hoe strak je de boel hersteld wil hebben. Leuk dat een beun je hiermee opgezadeld heeft. Niet hoeven betalen maar wellicht meer kosten aan herstel van dat werk.....
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33810
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hoe gaten dichten in polyester dak

Bericht door Multivan Generation »

Ik bedoelde ook epoxy.
Kun je ook in heel kleine verpakkingen kopen en aanmaken.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
dirk72
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 mar 2019, 10:13

Re: Hoe gaten dichten in polyester dak

Bericht door dirk72 »

Die epoxylijm klinkt goed, maar ik kan helaas niet bij de onderkant. Zou het gaan zonder aftapen aan de onderkant? Hoef je dan geen toplaag te maken, zoals een kajak heeft en zoals ze uitleggen bij de methode van polyestershopppen.nl?

Ja, frustrerend, die de beun de haas. Hij had beste goede google-recensie, kun je dus niet op afgaan. Ik erger me nog steeds aan die loze rails, ook een reden om het te verwijderen.
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 628
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Hoe gaten dichten in polyester dak

Bericht door Lutra »

Dus iemand boort maar wat gaten in een dak, je hoeft niet te betalen maar zit wel met de schade…
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Plaats reactie