Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Oliepompen welke gebruiken voor een 1.9D

Vragen over de T3
Plaats reactie
busbart

Oliepompen welke gebruiken voor een 1.9D

Bericht door busbart »

Ik heb hier een nieuwe oliepomp in mijn handen van een JX (1.6TD) 068 115 153A.
Nu ligt er een 1Y 1.9D blokje in mijn bus, en daar zou een Topran 100 310 voor bedoelt zijn.
Nou zou ik me voor kunnen stellen dat een 1.9 meer olie nodig heeft als een 1.6?
weet iemand of er verschil in deze pompen zit (en dan bedoel ik niet de aanzuigbuis)?
Ik heb al eens zitten denken eventueel de JX aanzuigbuis over te zetten op de 1Y pomp, zou dat een zin hebben?

Oeps, Ik weet niet waarom ik hier JX (1,6TD) geschreven heb? Want de basis van mijn ombouw was de (originele) KY, 1,7D.
Laatst gewijzigd door busbart op 10 mei 2025, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Bart
luisenbos

Re: Oliepompen welke gebruiken voor een 1.9D

Bericht door luisenbos »

Bart

Ik heb de olie pomp van de jx gewoon over gezet, Later bleek dat er te veel speling zat tussen de schoepen dus heel belangrijk nameten en de slijtage limiet in acht nemen
.
Of inderdaad toch een nieuwe t3 jx olie pomp erin zetten .

En de aanzuigbuis van de olie pomp van de 1.6 jx moet ook over gezet worden, omdat de motor schuiner ligt en anders niet genoeg kan aanzuigen, de 1 y oliepomp en aanzuig buis !!!!! moet je vergeten die is duidelijk te kort

Moet nog ergens foto's hebben van mijn 1y bouw

vr gr frits

Kijk anders hier even doe isde Vwt3 goeroe misschien staat hier nog wat tussen

https://beakerbus.nl/informatie/leo-menge-leom/
En de vriendelijk groetje Frits
Kire

Bericht door Kire »

busbart schreef: 08 mei 2025, 10:13Nou zou ik me voor kunnen stellen dat een 1.9 meer olie nodig heeft als een 1.6?
Waarom zou een 1.9D meer olie nodig hebben dan een 1.6 TD ?
De lagers van zo'n turbo moeten ook flink van olie worden voorzien, al was het maar voor de koeling.

Groet,

Erik.
krekwakwol

Bericht door krekwakwol »

En de 1.6 TD heeft als ik het goed heb ook sproeibuisjes in het onderblok vanuit het krukasoliekanaal om de onderzijde van de zuigers te koelen, dus daar gaat ook nog extra olie heen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
busbart

Bericht door busbart »

Dag Frits,Krekwakwol en Kire, Ik heb al vele Km's gemaakt met mijn 1Y, deze, zoveel zelfs dat de motor er vanzelf mee opgehouden is zodat ik hem moest reviseren, wat nu ook bijna gedaan is.
zodoende dat ik dat ook weet van die aanzuigbuis om te zetten.
Ik heb gemerkt dat de hoogte van de tandwielen van de oliepomp 55mm zijn, en volgens mij zijn die van de standaard 1Y pomp hoger en hebben zodoende dus meer opbrengst.
en mijn blokje heeft ook die zuigerkoeling maar buiten dat, volgens mij kan VEEL olie om te smeren en koelen gewoon nooit kwaad? en zodoende dacht ik om de hogere pompbody van de 1Y te gebruiken met de KY aanzuigbuis.
Ik heb alleen nog nooit gelezen of iemand dat al eerder gedaan heeft, en of dat dus goedgaat? (denk 't wel, maar beter zeker toch?)

Ik heb het inmiddels al verbeterd, maar de JX heeft eigenlijk hier niets mee te maken, Ik ben uitgegaan van de KY voor mijn ombouw.
Groet, Bart
Kire

Bericht door Kire »

busbart schreef: 10 mei 2025, 13:05volgens mij kan VEEL olie om te smeren en koelen gewoon nooit kwaad?
Precies, meer dan genoeg opbrengst en je zou dan ook iets dunnere olie kunnen gebruiken zodat de olie makkelijker rond gaat.

Groet,

Erik.
Plaats reactie