Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Gloeispiralen

vragen over de T4
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Gloeispiralen

Bericht door Harry 341 »

En ja hoor!!!Weer stuk,is dat normaal?Ik moet die dingen elk jaar vernieuwen.
Dan heb ik ze er nog geen 10.000 km inzitten.Kan er "iets" stuk zijn?
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Coen220
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 jan 2007, 10:29
Locatie: Delft

Re: Gloeispiralen

Bericht door Coen220 »

Ik heb ze van mij verledenweek ook moeten vernieuwen met ca 32000 km mee gereden in ca 30 mnd
Vond het ook vrij snel, ik heb geen idee hoe lang ze meegaan.
Groeten en sucses
Coen 220
Gebruikersavatar
Ron Mokum 383
Berichten: 732
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Gloeispiralen

Bericht door Ron Mokum 383 »

Hoi Harry, zijn ze van een goede kwaliteit,een monteur vertelde mij dat ze altijd de originale monteren,omdat anders de klant
na verloop van tijd weer bij hem is omdat ze weer stuk zijn.
Dus goedkoop is duurkoop.

Succes
Gr.Ron :T44EVER
Als men naar links kijkt dan ziet men rechts niets.

Groet Ron Mokum 383
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Gloeispiralen

Bericht door Harry 341 »

Ron,ik zet er altijd Bosch in,dat moet toch goed zijn?
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
ardesch 879
Berichten: 1164
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:18
Locatie: ommen

Re: Gloeispiralen

Bericht door ardesch 879 »

351.000km en nog nooit vervangen, ook de accu nog niet vervangen al krijgt die het nu wel moeilijk. auto is van 23 sept. 1999
Groetjes Driekus Ardesch
Gebruikersavatar
Ron Mokum 383
Berichten: 732
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Gloeispiralen

Bericht door Ron Mokum 383 »

Lijkt me wel Harry,ik heb hier ook geen verklaring voor?

Leuk begin voor het nieuwe jaar,nog een k"t klus ook. :muur

Nou veel sterkte,

Gr. Ron. :T44EVER
Als men naar links kijkt dan ziet men rechts niets.

Groet Ron Mokum 383
Thé Vier
Berichten: 125
Lid geworden op: 12 mar 2007, 13:28
Locatie: Zuid-Holland

Re: Gloeispiralen

Bericht door Thé Vier »

Stap jij vaak op een dag aan de bestuurderskant in, ook als de motor warm is.
Je kunt het voorgloeien beperken, door een draadje los te maken bij de schakelaar aan bestuurderszijde van de binnenlichtschakeling.
Daarmee wordt het voorgloeien ook alvast in gang gezet.
Handig, als je maar maar een paar keer per dag instapt, of de deur opent.
Maar als je de deur vaak opent, gloeit hij ook vaak voor, vaak zonder te hoeven.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Gloeispiralen

Bericht door Roger B. (11)61 »

Thé Vier schreef:Stap jij vaak op een dag aan de bestuurderskant in, ook als de motor warm is.
Je kunt het voorgloeien beperken, door een draadje los te maken bij de schakelaar aan bestuurderszijde van de binnenlichtschakeling.
Daarmee wordt het voorgloeien ook alvast in gang gezet.
Handig, als je maar maar een paar keer per dag instapt, of de deur opent.
Maar als je de deur vaak opent, gloeit hij ook vaak voor, vaak zonder te hoeven.
Leuke tip :nuts waarvan ik het nut niet echt inzie en de link naar harry's probleem nog minder :alarm

Ik vind dat gloeispiralen, afhankelijk van het aantal ritten toch wel een 100.000 km mee moeten kunnen gaan (erg korte ritjes wellicht wat minder...maar 10.000??? veel te snel.

Gloeit een 2,4 met 12 volt of met lagere spanning op de gloeistiften? --> bij lagere spanning...meet eens hoeveel er bij jou op gaat...

Blijft ie (te lang) doorgloeien als de motor loopt?

iets moet er in elk geval niet in orde zijn als je zo snel de gloeistiften naar de maan helpt
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Gloeispiralen

Bericht door Harry 341 »

Roger,ik zal de boel eens doormeten,het relais is ook al twee keer stuk geweest in één jaar tijd.
Heb de zekeringkast ook al gewisseld,het relais weigerde...en als ik er dan tegen duwde ging het gloeien wel goed....na kastwissel geen relaisprobleem meer.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
daan de buschaufeur
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 dec 2007, 20:38
Locatie: geersdijk

Re: Gloeispiralen

Bericht door daan de buschaufeur »

gloeispiralen :ie
lastig wisselen
maar kijk er even goed naar als je dit doet want:
als ze aangevreten lijken in vergelijking met de nieuwe is waarschijnlijk je verbranding niet optimaal en kun er goed aan doen om je verstuivers te laten testen en indien nodig te laten
reviseren. :wjw
goedkoop is niet altijd goed
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Gloeispiralen

Bericht door Pascal-141 »

Roger B. schreef:Leuke tip :nuts waarvan ik het nut niet echt inzie en de link naar harry's probleem nog minder :alarm

Ik vind dat gloeispiralen, afhankelijk van het aantal ritten toch wel een 100.000 km mee moeten kunnen gaan (erg korte ritjes wellicht wat minder...maar 10.000??? veel te snel.
Roger , Die tip is wel degelijk nuttig hoor , want het is zoals hij zegt : telkens je de bestuurdersdeur opent begint dat ding al voor te gloeien , terwijl je misschien enkel de deur opende om een bril uit de auto te nemen of zo . Doe je dit meermaals op een dag , telkens die deur open en dicht zonder er mee te rijden , dan zullen de gloeistiften ook véél meer moeten werken , en dus véél sneller verslijten.

Ik heb het onlangs zelf ook nog gehad met mijn andere T4 , een 1.9TD .
Ik koop die , gloeistiften zijn in orde , start perfect .
Hij staat thuis op de oprit , en ik ben er druk aan het "verbouwen" , je kent dat wel : netjes kuisen binnen , dan achteraan helemaal bekleden met tapijt , opbergvakken maken achteraan , onderhoud doen , hier en daar wat smeren enz enz , en steeds die deur open en dicht en er niet bij stilgestaan dat die gloeiers steeds in werking werden gezet...
Resultaat : na een dag of 2-3 sleutelen wil ik starten , ik voel dat de batterij niet meer geladen is , startmotor gaat te langzaam. Geen probleem , startbatterij en zware startkabels erbij en opnieuw starten : draaide nu vlot rond , maar sloeg pas aan na lange tijd starten en veel blauwe rook uit de uitlaat (onverbrande diesel). Ik wist direct hoe laat het was...
Gloeistiften gecontroleerd en 2 van de 4 waren al gesneuveld .
Ik heb ze alle 4 meteen vervangen , en let er nu op dat ik die deur niet te veel open en dicht doe zonder er mee te rijden . Nu geen problemen meer mee gehad.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Gloeispiralen

Bericht door Harry 341 »

Dat voorgloeien als het portier open gaat,is toch alleen bij de nieuwere auto's?De mijne is een 2.4D van '94.En alles zit er nu nieuw in.
grtz.Harry
krantenboer
Berichten: 97
Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:33
Locatie: Hoogkerk

Re: Gloeispiralen

Bericht door krantenboer »

hoi harry ik heb zelf ook een 2.4d gehad en ik had het zelfde probleem als jou na het vervangen van mijn verstuivers was het probleem bij mij echter wel verholpen.
groeten uut hoogkerk
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Gloeispiralen

Bericht door Pascal-141 »

Harry 341 schreef:Dat voorgloeien als het portier open gaat,is toch alleen bij de nieuwere auto's?De mijne is een 2.4D van '94.En alles zit er nu nieuw in.
grtz.Harry
Ik dacht dat het bij alle 1.9 en 2.4 motoren was , ongeacht bouwjaar.
De TDI's hebben het niet .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: Gloeispiralen

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi, ik had eerst een 1900 45 kw diesel, daarbij moest ik altijd lang, ongeveer 20 seconden voorgoeien, had ze ook snel kapot. Nu al ruim 2 jaar een 2500 75 kw tdi, slechts 3 seconden voorgloeien, dus dat zal ook uitmaken denk ik.
Plaats reactie